کدام شرکت هواپیمایی در آشوب و بینظمی غرق شده است؟
تاخیر پروازها در ایران؛ عوامل موثر و آمارهای مربوط به شرکتهای هواپیمایی و فرودگاهها
آخرین گزارش شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نشان میدهد که در مهرماه امسال، بیش از ۳۶۶ هزار دقیقه تأخیر در پروازهای داخلی به ثبت رسیده است. این آمار حاکی از آن است که نزدیک به یکسوم از کل پروازهای داخلی با تأخیری معادل ۳۰ دقیقه یا بیشتر انجام شدهاند.
رشد قابل توجه تأخیر پروازها در مهرماه
بر اساس جدیدترین آمارهای منتشر شده، در مهرماه سال جاری، ۲۸ شرکت هواپیمایی داخلی در مجموع ۱۶ هزار و ۲۰ پرواز را انجام دادهاند. از این تعداد، ۴۶۸۸ پرواز که معادل ۲۹ درصد از کل پروازهای انجام شده است، با تأخیر ۳۰ دقیقه یا بیشتر به مقصد رسیدهاند. مجموع زمان ثبتشده برای این تأخیرها به ۳۶۶ هزار و ۲۸۲ دقیقه بالغ میشود. این رقم تصویری روشن از چالشهای موجود در ناوگان هوایی کشور در آغاز نیمه دوم سال ارائه میدهد.
آتا ایر در صدر فهرست ایرلاینهای با بیشترین تأخیر
در بررسی جزئیتر میان شرکتهای هواپیمایی، شرکت آتا ایر با ثبت ۴۴ درصد پرواز تأخیردار، در صدر فهرست قرار گرفته است. میانگین تأخیر هر پرواز این شرکت به ۷۹ دقیقه میرسد و مجموع مدت تأخیرهای آن ۷۱ هزار و ۶۵۷ دقیقه بوده است. پس از آتا ایر، شرکتهای پارسایر، آوایر، ساها، فلای کیش، تابان و رایمون نیز در ردههای بعدی بیشترین سهم از تأخیر پروازها را به خود اختصاص دادهاند.
ایرانایر دومین ایرلاین با طولانیترین میانگین تأخیر
در شاخص میانگین تأخیر، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایرانایر) با ثبت ۱۳۰ دقیقه تأخیر در هر پرواز تأخیردار، پس از شرکت ساها، در جایگاه دوم قرار گرفته است.
ماهان ایر، منظمترین ایرلاین مهرماه
در مقابل، هواپیمایی ماهان با ثبت تنها ۱۳ درصد پرواز تأخیردار، عنوان منظمترین ایرلاین داخلی در ماه مهر را به خود اختصاص داده است.
عوامل و راهکارهای کاهش تأخیر پروازها
کارشناسان حوزه حملونقل هوایی معتقدند بخشی از این تأخیرها ناشی از عواملی چون کمبود ناوگان فعال، محدودیت در تأمین قطعات و تراکم پروازی در برخی فرودگاهها است. با این حال، بهبود هماهنگی در ناوبری هوایی، زمانبندی دقیق سوختگیری و اجرای بهموقع پروازها میتواند سهم قابلتوجهی در کاهش این تأخیرها داشته باشد.