زامیاد بعد از 12 سال سوپرایز کرد: خط تولید اتوبوس در راه است؟
زامیاد در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری و روستایی، به تولید خودروهای تجاری برای شهرداریها و دهیاریها میپردازد.
تهران - همزمان با آغاز به کار خط تولید اتوبوس درون شهری جدید زامیاد (اروند)، مراسم واگذاری ۱۰۰۰ دستگاه کامیونت کمپرسی زامیاد به سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور برگزار شد.
ارزش همکاری با زامیاد در نوسازی ناوگان
مسعود نصرتی، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، این همکاری مشترک را در حوزه تأمین کامیونتهای کمپرسی و ارتقای محصول، اقدامی ارزشمند دانست که میتواند در کوچکترین مقیاسهای شهری و روستایی تأثیرگذار باشد. وی افزود: بهبودهایی که در خودروی کمپرسی و استانداردهای جدید آن صورت گرفته، مستقیماً در کیفیت خدماترسانی در شهرها و روستاهای کشور دیده خواهد شد.
چالش فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی
نصرتی با اشاره به وضعیت نگرانکننده ناوگان حملونقل عمومی کشور، خاطرنشان کرد: بر اساس افق طرح سال ۱۴۰۰، باید ۳۰ هزار اتوبوس در کشور فعال میبود، اما در آن زمان تنها ۲۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه وجود داشت و این عدد امروز به حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه رسیده است. وی فرسودگی و خروج ناوگان را عامل اصلی فاصله زیاد با اهداف طرح عنوان کرد.
رئیس سازمان شهرداریها با اشاره به کلانشهرها، از حجم بالای تردد خودروهای شخصی و سهم اندک حملونقل عمومی در سفرهای روزانه تهران انتقاد کرد و این آمار را مغایر با استانداردهای جهانی دانست. وی تأکید کرد: کشور هزینه زیادی برای سوخت خودروهای شخصی میپردازد، در حالی که همین منابع میتواند صرف توسعه اتوبوس و مترو شود و مشکل آلودگی هوا را نیز کاهش دهد. نصرتی در کوتاهمدت واردات اتوبوس و تاکسی را ناگزیر دانست، اما در میانمدت رونق تولید داخل را ضروری خواند. وی همچنین توسعه ناوگان عمومی را نیازمند همراهی دولت، حمایتهای مجلس و مشارکت بخش خصوصی دانست و بر لزوم تقویت بخش خصوصی با ارائه تضامین و تسهیلات مناسب تأکید کرد.
حمایت از تولید ملی در حوزه خودروهای تجاری
محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، ضمن تأکید بر لزوم حمایت از تولید ملی در حوزه خودروهای تجاری، واردات اتوبوس را راهکاری موقتی خواند و توسعه شرکتهایی مانند زامیاد را دارای اثرگذاری واقعی در روستاها و شهرهای کوچک کشور دانست. وی نقش مهم خودروی نیسان در حملونقل شهری و روستایی را برشمرد و از ارتقای ایمنی، آسایش رانندگی و حذف مشکلات گذشته در مدلهای جدید ابراز خرسندی کرد. جوکار همچنین اضافه شدن فناوریهای ایمنی و استانداردهای جدید را گامی مؤثر در بهبود کیفیت خدمات در شهرها و روستاهای کشور دانست.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، ضمن قدردانی از سازمان شهرداریها و دهیاریها، به ارزش واقعی خدمات کامیونتها در روستاها و شهرهای کوچک اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود که شهرداریها بتوانند قراردادهای بیشتری با زامیاد در حوزه کامیونت و اتوبوس شهری منعقد کنند.
نقش حیاتی دولت در نوسازی ناوگان حمل و نقل
مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، بر نقش حیاتی شهرداریها و دهیاریها در ارائه خدمات عمرانی و حملونقل عمومی تأکید کرد و مدیریت شهری را در انجام اقداماتی ارزشمند دانست. وی با اشاره به افزایش بیسابقه قیمت اتوبوس و تاکسی، محدودیت منابع درآمدی شهرداریها و ناتوانی آنها در به دوش کشیدن بار نوسازی ناوگان را خاطرنشان کرد. یوسفی پیروی ایران از الگوی جهانی در توسعه حملونقل عمومی را برای کاهش مشکلات آلودگی، تعطیلی مدارس و دورکاری ادارات ضروری دانست.
