صادق: وزارت راه جهشی فراتر از انتظار در ترانزیت و مسکن!
وزیر راه و شهرسازی در مجلس به عملکرد وزارتخانه در برنامه هفتم توسعه و چالشهای مالی حوزه مسکن و حملونقل پرداخت.
وزیر راه و شهرسازی در صحن مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در حوزه مسکن و شهرسازی، به تشریح چالشها و اقدامات صورت گرفته در چارچوب برنامه هفتم توسعه پرداخت.
تقدیر از همکاری مجلس و تأکید بر همدلی
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، در ابتدای سخنان خود از بررسیهای دقیق نمایندگان مجلس، به ویژه اعضای کمیسیونهای عمران و برنامه و بودجه، و همچنین حمایتهای هیئترئیسه و رئیس مجلس تقدیر و تشکر کرد. وی با تأکید بر اهمیت همدلی و همراهی در مسیر پیشرفت کشور، این موضوع را از راهبردهای اصلی رئیسجمهور و مورد تأکید مقام معظم رهبری برشمرد.
عملکرد وزارت راه و شهرسازی در برنامه هفتم
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به 148 حکم برنامه هفتم که ناظر به وزارت راه و شهرسازی است، اعلام کرد که این احکام شامل 122 سنجه کمی میشود. از این تعداد، 88 سنجه بیش از 80 درصد و 13 سنجه کمتر از 50 درصد تحقق یافته است.
چالش اصلی: کمبود منابع مالی
صادق، کمبود منابع مالی را مهمترین چالش وزارتخانه در تحقق اهداف برنامه عنوان کرد. وی خاطرنشان ساخت که با وجود تلاش دولت برای جبران بخشی از کمبود منابع عمومی از طریق روشهای متنوع تأمین مالی، برای تحقق حداقلی احکام برنامه، سالانه به حداقل 829 همت منابع مالی نیاز است.
دستاوردها در حوزه مسکن
کاهش زمان دسترسی به مسکن
در حوزه مسکن، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که در شاخص دسترسی به مسکن، هدف کاهش زمان از 9 سال به 7.5 سال بوده که در سال نخست، دو درصد بیش از هدفگذاری محقق شده است. همچنین در زمینه کاهش سطح بافتهای فرسوده، هدفگذاری دو درصدی سال نخست نیز تحقق یافته است.
صنعتیسازی و احداث مسکن
وی افزود که در صنعتیسازی مسکن، تحقق 4.9 درصدی در سال اول، فراتر از هدفگذاری سه درصدی بوده است. در زمینه احداث مسکن شهری، از هدف ساخت یکونیم میلیون واحد در پنج سال، 141 هزار و 700 واحد در سال اول به بهرهبرداری رسیده است.
مسکن روستایی و سایر انواع مسکن
در بخش احداث مسکن روستایی، از هدف 200 هزار واحد در سال، 166 هزار واحد تأمین شده است. همچنین در سایر انواع مسکن، از هدفگذاری 400 هزار واحد در سال اول، 305 هزار واحد محقق شده است. با این حال، صادق به مشکلات دهکهای پایین جامعه در تأمین آورده اولیه و ناهماهنگی سایر دستگاهها در تأمین زیرساختها اشاره کرد و از عدم عملکرد بانکها در سطح مورد انتظار قانون برای تأمین مالی و پرداخت تسهیلات انتقاد نمود.
پیشنهاد اصلاح احکام قانونی
وزیر راه و شهرسازی در همین راستا، از ارائه پیشنهاد اصلاح برخی احکام قانونی بهصورت مکتوب به مجلس شورای اسلامی خبر داد.
بازسازی بافتهای فرسوده و ترکیب کاربریها
صادق اعلام کرد که در بازسازی بافتهای فرسوده، بیش از 72 هزار پروانه ساختمانی برای هدفگذاری 80 هزار واحد در سال اول صادر شده است. وی همچنین در خصوص ترکیب کاربریها، از تحقق بیش از 47 هزار هکتار از هدف 66 هزار هکتار در سال اول خبر داد. دولت پیشنهاد اصلاح این بند را نیز به دلیل محدودیتهای قانونی، ملاحظات زیستمحیطی، کمبود منابع آب و نیاز به 6600 همت منابع مالی برای آمادهسازی ارائه کرده است.
اجرای بندهای ماده 52 و 53
وزیر راه و شهرسازی در خصوص اجرای بند ماده 52، از تهیه و ارسال شیوهنامه اجرایی شناسایی ساختمانهای ناایمن و چکلیستهای ارزیابی به وزارت کشور خبر داد. همچنین در اجرای بند «الف» ماده 53، اطلاعات تمامی طرحهای جامع و تفصیلی شهرها و بخش قابل توجهی از فرآیندهای صدور مجوز و کمیسیونها رقومیسازی شده است.
عملکرد حوزه حملونقل
افزایش ترانزیت
صادق به عملکرد حوزه حملونقل پرداخت و اعلام کرد که میزان ترانزیت کشور به 20 میلیون تن رسیده که بالاتر از هدفگذاری 16 میلیون تن در سال اول بوده است. وی با وجود این موفقیت، به دلیل محدودیت در تأمین مالی پروژههای زیربنایی ریلی و ناوگان، از پیشنهاد اصلاح این بند خبر داد.
سهم حملونقل ریلی
وی در ادامه به سهم حملونقل ریلی از کل بار زمینی اشاره کرد که 7.9 درصد از هدف 30 درصد طی پنج سال، در سال اول محقق شده است. تحقق این هدف نیازمند سرمایهگذاری بیش از 16 میلیارد دلار است و دولت پیشنهاد اصلاح این بند را نیز ارائه کرده است.
سهم ریلی بنادر و برقیسازی خطوط ریلی
صادق همچنین اعلام کرد که 7.4 دهم درصد از هدف افزایش سهم ریلی بنادر محقق شده و پیشنهاد اصلاح این بند نیز به دلیل کمبود منابع مالی ارائه شده است. در خصوص برقیسازی خطوط ریلی، مطالعات و قرارداد برقیسازی راهآهن تهران-مشهد تکمیل شده و مصوبه شورای اقتصاد برای استفاده از منابع خارجی اخذ شده است.
احداث خطوط فرعی و اصلی
در سال اول، 36 کیلومتر از هدف 80 کیلومتر خطوط فرعی محقق شده و 220 کیلومتر خطوط اصلی نیز بهطور کامل ریلگذاری شده است.
نوسازی و تأمین لکوموتیو
وی از نوسازی و تأمین 550 دستگاه لکوموتیو در طول پنج سال به عنوان یکی دیگر از تکالیف قانونی نام برد که قراردادهای خرید و بازسازی منعقد و 25 دستگاه در سال اول تحویل گرفته شده است. صادق همچنین از عملکرد بیش از 100 درصدی هدف تعیینشده در شاخص سرعت سیر بازرگانی و سرعت سفر در سال نخست خبر داد.
ستاد ملی گذر و ناوگان هوایی
وزیر راه و شهرسازی تشکیل ستاد ملی گذر در دوم مهر 1404 و تصویب کلیات سند برنامه ملی در آن را اعلام کرد. همچنین در سال 1403 تعداد 1467 صندلی به ناوگان حملونقل هوایی افزوده شده و آییننامه مربوطه در خصوص قطارهای باری تصویب و 40 درصد قطارهای باری بر اساس برنامه زمانبندیشده سیر میکنند.