فاجعه در راه است! مرکز ملی فرش احیا شد؛ پایان تحول فرش دستباف؟
مرکز ملی فرش ایران با رویکرد دیپلماسی فرهنگی و تمرکز بر نشانههای جغرافیایی، سند تحول فرش دستباف با هدف افزایش صادرات به آلمان را تدوین کرده است.
زهرا کمانی، رئیس مرکز ملی فرش ایران، با تاکید بر اهمیت فرش دستباف به عنوان «پرچم دوم ایران در عرصه جهانی»، از اجرای سند تحول فرش دستباف و احیای ساختار مرکز ملی فرش ایران برای بازگشت به دوران طلایی تولید، صادرات و احیای جایگاه جهانی این هنر-صنعت خبر داد.
احیای ساختار مرکز ملی فرش ایران
کمانی با اشاره به حمایت مستقیم وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد که ساختار مرکز ملی فرش به عنوان نهادی مستقل احیا شده است. همچنین، شورای عالی راهبری فرش دستباف و کمیته اقدام مشترک با تشکلهای تخصصی فعال شده و راهاندازی مرکز اسناد فرش ایران برای دیجیتالی و ماندگار کردن تاریخ شفاهی و مستندات این میراث ارزشمند در دستور کار قرار دارد.
تمرکز بر توسعه زیرساختهای تجاری و صادرات
وی افزود که تدوین و اجرای سند تحول فرش دستباف، که از مطالبات ریاستجمهوری است، با تمرکز بر توسعه زیرساختهای تجاری و افزایش صادرات دنبال میشود.
نمایشگاه فرش دستباف در آلمان
رئیس مرکز ملی فرش ایران به برگزاری نمایشگاه فرش دستباف در شهر برلین آلمان اشاره کرد و گفت که این نمایشگاه با حضور بیش از ۴۰ تخته فرش نفیس ایرانی، شامل فرشهای تمام ابریشم قم و فرشهای قدیمی و آنتیک موزهای، با هدف بازگرداندن ایران به رتبه نخست جهانی در تولید و صادرات فرش دستباف برگزار شده است.
آلمان؛ شریک تجاری و دروازه صادراتی فرش ایران
کمانی، آلمان را یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران در حوزه فرش دستباف معرفی کرد و اظهار داشت که بیشترین میزان وزنی صادرات فرش دستباف ایران در ششماهه نخست سال ۱۴۰۴ به آلمان انجام شده است. وی با بیان اینکه آلمان طی پنج دهه گذشته همواره جزو پنج مقصد اصلی فرش ایرانی بوده، تصریح کرد که این کشور میتواند به مرکز اصلی صادرات فرش ایران در اروپا و پایگاهی برای معرفی این هنر-صنعت اصیل به جهان تبدیل شود.
تسهیل بازگشت ارز حاصل از صادرات
وی همچنین به دغدغه فعالان صنعت فرش دستباف در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات اشاره کرد و از همکاری نزدیک با گمرک جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل بازگشت فرشهای ایرانی از خارج و تسویه امور ارزی صادرکنندگان خبر داد.
ثبت جهانی نشانههای جغرافیایی فرش
رئیس مرکز ملی فرش ایران از ثبت جهانی بیش از ۳۶ نشانه جغرافیایی فرشهای مناطق مختلف کشور در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) خبر داد و این اقدام را گامی مهم در حفظ اصالت و برند جهانی فرش ایرانی دانست.
نقش اجتماعی و فرهنگی فرش دستباف
کمانی با اشاره به نقش اجتماعی و فرهنگی فرش دستباف، بیان داشت که بیش از دو میلیون نفر، شامل حدود ۸۰ درصد زنان و دختران ایرانی، در این هنر-صنعت فعال هستند. وی فرش دستباف را نمادی از فرهنگ، هنر و تمدن ایران، پاکترین صنعت کشور و پیامآور صلح و دوستی میان ملتها توصیف کرد.
فرش دستباف؛ ظرفیتی برای دیپلماسی فرهنگی
به گفته وی، فرش دستباف نه تنها یک کالای اقتصادی بلکه ظرفیتی ارزشمند برای گسترش دیپلماسی فرهنگی و گفتوگوی ملل است و مرکز ملی فرش با همکاری نهادهای مرتبط، به دنبال معرفی جهانیتر این هنر اصیل ایرانی است.