ناامن ترین خودرو چینی در راه شمال ایران / تور تبلیغاتی عجیب!
نا امنترین خودروی چینی کشور (در بازار خودروهای صفر کیلومتر)، همچنان به دنبال مشتری میگردد.
موسسه C-NCAP که مرجع ایمنی و تست تصادفات چین به حساب میآید، معروف است به آسان گیری تست ها. به نحوی که بیشتر خودروهای تولیدی سالهای اخیر کمپانیهای مطرح چینی همگی توانستهاند ۵ ستاره ایمنی از این موسسه دریافت کنند.
حال آنکه چرا خودروی اسکای ول (نبکا) ET۵ در خود چین و از این موسسه هم نتوانستهاند بیشتر از ۱ ستاره ایمنی بگیرند جای سوال است. چرا این خودرو از یک برند نه چندان مطرح چینی در خود چین هم نتوانسته جایگاه ویژهای کسب کند، آن وقت به ایران راه یافته و عنوان دار نخستین خودروی تمام برقی تولید داخل نیز شده است!
شرکت مذکور همواره از بیان ایمنی این خودرو طفره میرود و به تازگی تنها دستاویز بازاریابی خود را بر مبنای میزان پیمایش این خودرو با یک بار شارژ کامل بنا نهاده است. در دنیای امروز که رقابت خودروهای برقی بر سر پیمایشهای بالای ۱۰۰۰ کیلومتر پیش میرود، راهاندازی تور تبلیغاتی با ادعای پیمایش مسیر حدود ۲۵۰ کیلومتر (تهران تا شمال) با یک بار شارژ، افتخار چندان بزرگی به حساب نمیآید. آن هم در بازاری که مردم برای خرید خودروهای پلاگین هیبرید تازه دارد یخشان باز میشود، فروش خودروی تمام برقی با این مشخصات کمی دشوار به نظر میرسد.
در میان خودروهای چینی، برندهای مطرح به CNCAP اکتفا نکردهاند و سراغ گرفتن ستارههای ایمنی از موسسه استرالیایی ANCAP و حتی بعضا موسسه اروپایی یورو انکپ ENCAP رفتهاند. این به معنای رقابت بر سر ایمنی خودروهای چینی است، در همین شرایط اسکای ول ET۵ (یا همان Skyworth EV۶) از موسسه چینی توانسته تنها ۱ ستاره ایمنی دریافت کند. چیزی شبیه به یک فاجعه خفته که امیدواریم اتفاق نیفتد، اما باید مالکان و خریداران این خودرو از وجود باالقوه خطر آگاه باشند.
همانطور که در تصویر میبینید Skywell ET۵ نه تنها نتوانسته در تست تصادف امتیازی بگیرد، بلکه امتیاز ایمنی عابر پیاده و حتی عملکرد سیستمها و رادارهای آن نیز بسیار پایین است. این یعنی در مواقع حساس حتی به عملکرد رادارهای این خودرو هم نمیتوانید اطمینان داشته باشید.