سرآمد انتخاب هوشمندانه

انقلابی در بودجه ۱۴۰۵: ایمنی راه‌ها صاحب "جدول مستقل" شد! آیا جاده‌های مرگ پایان می‌یابند؟

بودجه 1405 ایمنی راه‌ها و طرح‌های عمرانی حمل‌ونقل را با مشارکت بخش خصوصی اولویت‌بندی می‌کند

انقلابی در بودجه ۱۴۰۵: ایمنی راه‌ها صاحب "جدول مستقل" شد! آیا جاده‌های مرگ پایان می‌یابند؟

سعید جغتایی، رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه کشور، از درج جدول مستقل ایمنی راه‌ها برای نخستین‌بار در بودجه سال ۱۴۰۵ خبر داد و تأکید کرد که دولت کاهش سالانه ۲۰ درصدی تلفات جاده‌ای را طی چند سال آینده هدف‌گذاری کرده است. وی همچنین به مشکلات ساختاری و چالش‌های مزمن طرح‌های عمرانی کشور اشاره کرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تعدد پروژه‌ها و تخصیص‌های قطره‌چکانی اشاره نمود.

اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی و چالش‌های پیش‌رو

جغتایی با بیان اینکه بخش عمده منابع عمرانی در سال‌های گذشته صرف نگهداشت وضع موجود و تجهیز کارگاه شده و اثربخشی لازم را نداشته است، اظهار داشت: در سال‌های اخیر و به‌ویژه در بودجه سال ۱۴۰۵، تصمیم جدی‌تری برای اولویت‌بندی طرح‌ها اتخاذ شده است. پروژه‌هایی که از اهمیت کمتری برخوردار بودند یا منابع موجود پاسخگوی تکمیل آن‌ها نبود، متوقف یا با حداقل تخصیص مواجه شدند.

وی افزود: با منابع فعلی، تکمیل برخی پروژه‌های حمل‌ونقل ممکن است بیش از ۱۰۰ سال زمان ببرد؛ بنابراین، تمرکز بر طرح‌های اولویت‌دار و گلوگاهی امری ناگزیر است.

افزایش چشمگیر اعتبارات برای پروژه‌های مهم حمل‌ونقل

رئیس امور راه و ترابری سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: با وجود رشد نزدیک به صفر بودجه عمرانی، اعتبارات برخی پروژه‌های مهم حمل‌ونقل بیش از ۱۳۰ درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۵ با تخصیص مناسب، تعدادی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند و تا پایان سال جاری، بیش از هزار کیلومتر راه اصلی و بزرگراهی به شبکه راه‌های کشور اضافه شود.

رویکرد نوین به ایمنی راه‌ها و کاهش حوادث

جغتایی با اشاره به هدف‌گذاری دولت برای کاهش سالانه ۲۰ درصدی تلفات جاده‌ای در چند سال آینده، افزود: با تجمیع و افزایش حدود ۹۲ درصدی اعتبارات ایمنی در بودجه سال ۱۴۰۵، امکان نظارت و مدیریت مؤثرتر بر این حوزه فراهم شده است. این اقدام، گامی مهم در راستای ارتقای ایمنی و کاهش حوادث جاده‌ای محسوب می‌شود.

تمرکز بر کریدورهای ریلی و ترانزیتی

وی همچنین بر اولویت کریدورهای ریلی و ترانزیتی تأکید کرد و گفت: درآمد ترانزیت ریلی چهار برابر حمل‌ونقل داخلی است. در همین راستا، پروژه‌هایی نظیر راه‌آهن چابهار–زاهدان با استفاده از منابع بودجه‌ای و اعتبارات ویژه در آستانه بهره‌برداری قرار دارند که نقش بسزایی در توسعه ترانزیت کشور ایفا خواهد کرد.

افزایش مشارکت بخش خصوصی در طرح‌های عمرانی

جغتایی مشارکت بخش خصوصی را یکی از محورهای اصلی تأمین مالی طرح‌های عمرانی دانست و اظهار داشت: در حوزه آزادراه‌ها و برخی پروژه‌های ریلی، استقبال و رقابت بخش خصوصی افزایش یافته است. بخش خصوصی تا ۶۰ درصد سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها را بر عهده می‌گیرد و دولت نیز سهم خود را برای جلب این مشارکت‌ها در بودجه پیش‌بینی کرده است. این همکاری موجب تسریع در بهره‌برداری از پروژه‌ها می‌شود.

مصوبات واقع‌بینانه سفرهای استانی رئیس‌جمهور

رئیس امور راه و ترابری سازمان برنامه و بودجه در پایان با اشاره به مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور، تأکید کرد: مصوبات عمرانی این سفرها واقعی، اولویت‌دار و مبتنی بر امکان اجرا تنظیم شده‌اند. منابع پیش‌بینی‌شده برای سال ۱۴۰۵ صرف پروژه‌هایی خواهد شد که در بازه زمانی مشخص به بهره‌برداری می‌رسند. تاکنون ۱۶ سفر استانی انجام شده و برنامه‌ریزی سفرهای بعدی نیز تکمیل شده است.

ارسال نظر