نیسان پاترول در ایران؛ جنگ زرگری با لکسوس و پرادو!
نیسان پاترول در صف واردات لوکسها؛ تعرفه سنگین یا ممنوعیت؟
پس از سالها ممنوعیت ورود خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی، حالا بازار خودروهای لوکس و شاسیبلند فولسایز شاهد ورود مدلهای جدیدی است. نیسان پاترول ۲۰۲۵، خودرویی که پیش از این تنها از مسیرهای غیررسمی به خیابانهای ایران راه مییافت، با لغو این محدودیت و اعمال تعرفه وارداتی ۱۶۵ درصدی، آماده ورود رسمی به کشور شده است. این روند که با ورود تویوتا پرادو آغاز شد و با لکسوس LX600 تداوم یافت، اکنون با ورود نسل جدید پاترول قوت گرفته است.
طراحی ظاهری: تلفیقی از کلاسیک و مدرن
نیسان پاترول ۲۰۲۵ ضمن وفاداری به سبک کلاسیک خود، با روحی تازه طراحی شده است. جلوپنجره بزرگ و کرومی با خطوط افقی پهن و چراغهای LED باریک با امضای بصری جدید نیسان (طراحی E شکل)، جلوهای مدرن به این شاسیبلند بخشیدهاند. سپر جلو با ورودیهای هوای بزرگ و خطوط برجسته بدنه، علاوه بر بهبود تهویه پیشرانه، جذابیتهای آفرودی خودرو را نیز افزایش داده است. حجمپردازی گلگیرها و ارتفاع چشمگیر بدنه، یادآور مدلهای ماندگار گذشته پاترول است.
این خودرو با طول ۵۳۵۰ میلیمتر، عرض ۲۰۳۰ میلیمتر و فاصله محوری ۳۰۷۵ میلیمتر، به بزرگترین خودروی وارداتی به ایران تبدیل شده است. در بخش عقب نیز شاهد چراغهای افقی LED، سپر حجیم و خروجی اگزوز دوگانه هستیم.
مشخصات فنی: قدرت و دوام در کنار هم
مدلی از نیسان پاترول که احتمالا وارد ایران خواهد شد، مجهز به موتور ۳.۸ لیتری V6 تنفس طبیعی با ۳۱۶ اسب بخار قدرت و ۳۸۶ نیوتنمتر گشتاور است. این پیشرانه با گیربکس اتوماتیک و سیستم چهارچرخ محرک هوشمند، تعادلی میان توان بالا و استهلاک پایین برقرار میکند. شتاب صفر تا صد این نسخه حدود ۱۰ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن بین ۱۴ تا ۱۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.
نسخه قدرتمندتر با موتور ۳.۵ لیتری V6 توئینتوربو (۴۲۵ اسب بخار و ۷۰۰ نیوتنمتر گشتاور) به دلیل حساسیت به کیفیت سوخت، احتمالا وارد ایران نخواهد شد. هر دو نسخه مجهز به سیستم دیفرانسیل قفلشونده و حالتهای رانندگی مخصوص آفرود (شن، سنگ، برف) هستند تا پاترول همچنان عنوان قهرمان مسیرهای سخت را حفظ کند.
امکانات و کابین: لوکس، مدرن و جادار
کابین نیسان پاترول ۲۰۲۵ سرشار از امکانات لوکس است. نمایشگر مرکزی لمسی ۱۲.۳ اینچی با پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto، صفحهنمایش دیجیتال ۷ اینچی برای اطلاعات رانندگی، سیستم صوتی حرفهای Bose با ۱۳ بلندگو، تهویه مطبوع چهارمنطقهای، صندلیهای مجهز به گرمکن و سردکن، و شارژر بیسیم از جمله این امکانات هستند.
کیفیت مواد داخلی نیز با استفاده از چرم مرغوب، تزئینات چوبی یا فلزی و طراحی نرم داشبورد، بهبود چشمگیری یافته است. این شاسیبلند با گنجایش ۷ تا ۸ نفر، فضای بار قابل توجهی نیز ارائه میدهد که در حالت سه ردیفه حدود ۴۶۸ لیتر و با خواباندن صندلیها تا بیش از هزار لیتر افزایش مییابد.
ایمنی: اولویت نیسان
نیسان پاترول ۲۰۲۵ در زمینه ایمنی نیز کامل عمل کرده است. این خودرو مجهز به ۸ ایربگ، ترمز اضطراری هوشمند، هشدار خروج از خط، دید محیطی ۳۶۰ درجه و کروز کنترل تطبیقی است.
قیمت نهایی در ایران
نیسان پاترول (نسخه مونتاژی چین) در بازارهای جهانی با قیمت پایه حدود ۵۷,۲۰۰ دلار عرضه میشود. با احتساب تعرفه واردات ۱۶۵ درصدی، قیمت این خودرو به حدود ۱۰ میلیارد و ۹۱۳ میلیون تومان میرسد. با افزودن هزینههای مالیات، حمل، شمارهگذاری، بیمه و سود واردکننده، قیمت نهایی نیسان پاترول ۲۰۲۵ در ایران بین ۱۲ تا ۱۲.۵ میلیارد تومان تخمین زده میشود.
سرگذشت درخشان در ایران
نیسان پاترول سابقهای طولانی در بازار ایران دارد. این خودرو در دهه ۶۰ توسط پارسخودرو مونتاژ میشد و تا سال ۱۳۸۲ تولید آن ادامه داشت. در آن زمان، پاترول به دلیل دوام، قدرت حرکتی بالا و فضای جادار، به گزینهای محبوب برای خانوادههای اهل سفر تبدیل شده بود. گذر زمان نتوانست خاطره این شاسیبلند مقاوم را از ذهنها پاک کند و اکنون نسل جدید آن با فناوریهای بهروزتر، آماده بازگشت به خیابانهای ایران است.
مجوز ورود پاترول ۲۰۲۵ به سامانه گمرکی صادر شده و هنوز شرکت عرضهکننده آن مشخص نیست.