محمدرضا نیکنژاد: سنجش آینده دانشآموزان در ۴ ساعت؟ این «ظلم آشکار» است!
شورای عالی انقلاب فرهنگی سهم سوابق تحصیلی و معدل را در کنکور افزایش داد؛ آیا نابرابری آموزشی تشدید میشود؟
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که تاثیر معدل پایههای یازدهم و دوازدهم در فرآیند کنکور سراسری قطعیت یافته است. این تصمیم، که در راستای اصلاحات نظام آموزشی و پذیرش دانشگاهی اتخاذ شده، میتواند پیامدهای گستردهای برای دانشآموزان و فعالان عرصه کنکور به همراه داشته باشد.
تاثیر قطعی معدل در پذیرش دانشگاهی
بر اساس اظهارات دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، از این پس نمرات کسبشده توسط دانشآموزان در پایههای یازدهم و دوازدهم دبیرستان، سهم مشخص و قطعی در نتیجه نهایی کنکور سراسری خواهد داشت. این رویکرد با هدف کاهش اتکای صرف به آزمون چهار ساعته کنکور و افزایش اهمیت سوابق تحصیلی مستمر دانشآموزان در طول سالهای دبیرستان در نظر گرفته شده است.
پیامدهای اجتماعی و آموزشی
این تغییر در حالی که میتواند برای دانشآموزان ساکن کلانشهرها و مناطق برخوردار که از امکانات آموزشی بهتری بهرهمند هستند، خبر مثبتی تلقی شود، چالشهایی را برای دانشآموزان مناطق کمتر برخوردار به همراه خواهد داشت. نابرابری در کیفیت آموزش و امکانات مدارس در نقاط مختلف کشور، موضوعی است که نیازمند توجه و برنامهریزی دقیق برای جلوگیری از عمیقتر شدن شکافهای آموزشی است.
مقابله با "مافیای کنکور"
یکی از اهداف اصلی این تصمیم، مقابله با نفوذ و قدرت آنچه "مافیای کنکور" نامیده میشود، عنوان شده است. با افزایش وزن معدل، انتظار میرود که وابستگی دانشآموزان به کلاسها و موسسات خصوصی کنکور کاهش یابد و تمرکز بیشتری بر کیفیت تدریس در مدارس و یادگیری مستمر در طول سالهای تحصیلی صورت گیرد. این امر میتواند به مرور زمان، از تب و تاب کاذب کنکور بکاهد و مسیر آموزشی را منطقیتر سازد.
نقد سیستم کنکور و ضرورت اصلاحات
پیش از این، محمدرضا نیکنژاد، کارشناس آموزشی، در نقدی به سیستم کنکور، تاکید کرده بود که سنجش دانشآموزان تنها در یک آزمون چهار ساعته عادلانه نیست. این اظهارنظر، در کنار تصمیم جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشاندهنده یک اجماع فزاینده در خصوص نیاز به اصلاحات بنیادین در شیوه پذیرش دانشجو و حرکت به سمت سیستمی جامعتر و عادلانهتر است که تمام جنبههای توانایی علمی دانشآموزان را مورد ارزیابی قرار دهد.