قیمتگذاری جدید ایرانخودرو اعلام شد/ شوک عددی در قیمتهای مهر ۱۴۰۴
شرکت ایرانخودرو صبح امروز دوشنبه ۲۸ مهر، فهرست نهایی قیمت ۲۸ محصول خود را منتشر کرد؛ رقمی که در بعضی مدلها رشد تا ۲۸۰ میلیون تومان را نشان میدهد. خریداران با دیدن قیمت جدید پژو ۲۰۷ و رانا پلاس شوکه شدهاند.

ایرانخودرو در ۲۸ مهر فهرست نهایی قیمت ۲۸ محصول را منتشر کرد. بررسی جدول رسمی نشان میدهد افزایش میانگین بین ۴ تا ۷ درصد نسبتبه دوره قبل بوده، درحالیکه نرخ تورم تولیدکننده خودرو در شهریور ۱۴۰۴ حدود ۵٫۲ درصد ثبت شده است. این همراستایی نشان از اجرای فاز دوم اصلاح قیمت دستوری دارد.
بر اساس این فهرست، قیمت مصرفکننده برای دنا پلاس توربو اتومات سقف دودی به بیش از ۱٫۲۴۶ میلیارد تومان و برای پژو ۲۰۷ SBR اتومات به ۱٫۲۶۴ میلیارد تومان رسیده است؛ ارقامی که نشان میدهد برنامه ایرانخودرو برای همراستا کردن سطوح قیمتی با نرخ تورم تولیدکننده خودرو وارد مرحله اجرا شده است. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که تورم بخش خودرو در شهریور ۱۴۰۴ حدود ۵٫۲ درصد اعلام شده و اختلاف چندانی با میانگین رشد قیمت محصولات ایرانخودرو ندارد. همزمان، حذف بخشی از یارانه پنهان در ورق فولادی و مواد پلیمری از دلایل اصلی تغییر قیمتها عنوان شده است.
منابع نزدیک به شرکت میگویند با این تعدیل، پروژه موسوم به «قیمتگذاری هوشمند» وزارت صمت بهصورت عملیاتی در بزرگترین خودروساز کشور آغاز شده است؛ یعنی از این پس، بهای خودروها بر پایه هزینههای واقعی تولید و نرخ نهادهها تعیین میشود، نه بر اساس مصوبات دستوری شورای رقابت. در نتیجه، اصلاح جزئی قیمتها ضمن حفظ توازن بین هزینه و تولید، از جهش ناگهانی قیمت جلوگیری خواهد کرد.
روند قیمتها در سه گروه رانا، دنا و تارا احتمالاً تا پایان آبان تثبیت خواهد شد، زیرا ایرانخودرو با جذب تقاضای انباشته پیشفروش شهریور، اکنون مرحله تحویل خودروها را آغاز کرده و فضای بازار موقتاً آرام است. شواهد نشان میدهد رشد فعلی بیشتر جنبه اصلاح حسابداری دارد و از سوی دیگر، با کاهش تقاضای خرد، فاصله قیمت کارخانه تا بازار آزاد قدری کاهش یافته است. با این وجود، قیمت نهایی بیش از نیمی از محصولات ایرانخودرو از مرز یک میلیارد تومان عبور کرده است و این امر فشار مالی بیشتری را بر طبقه متوسط وارد خواهد کرد.
اقتصاددانان معتقدند این تغییرات بخشی از مسیر عبور استراتژی وزارت صمت از قیمتگذاری دستوری به سمت مدل «خلق تعادل در زنجیره تولید» است. هرچند این سیاست به کاهش زیان انباشته خودروسازان کمک میکند، اما در کوتاهمدت خطر افت تقاضا را به همراه دارد. براساس دادههای اولیه بازار، حجم ثبتنامهای جدید ایرانخودرو از ابتدای مهر تاکنون حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است، رقمی که نشاندهنده حساسیت بالای بازار به اصلاحات قیمتی تدریجی است.
صورتجدول جدید ایرانخودرو نه فقط فهرست قیمتها را تغییر داده، بلکه پیام روشن به بازار داده است: دوره قیمتگذاری دستوری رو به پایان است و همزمان دوره پاسخگویی بر پایه هزینههای واقعی آغاز میشود. مسیر تازه اگر با کنترل منظم تورم تولیدکننده همراه شود، میتواند ظرف سه ماه از شدّت نوسانهای بازار بکاهد و به تثبیت نسبی قیمتها تا پایان پاییز بیانجامد.