جنجال تبلیغات انتخاباتی در عراق؛ خبرنگار تسنیم از پشت پرده پرده برداشت
عراق: کمیساریای عالی انتخابات، قوانین تبلیغات انتخاباتی را برای شفافیت هزینهها و جلوگیری از استفاده از منابع دولتی با تعیین هویت بصری سرلیستها و بزرگان قبایل نهایی کرد.
در حالی که تنها هفت روز به برگزاری انتخابات پارلمانی عراق باقی مانده است، فضای تبلیغات انتخاباتی در میان احزاب و نامزدها به تدریج داغ میشود.
قوانین تبلیغات انتخاباتی در عراق
قوانین تبلیغات انتخاباتی در عراق که توسط کمیساریای عالی انتخابات این کشور تدوین شده، شباهتهای زیادی با قوانین مشابه در ایران دارد. بر اساس این مقررات، نامزدها پس از احراز صلاحیت، دو هفته پیش از زمان برگزاری انتخابات مجاز به آغاز فعالیتهای تبلیغاتی خود هستند و این روند تا روز پیش از انتخابات ادامه خواهد داشت.
شفافیت هزینهها و ممنوعیت استفاده از منابع دولتی
یکی از اصول کلیدی در قوانین انتخاباتی عراق، لزوم شفافیت کامل در هزینههای تبلیغاتی نامزدها است. همچنین، هیچ نامزدی اجازه استفاده از امکانات و منابع مالی دولتی را برای پیشبرد اهداف انتخاباتی خود ندارد.
روشهای تبلیغاتی؛ از پلاکارد تا هویت بصری
به منظور حفظ زیبایی منظر شهری و جلوگیری از اتلاف منابع، عراقیها از چسباندن پوستر و توزیع تراکتهای تبلیغاتی خودداری میکنند. در عوض، بیشتر فعالیتهای تبلیغاتی از طریق نصب پلاکاردها و تابلوهای شهری در حاشیه اتوبانها، آزادراهها، پلها، ساختمانهای بلند و معابر عمومی صورت میگیرد. علاوه بر این، رنگها نیز در تبلیغات انتخاباتی عراق معنای سیاسی خاص خود را دارند و هر جریان با انتخاب یک رنگ و سبک تبلیغاتی متمایز، تلاش میکند تا توجه رایدهندگان را جلب کند.
شناسایی نامزدها و سرلیستها
هر فهرست انتخاباتی و نامزد حاضر در رقابتهای پارلمانی، با دو عدد مشخص معرفی میشود: شماره فهرست انتخاباتی و شماره اختصاصی هر نامزد. سران و رهبران هر فهرست نیز که به عنوان سرلیست شناخته میشوند، با عدد یک معرفی میگردند.
نقش پررنگ بزرگان قبایل و اجتماعات انتخاباتی
با توجه به بافتار سنتی جامعه عراق، سران قبایل و عشایر نقش مهمی در اجتماعات و کارزارهای انتخاباتی ایفا میکنند. همچنین، برخی نامزدها اجتماعات تبلیغاتی خود را به صورت مجزا برای مردان و زنان و نه به صورت مختلط برگزار میکنند.