موتورسیکلتهای فرسوده به زباله تبدیل میشوند: آغاز طرح اسقاط از شنبه!
طرح ایدرو به منظور کاهش آلودگی و مصرف سوخت، نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده را با ارائه تسهیلات و تشویق به جایگزینی با موتورسیکلت برقی، در دستور کار دارد.
کاهش ۱۱.۳ میلیون موتورسیکلت فرسوده؛ طرح نوسازی آغاز شد
تعیین معیارهای فرسودگی موتورسیکلتها
محمدصادق حاتمی، مدیر ستاد نوسازی ناوگان حملونقل سازمان گسترش و نوسازی کشور (ایدرو)، اعلام کرد که موتورسیکلتهای انژکتوری با بیش از شش سال کارکرد و موتورسیکلتهای برقی با بیش از ۱۵ سال عمر، فرسوده محسوب میشوند. این معیارها بر اساس برآوردهای صورت گرفته تعیین شدهاند.
آمار تکاندهنده تردد موتورسیکلتهای فرسوده
بر اساس آمارهای موجود، نزدیک به ۱۴ میلیون موتورسیکلت در کشور تردد دارند که از این تعداد، حدود ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه در حال حاضر فرسوده یا در آستانه فرسودگی قرار دارند. این رقم نشاندهنده حجم بالای موتورسیکلتهای قدیمی و ناکارآمد در ناوگان حملونقل کشور است.
کلانشهرها در صدر آلودگی موتورسیکلتهای فرسوده
بیشترین تمرکز تردد موتورسیکلتهای فرسوده در کلانشهرهای کشور مانند تهران، اصفهان و شیراز مشاهده میشود. تنها در کلانشهر تهران، حدود سه میلیون موتورسیکلت فرسوده در حال تردد هستند که این موضوع به تشدید آلودگی هوا در این مناطق دامن میزند.
مصرف سوخت و آلایندگی موتورسیکلتهای فرسوده
۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده سالانه حدود سه میلیارد لیتر بنزین مصرف میکنند. این موتورسیکلتها از نظر آلایندگی، معادل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خودروی سواری و وانت آلودگی تولید میکنند. اجرای طرح نوسازی با هدف کاهش قابل توجه مصرف سوخت و آلودگی هوا طراحی شده است.
پایان انباشت فرسودگی؛ آغاز طرح نوسازی
پس از سالها توقف عملاً فرآیند اسقاط موتورسیکلت از سال ۱۳۸۴، انباشت فعلی حاصل تولید و واردات بدون خروج از چرخه مصرف است. با شروع سال ۱۴۰۴، سامانه ثبتنام و اجرای طرح نوسازی فعال شده و اکنون مرحله جایگزینی موتورسیکلتها آغاز شده است. انتظار میرود تا پایان سال ۱۴۰۴، حدود ۵ هزار موتورسیکلت برقی و ۶۵ هزار موتورسیکلت بنزینی جایگزین شوند. روند اسقاط رسمی از ابتدای هفته آینده آغاز خواهد شد.
شرایط ثبتنام و تسهیلات طرح
صاحبان موتورسیکلتهای فرسوده از روز شنبه میتوانند برای ثبتنام و اسقاط اقدام کنند. حتی موتورسیکلتهایی با عمر کمتر از شش سال نیز میتوانند در طرح شرکت کنند، اما مشمول دریافت تسهیلات نخواهند شد. اولویت فعلی با موتورسیکلتهای دارای بیش از شش سال کارکرد، بهویژه در کلانشهرها است.
جزئیات تسهیلات و یارانهها
برای جایگزینی موتورسیکلتهای بنزینی، تسهیلات بدون سود ۱۲۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۳۶ ماهه در نظر گرفته شده است. مالکان از یارانه اسقاط به ارزش حدود ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان نیز بهرهمند خواهند شد. برای جایگزینی بنزینی با موتورسیکلتهای برقی، ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات و ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان یارانه صرفهجویی انرژی پرداخت میشود.
اجرای طرح بهصورت کلید به کلید
طرح اسقاط و نوسازی موتورسیکلتها بهصورت کلید به کلید اجرا میشود. این بدان معناست که راکب پس از تحویل موتورسیکلت فرسوده، بلافاصله موتورسیکلت جدید خود را دریافت خواهد کرد و بدون وسیله نقلیه نخواهد ماند. مراحل پذیرش، صدور گواهی اسقاط و تحویل موتورسیکلت جدید در کوتاهترین زمان ممکن انجام خواهد شد.
صرفهجویی ارزی قابل توجه
در کلانشهر تهران، حدود سه میلیون موتورسیکلت فرسوده وجود دارد. با فرض صرفهجویی ۲ هزار دلاری در مصرف انرژی برای هر دستگاه، این طرح میتواند به صرفهجویی ارزی قابل توجهی منجر شود. در مجموع، حدود ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده یا در مرز فرسودگی شناسایی شدهاند.
همکاری تولیدکنندگان و استقبال متقاضیان
تولیدکنندگان موتورسیکلت در کنار ستاد نوسازی مستقر شدهاند تا متقاضیان بتوانند در فرآیندی یکپارچه، مدلهای جدید بنزینی و برقی را مشاهده و ثبتنام خود را انجام دهند. تاکنون بیش از ۱۲ هزار نفر برای جایگزینی موتورسیکلت در سامانه ثبتنام کردهاند.
تأکید بر سامانه رسمی ثبتنام
مدیر ستاد نوسازی بر اجرای کاملاً رایگان فرآیند ثبتنام و جایگزینی از طریق سامانه رسمی nnhk.ir تأکید کرد و نسبت به فعالیت سایتهای جعلی هشدار داد.
گام بلند برای کاهش آلودگی و بهبود کیفیت زندگی
در سالهای نخست، اولویت با کلانشهرها و ناوگان حملونقل عمومی خواهد بود، اما در ادامه، همه دارندگان موتورسیکلت در سراسر کشور میتوانند در طرح شرکت کنند. نمایشگاه ویژه معرفی موتورسیکلتهای برقی و محصولات جدید نیز در ستاد نوسازی برگزار شده است. اجرای طرح اسقاط و نوسازی موتورسیکلتها گامی اساسی در کاهش آلودگی هوا، صرفهجویی در مصرف سوخت و بهبود کیفیت زندگی در کلانشهرها تلقی میشود.