صدای سوت قطار تا پایان سال در این مسیر شنیده خواهد شد
وزیر راه از واگذاری ۳۰ کیلومتر مسیر تملک شده خطآهن رشت-آستارا به روسها خبر و گفت: تلاش می کنیم خطآهن چابهار-زاهدان تا پایان سال جاری به بهرهبرداری برسد.

فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی درباره پروژه خطآهن رشت–آستارا اظهار کرد: سال گذشته حدود ۶۰ کیلومتر از مسیر این پروژه تملک شده و برنامهریزی و طراحی اجرایی مراحل بعدی در حال پیگیری است. این مسیر حلقه مفقوده اتصال ریل شمال به جنوب کشور را کامل میکند و تحول بزرگی در ترانزیت منطقهای خواهد بود.
وی افزود:۳۰ کیلومتر از اراضی تملکشده در اختیار طرف روسیه قرار گرفته تا مطالعات فنی انجام شود.
وی با اشاره به پروژه راهآهن چابهار–زاهدان گفت: این پروژه ۸۵ درصد پیشرفت زیرسازی دارد و تلاش میشود تا پایان سال به بهرهبرداری برسد. این مسیر بهعنوان حلقه اتصال جنوب ایران به آسیای میانه و فراتر از آن، نقش مؤثری در توسعه تجارت و ترانزیت منطقهای خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی درباره قطار شلمچه–بصره اضافه کرد: مینروبی بخش ایرانی انجام شده و پیشرفت فیزیکی پل بینالمللی بسیار خوب است. قرار است همزمان با تکمیل پل، ریلگذاری نیز انجام شود؛ چراکه این پروژه تأثیر زیادی بر جابهجایی زائر و تجارت دو کشور خواهد داشت.
دیپلماسی حملونقل برای اتصال به دریای سیاه
صادق در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سفر اخیر به ارمنستان گفت: توسعه تعامل با کشورهای همسایه از اولویتهای دولت چهاردهم است و هدف اصلی، اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از طریق ارمنستان و تقویت ترانزیت منطقهای محسوب میشود. در همین راستا توافق شد دسترسی ارمنستان به آبهای آزاد از طریق جنوب ایران فراهم شود.
وی افزود: پروژه پل دوم نوردوز، ساماندهی گمرک، تسهیل عوارض و توسعه لجستیک از دیگر محورهای توافقات بود. همچنین با ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، پاکستان و عراق توافقاتی انجام شد که از جمله آن تضمین حمل بار با قزاقستان و توسعه سایت لجستیکی در جنوب ایران است.
صادق با اشاره به شروع مسئولیتش همزمان با اربعین سال گذشته یادآور شد: ایمنی مسیرها بهویژه برای ۹۵ درصد زائرانی که از طریق جاده سفر میکنند، در اولویت قرار گرفت. روشنایی، خطکشی، گاردریلها و پایش جادهها اجرایی شد و پایانهها و مراکز مانیتورینگ مرزی تقویت شدند.
وی ادامه داد: مسیرهای منتهی به مرزهایی مانند مهران، شلمچه، چزابه، تمرچین، خسروی و بازرگان نیازمند تقویت زیرساخت بودند. پایانه برکت ساماندهی شد و هشت مرکز مانیتورینگ در مرزها تجهیز گردید.