تبلیغات فریبکارانه: راهحل مدیریت مصرف برق نیست، هزینه اضافه است!
وزارت نیرو برای رفع ناترازی برق از مدیریت مصرف، انرژیهای تجدیدپذیر، کنتورهای هوشمند و فناوریهای نوین با محوریت شرکت توانیر و توسعه زیرساختهای مخابراتی استفاده میکند.
مدیریت مصرف برق؛ اولویت وزارت نیرو در عبور از ناترازی
سه ابزار کلیدی برای اصلاح فرهنگ مصرف
حامد احمدی، مدیر کل دفتر هوشمندسازی و فناوریهای نوین شرکت توانیر، در بیست و نهمین کنفرانس بین المللی شبکه های توزیع نیروی برق، بر رویکرد چندوجهی وزارت نیرو برای مقابله با ناترازی در حوزه برق تأکید کرد. وی اظهار داشت که علاوه بر گسترش ظرفیت تولید انرژیهای تجدیدپذیر، مدیریت مصرف به عنوان یکی از ارکان اساسی این برنامه، مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
کنتورهای هوشمند؛ گامی مؤثر در مدیریت بهینه
احمدی با اشاره به الگوی مصرف بالای انرژی در کشور و ضرورت اصلاح فرهنگ مصرف، از طراحی سه ابزار کلیدی در حوزه مدیریت مصرف خبر داد. وی در این خصوص گفت: "ما به این نتیجه رسیدهایم که صرفاً مباحث تبلیغاتی پاسخگوی مدیریت مصرف نیست و باید از ابزارهایی مانند کنتور هوشمند استفاده کنیم." بر همین اساس، برنامهریزیهای لازم برای افزایش قابل ملاحظه تعداد کنتورهای هوشمند در دستور کار قرار گرفته است.
توسعه زیرساختهای مخابراتی و تحلیل دادهها
مدیر کل دفتر هوشمندسازی و فناوریهای نوین شرکت توانیر، دومین ابزار را استفاده از ظرفیت مخابراتی دانست و بر اهمیت امنیت بسترهای ارتباطی تأکید نمود. انتظار میرود که اپراتورهای مخابراتی در این زمینه با جدیت بیشتری فعالیت کنند. وی همچنین به نقش کلیدی استفاده از دادهها در مدیریت مصرف اشاره کرد.
شناسایی بهرهبرداران و عرضه صرفهجویی در بورس
احمدی در ادامه بیان کرد که یکی از پیشنیازهای بهرهبرداری از این ظرفیتها، شناسایی دقیق بهرهبرداران است که در این راستا، ۲۶ میلیون بهرهبردار شناسایی شدهاند. وی همچنین برنامه سال جاری را توسعه حضور اپراتورهای برق برای تعامل بیشتر با مشترکان اعلام کرد و افزود: "این برنامه به این صورت است که میزان صرفهجویی انرژی صورت گرفته در بازار بورس به فروش رسانده شود."
مدیر کل دفتر هوشمندسازی و فناوریهای نوین شرکت توانیر در پایان ابراز امیدواری کرد که با بهرهگیری از ظرفیت مخابرات و اپراتورها در تحلیل دادهها، مدیریت مصرف به صورت جدیتر پیگیری شود.