شهرداری کارمندان خود را به گرفتن شماره تلفن اجبار میکند!
براساس گزارش دیدهبان ایران؛ امسال هم مانند سالهای گذشته، روش اجرای طرح «من شهردارم» توسط شهرداری تهران، انتقادات زیادی را بهویژه در میان اعضای شورای شهر برانگیخته است. در هفتههای اخیر شهرداری برخی کارمندان خود بخصوص مدیران و کارکنان زن محلات را مجبور کرده است که به خیابانها بروند، جلوی مردم را بگیرند، شماره تلفن آنها را بگیرند و هرطور شده، آنها را در طرح «من شهردارم» شرکت دهند تا آمار اجرای این طرح را بالا ببرند.
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار ما گفت: «در این طرح، هر محله باید سه هزار شماره تلفن جمعآوری کند، یا هر ناحیه که شامل چند محله است، باید ۱۸ هزار شماره تلفن جمعآوری کند. این یعنی چه؟ این دقیقاً نمایش و تبلیغ است. بعد سؤال این است که با این شماره تلفنها قرار است چه کاری انجام شود؟ اگر این روش اجرا پیش برود، به «طرح سؤال از شهردار» توسط من منجر خواهد شد، سه سال است تذکر میدهم و متأسفانه گوش شنوایی برای آن نبوده است.»/ سید جعفر تشکری هاشمی نیز به دیدهبان ایران گفت: «اخباری که ما داریم درباره اجبار کارکنان شهرداری به این است که شماره تلفن مردم را بگیرند و از آن طریق، پیامهایی را ثبت کنند که افراد در طرح «من شهردارم» شرکت داده شدهاند. این شیوه اجرای طرح، بهشدت مورد اعتراض برخی از نمایندگان شورای شهر قرار گرفته است؛ بهویژه افرادی که هیچ تعلقات حزبی به شخص شهردار ندارند، بارها اعلام کردند که طرح «من شهردارم» نباید به ابزاری برای یارگیری رسانهای، جمعآوری اطلاعات شخصی مردم و گاه آمارسازیهایی که فاقد وجاهت است، تبدیل شود.»
دیدهبان ایران؛ تقریباً یک سال پیش یعنی ۱۸ آذر ۱۴۰۳، نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در دویست و هشتاد و ششمین جلسه شورای شهر در تذکری نسبت به اجرای طرح «من شهردارم» انتقاد کرد و از احتمال انحراف در اجرای این طرح خبر داد. او در این مورد تأکید کرد که گزارشهای متعددی به دست او رسیده است که شهرداری تهران با دادن کارت شارژ مجانی تلفنهای همراه، بلیط رایگان مترو و ... به شهروندان، از آنها شماره تلفن میگیرد تا آمار شرکتکنندگان در این طرح را افزایش دهد. نرجس سلیمانی معتقد بود که مردم به آمارهایی که مدیریت شهری ارائه میکند، توجهی نمیکنند و این روش تنها به اعتماد عمومی صدمه میزند. رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران حتی از شهرداری خواست تا مبنای مالی اجرای این طرح و دادن هدایا را مشخص کند. چند تن دیگر از اعضای شورای شهر هم درباره نحوه اجرای طرح «من شهردارم» در صحن شورای شهر انتقاد و اعتراض کردند. با این وجود، امسال بازهم شهرداری تهران در اجرای این طرح، با همان روش پیشین فقط به دنبال شماره تلفن شهروندان است و پاسخ دقیقی هم در مقابل انتقادات ارائه نکرده است.
پس از یک سال بازهم ناصر امانی، رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران در صحن علنی پارلمان شهری پایتخت بهصراحت از تحقیر کارمندان زن شهرداری در اجرای طرح «من شهردارم» انتقاد کرده و گفته است که «مدیران زن محلات را مجبور نکنید در کف خیابان برای طرح «من شهردارم» شما تحقیر شوند.» این تذکر زنگ هشداری را به صدا درآورد و سؤالات بسیاری در پی داشت؛ آیا شهرداری تهران برای اجرای طرح «من شهردارم» از مدیران و کارکنان شهرداری بهرهکشی میکند؟ دوم این که چرا زنان را به خیابان میفرستد تا این طرح را اجرا کنند؟ چرا آنها را در جامعه تحقیر میکند؟ آیا این استفاده شهرداری از مدیران زن بهنوعی استفاده ابزاری از زنان نیست؟ شماره تلفنهای شهروندان در کجا ذخیره و محافظت میشود؟ این نوع اجرای طرحها که تنها به آمارسازی منجر میشود، {به استناد سخنان برخی از اعضای شورای شهر تهران} میتواند پردهای بر چشمان شهروندان تهرانی بکشد تا ضعفها و نواقص شهرداری تهران را نبینند؟
اینها پرسشهایی است که تنها شهرداری تهران میتواند به آنها پاسخ دهد، اما ناصر امانی، عضو شورای شهر زوایای دیگری از نحوه اجرای طرح «من شهردارم» را در گفتوگو با دیدهبان ایران روشن کرد.

