کردستان در آستانه فروپاشی! ۵۰ درصد بافت شهری استان بلعیده ناکارآمدی شد
توسعه شهری کردستان با تمرکز بر زیرساخت حمل و نقل عمومی، رفع بافت ناکارآمد، مسکن و زمین، و توجه به اقتصاد غیررسمی از طریق ساخت آزادراه و بزرگراه.
چالشهای توسعه شهری و زیربنایی استان کردستان؛ از بافتهای ناکارآمد تا ضعف در حملونقل عمومی
ضرورت رفع چالشهای زمین، مسکن و حملونقل در کردستان
اکبر محمدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کردستان، در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه این استان با حضور وزیر راه و شهرسازی، وضعیت توسعه شهری و زیربنایی استان را تشریح کرد و گفت: بررسیها نشان میدهد استان کردستان در بخش زمین، مسکن و زیرساختهای حملونقل عمومی با چالشهای اساسی روبرو است.
بافتهای ناکارآمد شهری و اقتصاد غیررسمی؛ دو روی سکه مشکلات کردستان
وی با اشاره به اعلام مسئولان استانی، بیان داشت: حدود 45 تا 50 درصد از بافتهای شهری کردستان در زمره بافتهای ناکارآمد قرار دارند. همچنین بخش قابلتوجهی از فعالیتهای اقتصادی استان در قالب اقتصاد غیررسمی انجام میشود. در حوزه حملونقل نیز، ناوگان عمومی برونشهری وضعیت مناسبی نداشته و در بخش درونشهری نیز مشکلات ساختاری وجود دارد.
کردستان؛ استانی بدون کلانشهر با پراکندگی جمعیتی
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کردستان به ظرفیتهای جمعیتی و اداری استان اشاره کرد و افزود: استان کردستان دارای 10 شهرستان، 31 بخش، 86 دهستان، 33 نقطه شهری و 1887 آبادی است که از این تعداد، 1674 روستا دارای سکنه هستند. بر اساس آخرین سرشماری، کردستان فاقد کلانشهر بوده و بزرگترین شهر استان، سنندج، جمعیتی حدود 250 هزار نفر دارد.
نظام سطحبندی شهری؛ تعادل در کلان و ضعف در خرد
محمدی در ادامه تصریح کرد: در نظام سطحبندی شهری، استان کردستان یکی از متعادلترین ساختارهای سلسلهمراتب شهری را داراست. با این حال، در لایههای پایینتر شامل شهرهای کوچک و روستاها، ضعفهایی مشاهده میشود.
شکاف زیربنایی؛ از نبود آزادراه تا تراکم پایین بزرگراهها
وی به وضعیت زیرساختهای استان پرداخت و عنوان کرد: در بخش زیربنایی، کردستان فاقد آزادراه است. تراکم بزرگراههای استان 11.54 کیلومتر به ازای هر هزار کیلومتر مربع است، در حالیکه میانگین کشوری این شاخص 12.93 کیلومتر است. این موضوع، کردستان را در رتبه بیستوسوم کشور قرار داده است. در حوزه راههای روستایی نیز، شاخص برخورداری استان 73.1 درصد بوده که نسبت به میانگین 84 درصدی کشور، رتبه 26 را به خود اختصاص داده است.
شبکه راههای اصلی؛ رتبه نهم کشوری و سرعت متوسط
اکبر محمدی با تأکید بر وضعیت راههای اصلی، بیان کرد: تراکم شبکه ارتباطی استان در این بخش 16.4 کیلومتر به ازای هر هزار کیلومتر مربع است که رتبه نهم کشور را نشان میدهد. میانگین سرعت در محورهای ارتباطی کردستان حدود 91 کیلومتر بر ساعت است، اما پایینترین سرعتها مربوط به محورهای مریوان و سروآباد با میانگین 69 و 71 کیلومتر در ساعت مشاهده میشود.
عدم پیوستگی بزرگراهها؛ مانع کارایی
وی یکی از مهمترین مشکلات شبکه راهی استان را عدم پیوستگی مسیرهای بزرگراهی دانست و گفت: این موضوع مانع از کارایی کامل این محورهای ارتباطی شده است.
تخصیص 350 میلیارد تومان اعتبار برای پروژههای کلیدی استان
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کردستان در پایان از تخصیص حدود 350 میلیارد تومان اعتبار با حمایت نمایندگان مجلس برای تکمیل پروژههای اصلی استان خبر داد. این طرحها شامل مسیرهای حیاتی در قالب کریدور غرب کشور و پروژههای در دست اجرا در محورهای ترانزیتی است که مسئولان تأکید دارند باید در اولویت تصمیمگیریهای ملی و استانی قرار گیرند.