سرآمد انتخاب هوشمندانه

پراید ۱۳۸۸ چند؟ / فقیرترین خودرو ایران از سکه و دلار جلو زد

در میانه‌ی رکود خودروهای صفر کیلومتر، پراید کارکرده به نقطه تعادل بازار حاشیه‌ای ایران تبدیل شده است. داده‌های اقتصادآنلاین نشان می‌دهد فاصلهٔ میان حداقل و حداکثر قیمت پرایدهای کارکرده اکنون بیش از ۲۵۰ میلیون تومان است؛ شکافی که خاصیت اقتصادِ تورمی و رفتار خریدارانِ نااطمینان را آشکار می‌کند.

پراید ۱۳۸۸ چند؟ / فقیرترین خودرو ایران از سکه و دلار جلو زد

بر اساس آگهی‌های بازار، کف قیمت پراید کارکرده ۲۲۳ میلیون تومان (مدل ۱۳۸۸ با ۳۰۰ هزار کیلومتر کارکرد)، و سقف آن ۴۷۵ میلیون تومان (مدل ۱۳۹۶ با ۲۸ هزار کیلومتر کارکرد و بدنه بی‌رنگ) است. این دامنه قیمتی، بیانگر دو واقعیت ساختاری در بازار خودرو کشور است:

۱. انتقال تقاضا از صفر به کارکرده: در فضای تورم تولید و کاهش واردات، بخش زیادی از خریداران به بازار ثانویه رفتند، جایی که پایداری قیمت بیشتر و هزینه‌های نگهداری پایین‌تر است.

۲. کالایی شدن پراید: در بخش‌های پایین درآمد جامعه، پراید دیگر وسیله‌ی نقلیه نیست؛ دارایی نقد شونده است. پراید ۱۳۸۸، به عنوان نمونه‌ای از «دارایی زنده»، حتی در بدترین شرایط اقتصادی قابلیت نقدشوندگی خود را حفظ می‌کند.

تحلیل اقتصادآنلاین نشان می‌دهد نسبت میان میانگین قیمت پراید کارکرده به حداقل دستمزد کارگر در ۱۴۰۴ حدود ۹ برابر است؛ داده‌ای که تأیید می‌کند بازار خودرو اقتصادی، عملاً به حوزه‌ی سرمایه‌گذاریِ خرد و غیررسمی تبدیل شده است.

از منظر روان‌شناسی اقتصاد، تقاضای بالا برای پراید کارکرده، نشانه‌ی جست‌وجوی امنیت نسبی در اقتصاد ناپایدار است؛ بیشتر خریداران می‌کوشند «دارایی فیزیکی» داشته باشند، ولو با فاصله زیاد از استانداردهای ایمنی و کیفیت.

image(35)

 

منبع : اقتصاد آنلاین
ارسال نظر