جنگ خیابانی اسنپ و بیمه: دعوا بالا گرفت!
مجلس در برنامه هفتم توسعه، رانندگان تاکسی اینترنتی را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار میدهد.
اشتغال در کسبوکارهای آنلاین به عنوان یکی از محورهای کلیدی رشد اقتصادی، بهویژه در حوزه اقتصاد دیجیتال، مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، فعالان این عرصه با چالشهایی روبرو هستند که یکی از مهمترین آنها، مسئله بیمه تأمین اجتماعی رانندگان تاکسیهای اینترنتی است.
مخالفت فعالان با بیمه اجباری
کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اخیراً طرحی را به تصویب رسانده که طبق آن، رانندگان تاکسیهای اینترنتی ملزم به پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی خود هستند. این تصمیم با واکنش منفی فعالان اقتصاد دیجیتال مواجه شده و نگرانیهایی را در خصوص کاهش درآمد رانندگان و افزایش هزینههای سفر برای مسافران برانگیخته است.
انتقاد از طرح بیمه اجباری
رضا الفت نسب، رئیس اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی، با اشاره به نظر فعالان اقتصاد دیجیتال که در برنامه هفتم توسعه نیز به آن اشاره شده، مبنی بر بیمه اختیاری، این رویکرد را به ضرر کل ناوگان، رانندگان و در نهایت اقتصاد دیجیتال دانست. وی معتقد است که سازمان تأمین اجتماعی با این طرح به دنبال رفع ناترازی منابع و مصارف خود است و این روش را صحیح ندانست. همچنین، الفت نسب به قطع مستمری بازنشستگان در صورت اجباری شدن بیمه و کاهش عرضه راننده اشاره کرد و افزود که این موضوع میتواند منجر به کاهش نیروی کار در مشاغل صنعتی نیز شود.
پیشنهاد اتحادیه کسبوکارهای مجازی
رئیس اتحادیه کسبوکارهای مجازی پیشنهاد داد که بیمه رانندگان حرفهای، کسانی که تنها شغلشان رانندگی است و حداقل هشت ساعت در روز فعالیت میکنند، به صورت اختیاری و با مشارکت دولت و راننده انجام شود. وی همچنین تأکید کرد که دولت، معاونت علمی و رئیس جمهور با بیمه اجباری مخالف بوده و برنامه هفتم توسعه نیز بر اختیاری بودن بیمه تأکید دارد.
دیدگاه مدیرعامل تپسی
مصطفی سیدحسینی، مدیرعامل تپسی، ضمن اعلام آمادگی سکوهای تاکسی اینترنتی برای بیمه کردن رانندگان، با نحوه اجرای طرح فعلی مخالفت کرد. وی با استناد به بررسیهای کمیسیون عمران مبنی بر اینکه کمتر از ۱۰ هزار نفر از رانندگان اسنپ و تپسی بیمه ندارند، پیشنهاد بیمه اختیاری و ارائه مشوق پرداخت حق بیمه برای این گروه را مطرح کرد. سیدحسینی همچنین تأکید کرد که بیمه اجباری برای همه رانندگان خلاف قانون برنامه هفتم توسعه است و رانندگان باید به صورت خویشفرما بیمه شوند.
موضع سازمان تأمین اجتماعی
در مقابل، مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، اعلام کرد که بیمه رانندگان باید اجباری باشد و پلتفرمها را کارفرما محسوب کرد تا همه رانندگان تحت پوشش بیمه قرار گیرند.