واگذاری سهام خودروسازی سایپا حسابی نزدیک است!
روند واگذاری سهام مدیریتی سایپا به بخش خصوصی در حالی این روزها کند پیش میرود که به گفته رئیس سازمان خصوصیسازی، احتمال تعیین قیمت پایه سهام و تعیین شرایط واگذاری تا دو هفته آینده، وجود دارد.

روند واگذاری سهام مدیریتی سایپا به بخش خصوصی که تا قبل از جنگ 12 روزه ایران و اسرائیل، نسبتا خوب پیش میرفت، پس از جنگ کند شد و در حال حاضر نیز به نوعی متوقف شده است. این موضوع، شائبههایی را مبنی بر منتفی شدن "واگذاری" سایپا و حتی پشیمانی دولت از واگذاری سهام مدیریتی ایرانخودرو، ایجاد کرد. با این حال، رئیس سازمان خصوصیسازی میگوید با رفع موانع، واگذاری انجام خواهد شد.
رئیس سازمان خصوصی سازی در واکنش به توقف غیر رسمی واگذاری سهام مدیریتی سایپا به بخش خصوصی، گفته که "به محض ابلاغ رسمی مصوبات، فرایند آزادسازی سهم سایپا و برنامهریزی برای واگذاری آغاز میشود".
زهره عالیپور با بیان اینکه برای آزادسازی، تصمیماتی در دولت اتخاذ شده و منتظر ابلاغ آن هستیم، گفته که " امیدواریم بهزودی بتوانیم مشکلات حقوقی مربوطه را رفع کنیم تا بر اساس مصوبات دولت، مراحل اجرایی آزادسازی سهام سایپا آغاز شود".
وی در پاسخ به پرسشی درباره زمان تقریبی واگذاری سهام مدیریتی سایپا به بخش خصوصی، تاکید کرده " اگر بتوانیم مسائل حقوقی را نهایی کنیم و اسناد مربوطه به تصویب مراجع ذیربط برسد، در اولین جلسه هیئت واگذاری، قیمت پایه و شرایط واگذاری مشخص خواهد شد. در صورت رفع موانع، این مراحل احتمالاً ظرف دو هفته آینده انجام خواهد شد".
طبق آنچه از اظهارات رئیس سازمان خصوصیسازی برمیآید، واگذاری سهام مدیریتی سایپا به بخش خصوصی، منتفی نشده، اما ظاهرا در پیچ و خم کاغذبازیهای مرسوم گیر افتاده است. عالیپور در شرایطی از لزوم حل مسائل حقوقی، تعیین قیمت سهام و شرایط واگذاری میگوید که به نظر میرسید این مسائل پیشتر حل شدهاند، چه آنکه اگر غیر از این بود، واگذاری سهام مدیریتی سایپا از ماهها پیش به جریان نیفتاده بود.
پس از واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخش خصوصی، روند واگذاری سهام مدیریتی سایپا نیز که پیشتر کلید خورده بود، روی دور تند افتاد و حتی متقاضیان اصلی آن نیز مشخص شدند. شرایط به شکلی بود که رقابت مستقیم و غیرمستقیم رقبا برای در اختیار گرفتن سهام مدیریتی سایپا نیز کم کم شکل گرفت. با این حال، با شروع جنگ 12 روزه ایران و اسرائیل، واگذاری سهام مدیریتی سایپا به بخش خصوصی، به نوعی تعلیق شد. البته به نظر میرسد علت اصلی تعلیق واگذاری، جنگ نبود، بلکه جنگ بهانه لازم را دست مخالفان خروج سایپا از زیر سایه دولت (طبق مدلی که پیش میرفت) داد تا به صورت غیر رسمی، آن را تعلیق کنند.
شنیدههای خبرنگار اکوایران حکایت از آن دارد که وزارت صمت مایل به واگذاری سهام مدیریتی سایپا به بخش خصوصی طبق الگوی واگذاری ایرانخودرو، نیست و میخواهد آن را به شیوه خود واگذار کند.
از نظر وزارت صمت، ایرانخودرو را وزارت اقتصاد واگذار کرده، از همین رو صمتیها نمیخواهند این سناریو تکرار شود. تنشهایی که بین صمت و ایرانخودروی خصوصی طی شش، هفت ماه گذشته رخ داده، به وضوح نشان میدهد این وزارتخانه از واگذاری سهام مدیریتی بزرگترین خودروساز کشور به بخش خصوصی راضی نیست و بدش نمیآید به هر شکل ممکن، این واگذاری را ناکام جلوه دهد.
این در شرایطی است که واگذاری سهام مدیریتی ایرانخودرو به بخش خصوصی، به پشتوانه مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا انجام شد و سازمان بورس نیز صحت آن را تایید کرد. با این حال، وزارت صمت در این مدت با استفاده از ابزار قیمت، سعی کرد ایرانخودروی خصوصی را تحت فشار بگذارد و حتی مدیران این شرکت را رو در روی مشتریان قرار دهد.
به هر حال، به نظر میرسد تا منافع و منویات وزارت صمت تامین نشود، واگذاری سهام مدیریتی سایپا به بخش خصوصی، با چالشی جدی مواجه خواهد بود. این البته در حالی است که طبق قانون برنامه هفتم توسعه، سایپا در نهایت باید با مدیریت خصوصی اداره شود.