جزئیات احداث ۴ هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه در کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت: در حال حاضر، بیش از ۶۵۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه، ۳۳۰۰ کیلومتر خط ریلی و ۷۶۰ کیلومتر آزادراه در سراسر کشور در دست احداث است.

هوشنگ بازوند امروز پنجشنبه ۲۶ تیر در آیین آغاز عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه اراک-خرمآباد گفت: این آزادراه بخشی از کریدور عظیم «دریا به دریا» است که از دریای خزر آغاز شده و تا خلیجفارس امتداد مییابد. تاکنون ۵۳۳ کیلومتر این کریدور که یکی از بزرگترین پروژههای زیرساختی کشور محسوب میشود تکمیل شده، ۱۳۴ کیلومتر در حال اجراست و ۲۸۴ کیلومتر دیگر باقی مانده است.
وی افزود: قطعه اراک-خرمآباد به طول ۶۸ کیلومتر، با سرمایهگذاری بنیاد تعاون و اجرای قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء آغاز شده و انتظار میرود با تسریع در روند اجرا، به یکی از محورهای کلیدی حملونقل کشور تبدیل شود. همچنین، کنارگذر خرمآباد به طول ۳۴ کیلومتر و مسیر اندیمشک به اهواز از دیگر بخشهای این کریدور هستند که با جدیت دنبال میشوند و این پروژهها صرفاً با نگاه توسعه زیربنایی و نه اقتصادی طراحی شدهاند و هدف اصلی آنها تقویت زیرساختهای ملی است.
وی با اشاره به اینکه این پروژه مزایای متعددی برای کشور، بهویژه استانهای لرستان و مرکزی، به همراه دارد، گفت: این آزادراه، مسیر اراک به خرمآباد را ۳۲ کیلومتر کوتاهتر کرده و ۵۵ دقیقه در زمان سفر صرفهجویی میکند.
وی در خصوص مزایای کریدور اصلی گفت: صرفهجویی سوخت مهمترین مزیت است و سالانه حدود ۷۰ میلیون لیتر سوخت در این کریدور صرفهجویی خواهد شد که تأثیر قابلتوجهی در کاهش هزینههای ملی دارد.
بازوند افزایش ایمنی و کاهش تلفات را از دیگر مزیتها برشمرد و گفت: آزادراهها با کاهش نرخ تلفات جادهای به زیر ۵ درصد (در مقایسه با راههای اصلی)، ایمنی سفر را بهطور چشمگیری بهبود میبخشند. حذف گردنههای پرخطر نیز از دیگر مزایای این پروژه است.
وی تقویت ترانزیت و اقتصاد ملی را در این کریدور مورد تاکید قرار داد و افزود: این کریدور با ظرفیت جابهجایی ۲۰ هزار خودرو در روز، نقش مهمی در تسهیل صادرات، واردات و روانسازی ترافیک ایفا میکند. در طول اجرای پروژه، ۲۵۰۰ شغل مستقیم ایجاد میشود و پس از بهرهبرداری، ۱۵۰ نفر بهصورت دائم مشغول به کار خواهند شد.
معاون وزیر راه با اشاره به اهمیت استراتژیک کریدورهای حملونقل، اظهار کرد: در آینده، جنگ کریدورها از جنگ انرژی مهمتر خواهد بود. شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، ۱۱ کریدور بزرگ راهی، ۹ کریدور ریلی و ۶ کریدور آزادراهی تعریف کرده که با تاکید رئیسجمهور در حال اجرا هستند. در حال حاضر، بیش از ۶۵۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه، ۳۳۰۰ کیلومتر خط ریلی و ۷۶۰ کیلومتر آزادراه در سراسر کشور در دست احداث است.
وی افزود: یکی از پروژههای کلیدی، کریدور زاهدان-چابهار به طول ۴۷۰ کیلومتر است که با تلاش شبانهروزی بیش از پنج هزار نفر در شرایط دشوار، در حال تکمیل است تا به آستارا متصل شود. این پروژه که توسط قرارگاه خاتمالانبیا اجرا میشود، گامی بزرگ در تقویت شبکه ترانزیتی کشور محسوب میشود.
بازوند با اشاره به لغو سفر امروز وزیر راه و شهرسازی به استان مرکزی به دلیل حضور در جلسهای در دولت، تأکید کرد: رئیسجمهور و مقام عالی وزارت راه و شهرسازی بر تسریع در اجرای پروژههای زیرساختی، از جمله آزادراه اراک-خرمآباد، نظارت دقیق دارند.
وی از استانداران خواست تا مانند «نخ تسبیح» با هماهنگی بین دستگاهها، موانع اجرای کریدورها، بهویژه مسائل مربوط به حریم راهها، را برطرف کنند.
بازوند به آغاز عملیات اجرایی آزادراههای ارومیه-تبریز و اراک-شازند-بروجرد-خرمآباد اشاره کرد و افزود: مسیر راهجرد به اراک نیز با تأیید پیشنویس در دولت، در سال ۱۴۰۴ با سرمایهگذاری بنیاد تعاون عملیاتی خواهد شد. همچنین، تکمیل ۴۴ کیلومتر باقیمانده از مسیر چالوس به تهران از دیگر برنامههای اولویتدار وزارت راه و شهرسازی است.
وی تأکید کرد: آزادراه اراک-خرمآباد فراتر از یک پروژه منطقهای، طرحی ملی است که نهتنها به توسعه استانهای لرستان و مرکزی کمک میکند، بلکه با تقویت شبکه ترانزیتی کشور، در صادرات، واردات و بهبود زیرساختهای حملونقل نقش کلیدی ایفا خواهد کرد. این پروژه با نگاه به آینده طراحی شده و در راستای تقویت اقتدار اقتصادی و زیرساختی کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از تلاشهای قرارگاه خاتمالانبیا و سایر نهادهای دخیل، ابراز امیدواری کرد که با تسریع در اجرای این پروژه، شاهد بهرهبرداری زودهنگام از آزادراه اراک-خرمآباد باشیم و گفت: لازم است استانداران با هماهنگی و مدیریت مؤثر، زمینهساز پیشرفت سریعتر این پروژههای زیرساختی شوند.