سرآمد انتخاب هوشمندانه

افشای شاخص پنهان بنادر کانتینری: ضربه مهلک به تجارت جهانی!

سنگاپور در رتبه‌بندی جهانی بنادر بانک جهانی و S&P Global پیشتاز شد.

افشای شاخص پنهان بنادر کانتینری: ضربه مهلک به تجارت جهانی!

با هدف ارزیابی عملکرد ۱۶۰ بندر در سراسر جهان، شاخص جدید بنادر کانتینری راه‌اندازی شده است. در این رتبه‌بندی، بندر سنگاپور با کسب بالاترین امتیازات، رتبه نخست را از آن خود کرد.

برترین بنادر کانتینری جهان معرفی شدند

بر اساس گزارش پیشرو بنادر کانتینری (LCP) که توسط بانک جهانی و S&P Global منتشر شده است، بندر سنگاپور به عنوان پیشروترین بندر کانتینری جهان معرفی شده است.

سنگاپور در صدر؛ شانگهای و نینگبو در تعقیب

پس از بندر سنگاپور، بنادر شانگهای و نینگبو-ژوشان به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته‌اند. بندر بوسان و روتردام نیز رتبه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

معیارهای ارزیابی بنادر

در این ارزیابی، ۱۶۰ بندر بر اساس معیارهای کلیدی از جمله توانمندسازی، اتصال، ارزش، مشتری‌مداری، بهره‌وری، پایداری و تأثیر کلی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این معیارها با تکیه بر داده‌های عینی نظیر حجم توان عملیاتی، بهره‌وری اسکله، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به ازای هر TEU و همچنین در دسترس بودن سوخت‌های جایگزین تعیین شده‌اند.

نقش فناوری و انرژی پاک در پیشرفت بنادر

مدیر Menon Economics، اریک جاکوبسن، در خصوص این شاخص جدید اظهار داشت: "بنادر کانتینری با عملکرد برتر، همزمان با گسترش ظرفیت، در حال بازنگری در نحوه شکل‌دهی عملیات روزانه از طریق فناوری هستند. شاهد بنادری هستیم که اتوماسیون و ابزارهای دیجیتال در تمام فرآیندها، از برنامه‌ریزی کشتی‌ها گرفته تا جابجایی بار، در هم تنیده شده‌اند. سرمایه‌گذاری در بخش انرژی پاک و پیوندهای حمل‌ونقل یکپارچه نیز در حال ایجاد تغییر بوده و به بنادر کمک می‌کند تا با کارایی بیشتری عمل کنند و با تقاضاهای جدید سازگار شوند."

رهبران منطقه‌ای در شاخص بنادر کانتینری

در بخش رتبه‌بندی منطقه‌ای، بنادر نیویورک و نیوجرسی، هامبورگ، تانگر مد، جبل‌علی و سیدنی به عنوان رهبران مناطق خود معرفی شده‌اند.

مقایسه با گزارش پیشین

گزارش پیشین بانک جهانی در خصوص شاخص عملکرد بنادر کانتینری (CPPI) که در ماه سپتامبر منتشر شد، عملکرد ۴۰۳ بندر را در سراسر جهان مورد بررسی قرار داد. آن گزارش که بر اساس بیش از ۱۷۵ هزار توقف کشتی و ۲۴۷ میلیون جابجایی کانتینر و با تمرکز بر کل زمان حضور کشتی در بندر تهیه شده بود، بندر شانگهای را در صدر قرار داده بود.

ارسال نظر