چین اروپا را از ایران میبرد: معمای جاده ابریشم مدرن!
توافق ششجانبه حملونقل ریلی، کریدور شرق–غرب را با موقعیت استراتژیک ایران احیا میکند.
مدیرکل بازرگانی خارجی راهآهن، با تاکید بر موقعیت استراتژیک ایران در شبکه حملونقل منطقهای، از توافق ششجانبه ریلی برای تقویت کریدور شرق–غرب خبر داد.
ایران، محور کریدورهای منطقهای
شهریار نقیزاده، مدیرکل بازرگانی خارجی راهآهن، در برنامه «سکه صبح» رادیو اقتصاد، با اشاره به واقع شدن ایران در کانون کریدورهای مهم منطقهای و تقاطع مسیرهای شرق–غرب و شمال–جنوب، این کشور را محور شبکه حملونقل منطقهای دانست. وی تصریح کرد که زمان و هزینه تعرفهای، دو شاخص تعیینکننده در حملونقل کالا هستند و این عوامل در جذابیت مسیر ایران نقش بسزایی دارند.
افزایش چشمگیر ترانزیت ریلی با چین
نقیزاده به توافق پکن اشاره کرد و یادآور شد که نخستین قطار باری از شیآن چین وارد بندر خشک آپرین شد و در ادامه، چهلمین قطار چین عازم ایران شده است. وی با بیان اینکه در ۷ ماهه نخست امسال، ترانزیت ریلی با عبور ۴۰ قطار از چین رقم خورده است، این رویداد را بیسابقه توصیف کرد.
همگرایی منطقهای با عبور قطار ترکیه از ایران
مدیرکل بازرگانی خارجی راهآهن همچنین از ورود اولین قطار ترانزیتی ترکیه به افغانستان با عبور از خاک ایران خبر داد و این اقدام را عاملی در جهت افزایش همگرایی منطقهای دانست. وی با اشاره به یکسان بودن عرض خطوط ریلی ایران با چین و اتحادیه اروپا (۱۴۳۵ میلیمتر)، تفاوت عرض ریل در کشورهای آسیای مرکزی و نیاز به تعویض واگن در مرزها را مورد توجه قرار داد و مزیت ایران در مسیر جنوبی را برجسته ساخت.
توافق ششجانبه برای تقویت ترانزیت ریلی
به گفته نقیزاده، ترکیه میزبان توافق ششجانبهای با مشارکت ایران، چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و خود ترکیه برای تقویت ترانزیت ریلی بوده است. وی افزود که برتری مسیر ایران، ترکیه را نیز به مشارکت در این توافق و پذیرش عبور قطارها از استانبول واداشته است.
تعهدات اعضای توافق
نقیزاده اعلام کرد که کشورهای عضو این توافق متعهد شدهاند تعرفههای یکسان و رقابتی تعیین کنند، زمان سیر قطارها را کاهش دهند، هزینههای جانبی و گمرکی را پایین بیاورند و زیرساختهای لازم را فراهم کنند. او همچنین بیان کرد که سهم حملونقل ریلی کشور از ۹ درصد به ۱۴ درصد رسیده و موقعیت راهبردی ایران مانع حذف آن از مسیرهای ترانزیتی خواهد شد.
امید به افزایش منافع اقتصادی
نقیزاده ابراز امیدواری کرد که با عملیاتی شدن توافقات استانبول، بخش قابل توجهی از ترانزیت بینالمللی از خاک ایران عبور کند و منافع اقتصادی قابلتوجهی برای کشور به همراه داشته باشد.