سرآمد انتخاب هوشمندانه

فاصله ۴۰۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار/ سایپا لیست قیمت مهرماه را منتشر کرد

در تازه‌ترین بروزرسانی قیمت‌ها در بازار خودرو، شرکت سایپا لیست قیمت رسمی محصولات خود را برای مهرماه ۱۴۰۴ اعلام کرد که بلافاصله تاثیر خود را در بازار آزاد نیز نشان داد. بررسی قیمت‌ها حاکی از آن است که شکاف قیمتی بین نرخ مصوب کارخانه و آنچه در بازار معامله می‌شود، در برخی مدل‌ها به ارقام نجومی بیش از ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. این پدیده در کنار ورود چندین محصول جدید این شرکت به کانال قیمتی بالای یک میلیارد تومان، بار دیگر زنگ خطر را برای سیاست‌گذار و مصرف‌کننده نهایی به صدا درآورده است.

فاصله ۴۰۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار/ سایپا لیست قیمت مهرماه را منتشر کرد

بازار خودروهای داخلی همچنان روزهای پرتلاطمی را سپری می‌کند و جدیدترین لیست قیمت محصولات سایپا که امروز منتشر شد، این تلاطم را تشدید کرده است. مقایسه قیمت‌های اعلامی کارخانه با نرخ‌های رایج در بازار آزاد، یک واقعیت تلخ را به نمایش می‌گذارد: فاصله عمیق و معنادار بین عرضه و تقاضا که خود را در قالب یک اختلاف قیمت چند صد میلیون تومانی نشان می‌دهد و عملاً دست مصرف‌کننده واقعی را از خرید خودرو با قیمت مصوب کوتاه کرده است.

پادشاهی خودروهای میلیاردی در سایپا

پدیده جدید در لیست قیمت سایپا، عادی شدن برچسب‌های قیمتی بالای یک میلیارد تومان برای محصولاتی است که روزی قرار بود گزینه‌های اقتصادی بازار باشند. در حال حاضر، مدل‌های زیر رسماً وارد این کانال قیمتی در بازار آزاد شده‌اند:

  • شاهین اتوماتیک پلاس: با عبور از مرز ۱.۴ میلیارد تومان، این خودرو اکنون گران‌ترین محصول تولیدی سایپا در بازار است.
  • شاهین اتوماتیک G و GL: این دو مدل نیز به ترتیب با قیمت‌های حدود ۱.۲ میلیارد و ۱.۱۵ میلیارد تومان، جایگاه خود را در باشگاه میلیاردی‌ها تثبیت کرده‌اند.
  • اطلس اتوماتیک: جدیدترین محصول هاچ‌بک-کراس سایپا نیز در نسخه اتوماتیک خود از مرز یک میلیارد تومان عبور کرده است.
  • پیکاپ کارون: این خودروی کار و تجاری نیز با قیمتی نزدیک به ۱.۱ میلیارد تومان معامله می‌شود.

شکاف قیمتی؛ سود در جیب دلالان

تحلیل جدول قیمت‌ها نشان می‌دهد که بیشترین شکاف قیمتی متعلق به خودروهای جدیدتر و محبوب‌تر است. برای مثال، در حالی که شاهین اتوماتیک G با قیمت کارخانه‌ای حدود ۸۳۶ میلیون تومان عرضه می‌شود، در بازار آزاد با قیمتی نزدیک به ۱.۲ میلیارد تومان به فروش می‌رسد؛ یعنی یک اختلاف خیره‌کننده بیش از ۳۵۰ میلیون تومانی. این شکاف در مدل شاهین پلاس به رقم باورنکردنی نیم میلیارد تومان نزدیک می‌شود (۹۷۵ میلیون تومان کارخانه در مقابل ۱.۴۷ میلیارد تومان بازار).

این اختلاف قیمت عظیم، به وضوح نشان‌دهنده ناکارآمدی سازوکار فعلی قیمت‌گذاری و توزیع است. در عمل، بخش بزرگی از ارزش افزوده خودرو، به جای آنکه به تولیدکننده یا مصرف‌کننده نهایی برسد، در چرخه واسطه‌گری و دلالی بازار جذب می‌شود. تا زمانی که عرضه خودرو به صورت قطره‌چکانی و تقاضا به دلیل تورم و حفظ ارزش پول، سیری‌ناپذیر باقی بماند، این شکاف قیمتی نه تنها پر نخواهد شد، بلکه عمیق‌تر نیز می‌شود. در این میان، توقف فروش برخی مدل‌های پرتقاضا مانند کوییک اتوماتیک یا توقف تولید وانت زامیاد نیز به آشفتگی بیشتر بازار دامن زده است.

 

منبع : اطلاعات آنلاین
ارسال نظر