۱۱۳ میلیارد تومان بنزین در باک موتورسیکلتها؛ فاجعهای که دیده نمیشود!
مصرف بنزین موتورسیکلت در نیمه نخست سال چالش آماری و مدیریتی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایجاد کرده است.
تهران – شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران آماری از مصرف بنزین موتورسیکلتها در ۶ ماهه نخست سال جاری منتشر کرده است. طبق این گزارش، در فروردین ماه بیش از ۱۰۸.۴ میلیون لیتر، اردیبهشت ۱۱۶.۲ میلیون لیتر، خرداد ۱۱۹ میلیون لیتر، تیر ۹۰ میلیون لیتر، مرداد ۱۱۳.۵ میلیون لیتر و شهریور ۱۱۳.۴ میلیون لیتر بنزین توسط موتورسیکلتها مصرف شده است.
بیشترین و کمترین مصرف
بر اساس این آمار، بیشترین میزان مصرف بنزین موتورسیکلت در فصل تابستان و به طور دقیق در ماه خرداد با حدود ۱۱۹ میلیون لیتر به ثبت رسیده است. در مقابل، کمترین میزان مصرف در ماه تیر با بیش از ۹۰ میلیون لیتر بوده است.
تفکیک مصرف سهمیهای و آزاد
از مجموع مصرف بنزین موتورسیکلتها در ۶ ماهه نخست سال، حدود ۵۷۸.۸ میلیون لیتر مربوط به بنزین سهمیهای با نرخ ۱۵۰۰ تومان بوده که ارزشی معادل حدود ۸۶۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دارد. همچنین، حدود ۸۱.۷ میلیون لیتر بنزین با نرخ آزاد مصرف شده است که حدود ۲۴۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه در برداشته است.
مجموع مصرف و ارزش ریالی
در مجموع، ۶۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین در موتورسیکلتها در نیمه نخست سال جاری مصرف شده که ارزش ریالی آن حدود ۱ تریلیون و ۱۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برآورد میشود.
چالشهای آماری
با این حال، مسئولان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران تأکید دارند که این آمارها تنها آمارهای قابل استناد هستند. نبود زیرساختهای لازم برای ثبت نوع وسیله نقلیه در جایگاههای عرضه سوخت و همچنین امکان استفاده از کارتهای سوخت خودرو یا کارت آزاد برای موتورسیکلتها، موجب شده است تا ارائه آمار دقیق از مصرف بنزین این وسایل نقلیه در ۶ ماهه نخست امسال با محدودیتهایی روبرو باشد.
اهمیت مصرف سوخت موتورسیکلت
مصرف سوخت در بخش حملونقل، به ویژه در موتورسیکلتها که از رایجترین وسایل نقلیه در شهرهای بزرگ محسوب میشوند، از شاخصهای مهم در تحلیل الگوهای رفتوآمد شهری و سیاستگذاریهای انرژی به شمار میرود. با توجه به افزایش ترددهای شهری، گرمای هوا و رشد سفرهای درونشهری در نیمه نخست سال، بررسی میزان مصرف سوخت موتورسیکلتها میتواند تصویر روشنتری از وضعیت مصرف انرژی در کشور ارائه دهد. با این حال، نبود آمار دقیق و عدم تفکیک اطلاعات در سامانههای سوختگیری، تحلیل این بخش را با چالشهایی مواجه کرده است.