سرآمد انتخاب هوشمندانه

بنزین ۵ هزار تومانی دروغ بزرگ! کارشناس انرژی افشا کرد: مجلس هفتم خیانت کرد، این افزایش قیمتی پنهان است!

افزایش قیمت بنزین با توجه به سوابق مجلس هفتم و تشدید قاچاق، نگرانی‌ها از شورش و بی کفایتی دولت را افزایش داده است.

یک کارشناس انرژی با بیان اینکه افزایش اخیر قیمت بنزین آن‌چنان بالا نبوده است، تاکید کرد که برخی در تلاش برای ایجاد آشوب و القای بی‌کفایتی دولت هستند.

تکذیب افزایش چشمگیر قیمت بنزین

حسن مرادی، کارشناس انرژی، در خصوص تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: «من معتقدم افزایش آن‌چنانی برای قیمت بنزین صورت نگرفته است. یک عده به دنبال ایجاد آشوب و بلوا در کشور هستند. همچنین، گروهی با رویکردی خصمانه نسبت به پزشکیان، در تلاشند اینگونه وانمود کنند که او نیز در مدیریت اوضاع ناتوان است.»

نگاهی به ریشه‌های شعار خدمات رایگان

مرادی با اشاره به سخنان اوایل انقلاب مبنی بر رایگان بودن آب و برق به دلیل برخورداری از منابع نفتی، پرسید: «آیا این سخن بر مبنای محاسبات دقیق بود؟ خیر. در آن زمان نیز انتقاداتی به این موضوع وارد شد. کدام کشور ثروتمندتر از ما این خدمات را مجانی ارائه کرده است که ما دومین کشور باشیم؟»

تبدیل بنزین به تابو

وی با انتقاد از نگاه جامعه به بنزین، گفت: «از بنزین یک تابو ساخته‌اند و متاسفانه کمتر کسی به واقعیت‌های اقتصادی توجه می‌کند. چرا من که دارای مدرک تحصیلی عالی در رشته حقوق بین‌الملل هستم، پس از ۳۰ سال باید حقوقم ثابت باشد، در حالی که دیگران به هر طریقی تلاش می‌کنند تا پول بیشتری از دولت دریافت کنند؟»

خیانت مجلس هفتم در تثبیت قیمت‌ها

این کارشناس انرژی ادامه داد: «تعادل قیمت‌ها در کشور به هم خورده است. به نظر من، حامل‌های انرژی مانند نفت و گاز در جایگاه مظلومی قرار دارند. از آنجایی که هزینه‌های آن‌ها مستقیماً از جیب دولت تامین می‌شود، انتظار عمومی بر عدم تغییر قیمت آن‌هاست. اگرچه این خواسته ممکن است ایده‌آل باشد، اما فشار و هزینه زیادی را بر دولت و سیستم وارد می‌کند.»

مرادی با اشاره به نقش مجلس هفتم، عنوان کرد: «من در مجلس هفتم حضور داشتم و این مجلس با تصویب قانون تثبیت قیمت‌ها، که فاقد مبانی کارشناسی بود، دست به خیانتی زد. با وجود اینکه مروجان این قانون، خود را تحصیل‌کرده و آگاه به امور بین‌المللی معرفی می‌کردند، اصولاً امکان تثبیت قیمت‌ها در یک کشور وجود ندارد.»

اجرای قانون ۲۰ درصد افزایش سالانه حامل‌های انرژی

وی افزود: «در مجلس پیشین مصوب شده بود که سالانه ۲۰ درصد به قیمت حامل‌های انرژی افزوده شود. اگر این قانون، که ربطی به دوره یا جناح خاصی ندارد، اجرا می‌شد، اکنون قیمت بنزین رقمی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان بود. این عدم اجرای قانون به یک خیانت تبدیل شد و تمام دولت‌ها، فارغ از گرایش سیاسی، را دچار مشکل کرد. هر زمان دولت‌ها تلاش کردند اصلاح قیمتی انجام دهند، با مخالفت‌ها و واکنش‌های تندی مواجه شدند. در مقابل، زمانی که کرایه‌ها افزایش یافت، کسی اعتراضی نکرد.»

چرا افزایش قیمت حامل‌های انرژی با جنجال روبرو می‌شود؟

این کارشناس انرژی این پرسش را مطرح کرد: «چرا تنها در صورت افزایش قیمت حامل‌های انرژی، جنجال به پا می‌شود؟ در حالی که افزایش کرایه‌ها، قیمت لاستیک یا هزینه تعمیرات با سکوت روبرو می‌شود؟ چرا زمانی که دولت اقدام به تغییر قیمت‌ها می‌کند، جامعه دچار اضطراب و نگرانی می‌شود؟»

واقعیت قیمت بنزین چقدر است؟

حسن مرادی در خصوص قیمت‌گذاری بنزین توضیح داد: «دولت اعلام کرده است که ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای همچنان با قیمت ۱۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. آیا این رقم را می‌توان قیمت نامید؟ به نظر من خیر؛ این تنها هزینه حمل است. دولت ۱۰۰ لیتر بنزین مازاد را با قیمت ۳۰۰۰ تومان عرضه می‌کند. اگر از کارشناسان بین‌المللی پرسیده شود، قیمت بنزین ۳۰۰۰ تومان خواهد بود؟ در مجموع، دولت ماهانه با این دو قیمت، ۱۶۰ لیتر بنزین را عرضه می‌کند.»

وی تاکید کرد: «حال عنوان می‌شود که در موارد نادر، بنزین مازاد با قیمت ۵۰۰۰ تومان عرضه می‌شود. اما آیا ۵۰۰۰ تومان نیز قیمت واقعی بنزین است؟ خیر. قیمت فوب خلیج فارس چقدر است؟ اگر فرض کنیم ۵۰ هزار تومان باشد، دولت بنزین را یک‌دهم قیمت فوب خلیج فارس می‌فروشد. با این حال، در جامعه زمزمه می‌شود که دولت بنزین را گران کرده است. این‌ها همه شایعات و سناریوهایی است که توسط دشمن طراحی می‌شود. هیچ اتفاق خاصی قرار نیست رخ دهد.»

مواجهه با رانت و فساد در بنزین چند نرخی

مرادی در پاسخ به این پرسش که آیا چند نرخی شدن بنزین منجر به رانت و فساد می‌شود، گفت: «آیا در زمان دو نرخی بودن بنزین، فساد و رانت وجود نداشت که با سه نرخی شدن آن تشدید شود؟ به همان نسبت که بنزین با قیمت ۵۰۰۰ تومان فروخته می‌شود، میزان قاچاق نیز کاهش می‌یابد؛ این به معنای کاهش سودآوری قاچاق است. اگر سودآوری قاچاق کاهش یابد، به نفع دولت و در نتیجه به نفع مردم است. بنابراین، چند نرخی شدن بنزین نمی‌تواند رانت ایجاد کند.»

وی در پایان افزود: «در سال‌های گذشته، مصوبه‌ای در مجلس وجود داشت که بر اساس آن، سالانه ۲۰ درصد به قیمت حامل‌های انرژی افزوده می‌شد. تا زمانی که دولت‌ها، بدون توجه به اینکه این مصوبه مربوط به کدام مجلس و چه کسانی بوده است، به چنین رویکردی بازنگردند، این چرخه تکرار خواهد شد. بنابراین، افزایش سالانه و تدریجی قیمت حامل‌های انرژی باید در دستور کار قرار گیرد.»

ارسال نظر