سرآمد انتخاب هوشمندانه

خط قرمز رشت-آستارا؛ آغاز پروژه جنجالی در سال آینده!

عملیات اجرایی راه‌آهن رشت-آستارا با وام ۱.۶ میلیارد یورویی روسیه در ۴ سال آینده با هدف جابجایی ۱۵ میلیون تُن بار در راستای همکاری ایران و روسیه آغاز می‌شود.

خط قرمز رشت-آستارا؛ آغاز پروژه جنجالی در سال آینده!

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی از پیشرفت ۸۵ درصدی تملک اراضی مسیر راه‌آهن رشت - آستارا خبر داد و گفت: این فرایند تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد.

جزئیات تملک اراضی و تامین مالی پروژه

امین ترفع با اشاره به پیشرفت فیزیکی در تملک اراضی مسیر راه‌آهن رشت - آستارا، اعلام کرد بیش از ۸۵ کیلومتر از ۱۶۲ کیلومتر مجموع مسافت این خط ریلی، تملک شده است. وی اطمینان داد که تملک کامل اراضی تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

موافقت‌نامه وام ۱.۶ میلیارد یورویی در مراحل نهایی

ترفّع همچنین از طی مراحل نهایی موافقت‌نامه وام ۱.۶ میلیارد یورویی پروژه خبر داد. این موافقت‌نامه که پیشتر میان وزرای دو کشور ایران و روسیه و با حضور روسای جمهور دو کشور امضا شده بود، در دولت گذشته نهایی شده است. وی افزود: یک قرارداد چهارچوب نیز میان کارفرما و پیمانکار، یعنی شرکت ساخت و یک شرکت دیگر، امضا شده است. در حال حاضر، قرارداد اجرایی پروژه در مرحله مذاکره قرار دارد و انتظار می‌رود ظرف یکی دو ماه آینده نهایی و امضا شود.

آغاز عملیات اجرایی در سال آینده

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه پس از نهایی شدن قرارداد اجرایی و تکمیل فرآیندهای تملک اراضی تا پایان سال جاری، عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن رشت - آستارا از سال آینده آغاز خواهد شد.

پیمانکار روسی و تامین وام توسط دولت روسیه

ترفّع در خصوص پیمانکار اصلی پروژه توضیح داد که وام مورد نیاز راه‌آهن رشت - آستارا توسط دولت روسیه تامین می‌شود، لذا پیمانکار این پروژه نیز روسی خواهد بود.

اتمام پروژه تا ۴ سال آینده

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، در صورت آغاز عملیات اجرایی در سال آینده، ساخت مسیر راه‌آهن رشت - آستارا حداکثر طی ۴ سال آینده به پایان خواهد رسید.

ظرفیت ترانزیت ۱۵ میلیون تُن بار

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی میزان ترانزیت هدف‌گذاری شده برای مسیر راه‌آهن رشت - آستارا را ۱۵ میلیون تُن بار در سال و بر اساس ظرفیت نهایی پروژه اعلام کرد.

عدم اختلال در همکاری‌های مالی و فنی

ترفّع در پایان با اشاره به تأثیر احتمالی فعال‌سازی مکانیسم اسنپ‌بک در همکاری‌های ایران و روسیه، تاکید کرد که تاکنون هیچ‌گونه اختلالی در همکاری‌های مالی و فنی پروژه ایجاد نشده و روند اجرای آن طبق برنامه ادامه دارد. وی در عین حال، نسبت به تحولات آینده ابراز احتیاط کرد.

ارسال نظر