چابهار-زاهدان در ۶ ماه دیگر آماده است: انفجار اقتصادی یا بنبست جدید؟
ایران، هند و روسیه با خط ریلی چابهار-زاهدان، کریدور شمال-جنوب را برای ترانزیت بینالمللی توسعه میدهند.
توسعه کریدور شمال-جنوب؛ اولویت راهآهن ایران
تأکید بر اهمیت کریدور شمال-جنوب در حملونقل بینالمللی
جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با رودرا گائوراو شرست، سفیر هند در تهران، بر اهمیت کریدور شمال-جنوب در حملونقل بینالمللی تأکید کرد و گفت: توسعه این کریدور یکی از اولویتهای اصلی راهآهن ایران است و امیدواریم با همکاری نزدیک کشورهای عضو، روند پیشرفت آن با سرعت بیشتری دنبال شود.
نقش چابهار در رشد کریدور شمال-جنوب
ذاکری هدف از این اقدامات را تسهیل انتقال بارهای تجاری میان هند و روسیه از مسیر ایران عنوان کرد و افزود: توسعه چابهار میتواند نقش مؤثری در رشد کریدور شمال - جنوب و افزایش سهم ایران در ترانزیت منطقهای ایفا کند. تلاش میکنیم زیرساختهای لازم برای تحقق این هدف بهسرعت فراهم شود.
امیدواری به ایجاد ظرفیت ترانزیت بار در مسیر شمال - جنوب
مدیرعامل راهآهن با اشاره به حملونقل ترکیبی دریایی و ریلی میان بندر بمبئی و بندر چابهار، ابراز امیدواری کرد با همکاریهای مشترک میان هند و روسیه، ظرفیت قابلتوجهی برای ترانزیت بار در مسیر شمال - جنوب ایجاد شود.
پایان عملیات اجرایی خط ریلی چابهار - زاهدان تا شش ماه آینده
ذاکری با بیان اینکه بندر چابهار بدون دسترسی ریلی نمیتواند بهطور کامل فعال شود، تأکید کرد: ساخت خط ریلی چابهار - زاهدان تا شش ماه آینده به پایان میرسد و سه ماه پس از آن نیز وارد مرحله بهرهبرداری خواهد شد.
پیگیری ارتباط ریلی افغانستان و هند از مسیر چابهار
مدیرعامل راهآهن همچنین از پیگیری ایجاد ارتباط ریلی میان افغانستان و هند از مسیر بندر چابهار خبر داد و گفت: این اتصال موجب کاهش چشمگیر مسافت و زمان ترانزیت بار میان هند و افغانستان خواهد شد.
گسترش همکاریهای کارشناسی و تعامل بخش خصوصی
ذاکری بر گسترش همکاریهای کارشناسی میان راهآهنهای دو کشور و تعامل شرکتهای بخش خصوصی ایران و هند تأکید کرد و ابراز امیدواری نمود با تسریع در روند ارتباطات و همکاریهای مشترک بتوانیم گامهای مؤثری در جهت توسعه ترانزیت منطقهای برداریم.
پیشرفت 85 درصدی پروژه چابهار-زاهدان
پیش از این، در مردادماه سال جاری، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه راهآهن چابهار–زاهدان اعلام کرده بود که این پروژه 85 درصد پیشرفت زیرسازی دارد و تلاش میشود تا پایان سال جاری به بهرهبرداری برسد. این مسیر بهعنوان حلقه اتصال جنوب ایران به آسیای میانه و فراتر از آن، نقش مؤثری در توسعه تجارت و ترانزیت منطقهای خواهد داشت.