کارمندانی که برای اجرای طرح «من شهردارم» به خیابانها فرستاده میشوند، به ما شکایت میکنند
ناصر امانی، رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران درباره اقدامات شهرداری تهران در استفاده از کارمندان به دیدهبان ایران گفت: «ما در اصل با اجرای طرح «توسعه محلی» در محلات تهران موافق هستیم. توسعه محلی از دورههای پیشین (شهرداری محمدباقر قالیباف) و دوره پنجم مدیریت شهری وجود داشته و در این دوره ادامه پیدا کرده است. اصل اجرای طرح توسعه محلی کار بسیار خوبی است، اما شیوه نظرخواهی از مردم، فعالان حوزه شهری و کارشناسانی که میتوانند در این زمینه نظر بدهند، محل اختلاف است. از همان دوره اول که اجرای طرح «من شهردارم» شروع شد، یعنی سال ۱۴۰۱ و حتی پس از آن در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، نسبت به اجرای آن معترض بودهام. امسال هم دوباره همان شیوه در حال تکرار است.»
او در پاسخ به این سؤال که اشکال و ایراد این شیوه چیست، به دیده بان ایرا گفت: «متأسفانه تعدادی از کارمندان شهرداری، عمدتاً مدیران سراهای محلات و کارکنان سراهای محلات (که عمدتاً خانم هستند) را به مراکز تجمعی میفرستند تا با خواهش و تمنا، با دادن سیمکارت اعتباری، بلیت یا کارت مترو، گرفتن فشار خون و قند خون و امتیازات اینچنینی به شهروندان، از مردم اطلاعاتی مانند شماره تلفن را بگیرند. سپس میگویند یک کد برای شما ارسال میشود و از شهروندان میخواهند آن کد را برایشان بفرستند و به این صورت، شهروندان را در نظرسنجی مربوط به طرح «من شهردارم» مشارکت میدهند. این چه نوع نظرخواهی و چه نوع نظرسنجی است؟ این چه نوع مشارکت دادن مردم در طرحهای توسعه محلی است؟ من به همین موضوع معترضم.»
عضو شورای شهر تهران یادآور شد: «متأسفانه در این سه سال، این روند مدام تکرار شده و بعد هم به آمار مشارکت مردم در نظرخواهیهای شهرداری افتخار میکنند و اعداد میلیونی اعلام میشود. این روش اجرای طرحهای مشارکتی چه دستاوردی دارد؟ قطعاً این کار، یک اقدام تبلیغاتی است و به تعبیر آقای اقراریان، یکی از نمونههای مدیریت نمایشی در دوره مدیریت شهری است که بیشتر اعضای شورای شهر تهران به آن معترض هستند. افرادی که مجبورند این طرح را اجرا کنند، به ما شکایت میکنند.»
برخی از شهروندان به کارمندان زن شهرداری توهین میکنند
رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران با بیان این که شهرداری برای اجرای طرح «من شهردارم» سهمیه تعیین میکند، بیان کرد: «مثلاً میگویند هر محله باید سه هزار شماره تلفن جمعآوری کند، یا هر ناحیه که شامل چند محله است، باید ۱۸ هزار شماره تلفن جمعآوری کند. این یعنی چه؟ این دقیقاً نمایش و تبلیغ است. بعد سؤال این است که با این شماره تلفنها قرار است چه کاری انجام شود؟»
او افزود: «متأسفانه بعضی از شهروندان به کارمندان و مدیران خانمی که برای این کار اعزام شدهاند، توهین میکنند. البته مردم حق دارند سؤال کنند که شماره تلفن آنها برای چه منظوری گرفته میشود؟ درست است که ما با دادن سیم کارت و امتیازات دیگر، شماره تلفن شهروندان را بگیریم؟ متأسفانه امسال هم روش اجرای طرح «من شهردارم» همان رویه سابق است. من گفتم که اگر این روش اجرا پیش برود، به «طرح سؤال از شهردار» توسط من منجر خواهد شد، سه سال است تذکر میدهم و متأسفانه گوش شنوایی برای آن نبوده است.»

«من شهردارم» ابزار جمعآوری اطلاعات خصوصی مردم
سید جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران درباره بهکارگیری کارمندان شهرداری برای گرفتن شماره تلفن از شهروندان در خیابان برای اجرای طرح «من شهردارم»، به دیده بان ایران گفت: «متأسفانه رویهای که در دو سه سال اخیر برای اجرای طرح «من شهردارم» اجرا شده، بهشدت مورد اعتراض برخی از نمایندگان شورای شهر قرار گرفته است؛ بهویژه افرادی که هیچ تعلقات حزبی به شخص شهردار ندارند، بارها اعلام کردند که طرح «من شهردارم» نباید به ابزاری برای یارگیری رسانهای، جمعآوری اطلاعات شخصی مردم و گاه آمارسازیهایی که فاقد وجاهت است، تبدیل شود.»
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: «این پروژه نباید به ابزاری تبلیغاتی تبدیل شود یا برای عددسازی از آن استفاده شود. اخباری که ما داریم درباره اجبار کارکنان شهرداری به این است که شماره تلفن مردم را بگیرند و از آن طریق، پیامهایی را ثبت کنند که افراد در طرح «من شهردارم» شرکت داده شدهاند که این روش مورد انتقاد برخی از اعضای شورای شهر تهران قرار گرفته است. امیدوارم این طرح به روش عادی اجرا شود و مردم با مراجعه سامانههای برخط، خواستههای خود را بیان کنند، بدون آن که لیستی که به آنها پیشنهاد شود تا مدیران شهری، مدلی از دموکراسی را تجربه کنند.»