حمل ریلی ۱.۵ میلیارد دلار در سال جیب دولت را پر کرد: ابعاد پنهان یک صرفهجویی نجومی!
حملونقل ریلی با توسعه زیرساختها و مشارکت بخش خصوصی، به صرفهجویی و افزایش تناژ بار و مسافر دست مییابد.
صرفهجویی ۱.۵ میلیارد دلاری حملونقل ریلی؛ رشد ۱۲ درصدی تناژ بار و ۴ درصدی مسافر
تأکید بر نقش راه آهن در کاهش هزینهها و آلودگی
میرحسن موسوی، قائم مقام مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، از دستیابی به صرفهجویی سالانه بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در بخش حملونقل ریلی خبر داد. وی با اشاره به نقش کلیدی این حوزه در صرفهجویی مصرف سوخت، کاهش تصادفات جادهای و حفظ محیط زیست، اظهار داشت که این میزان صرفهجویی، توجه بیشتر دولت و مجلس به توسعه زیرساختهای ریلی را ضروری میسازد.
رشد ۱۲ درصدی تناژ حمل بار با وجود چالشها
قائم مقام مدیرعامل راه آهن در تشریح دستاوردهای این بخش، اعلام کرد که تناژ حمل ریلی نسبت به سال گذشته با رشدی ۱۲ درصدی مواجه بوده است. این رشد، علیرغم توقف ۱۰ درصدی واگنهای فرسوده برای بازسازی، به ثبت رسیده است. همچنین، در بخش حملونقل بینالمللی نیز با پیشبرد دیپلماسی ریلی و امضای توافقنامههای جدید با کشورهای همسایه، رشد ۱۲ درصدی طی یک سال گذشته حاصل شده است.
رشد ۴ درصدی بخش مسافری؛ نوسازی ناوگان در دستور کار
موسوی در ادامه به وضعیت بخش مسافری اشاره کرد و از رشد ۴ درصدی در این بخش خبر داد. وی توضیح داد که این رشد با وجود خروج بیش از ۱۲۰ سالن مسافری از چرخه خدمات در سال گذشته به منظور نوسازی و بهسازی، حاصل شده است. این اقدامات در جهت بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت سیر قطارهای مسافری صورت گرفته است.
جذب سرمایههای بخش خصوصی برای توسعه ریلی
از دیگر موفقیتهای شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در یکسال گذشته، جذب بیش از ۹۰ همت سرمایه از بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در زیرساختها و ناوگان ریلی اعلام شد. این حجم سرمایهگذاری، نشاندهنده عزم جدی برای ارتقاء و توسعه شبکه ریلی کشور است.
خدمترسانی به میلیونها مسافر و تن بار
بر اساس آمارهای ارائه شده، سالانه بیش از ۴۳ میلیون تن بار و ۳۱ میلیون نفر مسافر توسط ناوگان ریلی جابجا میشوند. این حجم از جابجایی، اهمیت راه آهن را در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور بیش از پیش نمایان میسازد.