وی همچنین به قراردادهای جدید برای خرید اتوبوس و کامیونت اشاره کرد و مجموع تأمین ۳۰۰۰ دستگاه برای خدمترسانی در شهرها و روستاها را اعلام نمود. یوسفی این خودروها را نماد عدالت در توسعه، بهویژه در روستاهای دورافتاده و شهرهای کوچک، خواند. وی در ادامه از پیشبینی منابع لازم برای نوسازی ناوگان برونشهری و هدف تأمین ۱۰۰۰ دستگاه از ظرفیت داخلی و ۱۰۰۰ دستگاه از طریق واردات خبر داد تا هم صنعت داخلی تقویت شود و هم نیاز فوری ناوگان پاسخ داده شود.
توسعه محصولات تجاری و احیای خط تولید اتوبوس در زامیاد
قائم مقام مدیرعامل گروه سایپا در توسعه محصول، ضمن اشاره به بهروزرسانی کامیونت اکستند و پاسشدن کامل استانداردهای ۸۵گانه، از حفظ پلتفرمهای اقتصادی و توسعه نسل جدید محصولات خبر داد و معرفی محصول جایگزین این خانواده در سال آینده را اعلام کرد. وی اقدامات زامیاد در توسعه محصول، بهویژه در پروژه اکستند، را ارزشمند دانست و این محصول را متناسب با اقلیم ایران و نیازهای کاربری مشتریان طراحی شده معرفی کرد.
قائممقام توسعه محصول گروه سایپا همچنین به احیای خط تولید اتوبوس شهری پس از سالها اشاره کرد و از تولید محصول جدید با همکاری یکی از برندهای معتبر جهانی خبر داد. وی هدف سایپا را تولید محصولاتی با عمق ساخت داخل بالا و اتکاء به توان داخل عنوان کرد. وی از ورود محصول سواری جدید سایپا با نام آریا (بنزینی) در ماههای آینده و همچنین نسخه پلاگین هیبرید آریا خبر داد که قابلیت استفاده به عنوان تاکسی ملی را دارد و از سیاستگذاران انتظار حمایت از این طرح را داشت.
داریوش گلمحمدی، مدیرعامل شرکت زامیاد، نیز از ویژگیها و محصول جدید این شرکت گفت و سازمان شهرداریها را بزرگترین خریدار سازمانی محصولات زامیاد معرفی کرد. وی از اکستند به عنوان محصولی برای کاهش مشکلات استانداردی نیسان آبی نام برد که اکنون تمام استانداردهای ۸۵گانه را داراست. وی قابلیتهای جدید این خودرو مانند سیستم پایداری الکترونیکی، ترمز اضطراری پیشرفته و سامانههای کنترل هدایت را برشمرد. گلمحمدی همچنین از فعال شدن دوباره خط تولید اتوبوس زامیاد خبر داد و مشخصات فنی اتوبوس جدید «اروند» را تشریح کرد.
مدیرعامل زامیاد اعلام کرد که امسال تولید اتوبوس با یک دستگاه در روز آغاز و تا پایان سال ۷۲ دستگاه تولید خواهد شد و برای ۱۲۸ نفر اشتغال ایجاد میکند. وی با حمایت گروه سایپا، برنامه تولید حداقل ۲۵۰ دستگاه اتوبوس شهری در سال آینده را اعلام کرد. گلمحمدی همچنین از عرضه قریبالوقوع پادرا پلاس با استانداردهای ۸۵گانه و ورود به بازار خبر داد و اعلام کرد که کامیونتهای ۶، ۶.۵ و ۹ تنی در مدلهای خوابدار و بیخواب نیز در برنامه تولید هستند. وی افزود که پیکاپ لوکس هانتر نیز به سبد محصولات زامیاد افزوده خواهد شد و قرارداد اتوبوس امکان تولید اتوبوس برقی، اتوبوس ۱۸ متری و میدیباس را فراهم میکند.