قطار روس از تحریم گذشت؛ تهران خشک شد!
ورود قطار ترانزیتی در کریدور شمال-جنوب با سرمایهگذاری بخش خصوصی در بندر خشک ریلی تهران auspices آپرین به منظور توسعه حمل و نقل بینالمللی و لجستیک.
تهران- نخستین قطار ترانزیتی روسیه با عبور از ۶۵۰۰ کیلومتر مسیر، وارد بندر خشک ریلی تهران (آپرین) شد. این رویداد نشاندهنده فعالسازی کریدور شمال-جنوب و گامی مهم در تسهیل حملونقل بینالمللی است.
تلاش برای فعالسازی کریدور شمال-جنوب
مرتضی جعفری، معاون بازرگانی و بهرهبرداری راهآهن جمهوری اسلامی ایران، امروز در مراسم ورود این قطار اظهار داشت: "کار فعالسازی کریدور شمال-جنوب از سال ۲۰۲۲ آغاز شد. در ابتدای مسیر، هماهنگی بین راهآهنهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران با چالشهایی روبرو بود و تعرفههای بالای مسیر نیز مانع استفاده صاحبان کالا میشد."
افزایش تردد قطارها و نقش بخش خصوصی
وی افزود: "با هماهنگیهای انجامشده، در حال حاضر تقریباً هر ۱۰ روز یک قطار در کریدور شمال-جنوب جابجا میشود. ورود نخستین قطار از روسیه به آپرین، فرصتی را برای استفاده بخش خصوصی از این مسیر فراهم میکند. دولتها موظف به ایجاد بستر لازم برای بهرهمندی بخش خصوصی از شرایط فراهمشده هستند."
مزیتهای رقابتی کریدور شمال-جنوب
معاون راهآهن با اشاره به زمان سفر این قطار، تصریح کرد: "این قطار پس از ۱۰ روز به بندر آپرین رسید. مقایسه این زمان با ۱۵ روز سفر قطارهای مشابه به بندرعباس و بیش از ۴۵ روز مسیرهای جایگزین، مزیت رقابتی این کریدور را آشکار میسازد."
آپرین و فرودگاه امام خمینی (ره) به عنوان شهر لجستیک
جعفری همچنین از تصویب مصوبهای خبر داد که بر اساس آن، مجموعه آپرین و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به عنوان شهر لجستیک تهران تعیین شدهاند. وی ابراز امیدواری کرد که این اقدام به همافزایی پتانسیل این دو مجموعه و تسریع در توسعه آپرین منجر شود.
امضای قراردادهای جدید سرمایهگذاری
معاون بازرگانی و بهرهبرداری راهآهن در پایان خاطرنشان کرد: "بهزودی سه قرارداد جدید سرمایهگذاری در آپرین امضا خواهد شد و عملیات اجرایی این قراردادها طی یک ماه آینده آغاز میشود. امیدواریم هرچه سریعتر به هدف ورود روزانه یک قطار به آپرین دست یابیم."