سرآمد انتخاب هوشمندانه

ایران در آستانه ساخت هواپیمای مسافربری 20 نفره: بمب خبری صنعت هوایی!

ایران با ساخت هواپیمای سیمرغ صنعت هوایی و حمل‌ونقل را در برنامه هفتم توسعه تقویت می‌کند.

تسنیم اقتصادی: آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که حدود نیمی از هواپیماهای فعال در ناوگان مسافربری کشور زمینگیر هستند. بر اساس اطلاعات موجود تا نیمه نخست سال جاری (1404)، تنها 211 فروند هواپیما توسط 30 شرکت هواپیمایی داخلی مورد استفاده عملیاتی قرار گرفته است.

ناتوانی ناوگان هوایی در پاسخگویی به تقاضا

در همین بازه زمانی، تنها 6 فروند هواپیما به ناوگان هوایی مسافربری کشور افزوده شده است که این رقم در مقایسه با نیاز روزافزون حمل‌ونقل هوایی، ناچیز به شمار می‌آید. در شرایطی که صنعت هوانوردی کشور با تحریم‌های همه‌جانبه مواجه است، طراحی و ساخت هواپیماهای بومی در دستور کار قرار گرفته است.

«سیمرغ»؛ گامی نو در صنعت هوایی کشور

نخستین دستاورد این رویکرد، آغاز پروازهای آزمایشی هواپیمای ترابری «سیمرغ» است که اخیراً توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شد. این پروژه نماد توان فنی متخصصان ایرانی در حوزه هوا و فضا محسوب می‌شود.

ورود به فاز طراحی هواپیماهای مسافربری سبک

در راستای تامین نیازهای کشور، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ورود تیم‌های فنی به مرحله طراحی دو نوع هواپیمای مسافربری سبک خبر داد. وی با اشاره به موفقیت در ساخت هواپیمای باری «سیمرغ»، اعلام کرد که صنعت هوایی ایران آماده ورود به فاز تولید هواپیماهای منطقه‌ای برای اتصال فرودگاه‌های کوچک کشور است.

اهمیت توسعه صنایع پیشران در برنامه هفتم توسعه

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بر اهمیت توسعه صنایع پیشران در برنامه هفتم توسعه تاکید کرد و صنعت هوایی را یکی از بخش‌های مهم این راهبرد دانست. این صنعت در دو محور اصلی شامل گسترش حمل‌ونقل هوایی و ساخت هواپیمای بومی دنبال می‌شود. در کنار توسعه ناوگان و فرودگاه‌ها، بخش ساخت هواپیمای داخلی نیز به عنوان یکی از صنایع پیشران در دستور کار قرار گرفته است.

نیاز مبرم به هواپیماهای 20 نفره برای پروازهای کوتاه‌برد

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز طراحی دو نوع هواپیمای مسافربری سبک، بیان داشت: ایران با توجه به وسعت جغرافیایی و وجود فرودگاه‌های متعدد کوچک، نیاز جدی به هواپیماهای 20 نفره برای پروازهای کوتاه‌برد دارد تا شهرهای کوچک به شبکه پروازی اصلی متصل شوند.

حمایت از متخصصان داخلی، راه هموار توسعه صنعت هوایی

پورفرزانه تاکید کرد: صنعت هوایی ایران از قدیمی‌ترین صنایع کشور است و با وجود زیرساخت‌های علمی و فنی گسترده، توان ساخت هواپیماهای بومی را دارد. وی افزود: تنها کافی است اراده جدی برای حمایت از متخصصان داخلی وجود داشته باشد تا مسیر توسعه صنعت هوایی کشور هموار شود.

آغاز پروازهای آزمایشی هواپیمای ایرانی "سیمرغ"

ارسال نظر