لغو پروژه خودروی برقی ۲۵ هزار دلاری تکذیب شد
پس از آن که «ایلان ماسک» لغو پروژه خودروی برقی ۲۵ هزار دلاری را تکذیب کرد، مدیران ارشد «تسلا» از مدیرعامل این شرکت در مورد آنچه که این خودروساز باید به تامینکنندگان و سرمایهگذاران سردرگم بگوید، سوال کردند.

به گفته منابع آگاه، سال میلادی گذشته برخی از مدیران ارشد «تسلا» زمانی که «ایلان ماسک» گزارش رویترز مبنی بر اینکه این شرکت، برنامه تولید خودروی برقی کاملا جدید ۲۵ هزار دلاری را که سرمایهگذاران انتظار داشتند باعث رشد انفجاری فروش خودرو شود، لغو کرده است را رد کرد، ابراز نگرانی کردند.
«ماسک» دقایقی پس از انتشار این خبر در پنجم آوریل ۲۰۲۴، در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «رویترز دروغ میگوید» و ریزش ۶ درصدی سهام «تسلا» را متوقف کرد.
این افراد آگاه گفتند که مدیران میدانستند که «ماسک» در واقع طرح خودروی کمهزینهای را که بسیاری از سرمایهگذاران، آن را «مدل دو» (Model ۲) مینامیدند، لغو کرده و «تسلا» را به تمرکز بر روبوتاکسیهای خودران سوق داده است. رویترز با استناد به سه منبع و اسناد گزارش داد که این شرکت چند هفته قبل به کارمندانش گفته بود که این طرح به پایان رسیده است.
به گفته منابع آگاه، «ماسک» نگرانیهای برخی از مدیران را رد کرد و گفت که این طرح متوقف شده است. نگرانیهای مدیران، که قبلا گزارش نشده بود، بر تلاش شرکت برای ارائه یک خودروی برقی کمهزینه و تولید انبوه، که یکی از وعدههای اصلی شرکت محسوب میشود، تاکید میکند.
یکی از افراد مطلع اظهار کرد که این خودروساز برنامههای تولید خود را انعطافپذیر نگه میدارد تا به شرایط بازار پاسخ دهد.
یک سال بعد، «تسلا» که با مدلهای قدیمی و کاهش فروش در سراسر جهان دست و پنجه نرم میکند، هنوز خودروی برقی کمهزینهای را که «ماسک» زمانی آن را برای آینده شرکت «تسلا» حیاتی میدانست، عرضه نکرده است. نه «ماسک» و نه «تسلا»، صراحتا حذف مدل کاملا جدیدی را که سرمایهگذاران و علاقهمندان به «تسلا» مدتهاست از آن به عنوان «مدل دو» یاد میکنند، تایید نکردهاند زیرا این مدل پایینتر از ارزانترین مدل فعلی در خط تولید «تسلا»، یعنی «مدل سه» (Model ۳) با قیمت ۴۲ هزار و ۵۰۰ دلار، قرار میگیرد.
«ماسک» چهارشنبه گذشته، اعلام کرد که از سمت خود به عنوان مشاور ویژه دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، کنارهگیری میکند تا تمرکز خود را به شرکتهای خود، از جمله «تسلا»، «اسپیس ایکس» و سایر شرکتها بازگرداند.
«ماسک» و «تسلا» پیش از این گفته بودند که خودروی برقی ۲۵ هزار دلاری برنامهریزی شده، یک مدل کاملا جدید خواهد بود که از ابتدا بر روی یک پلتفرم جدید طراحی و تولید خواهد شد. «ماسک» این طرح را به عنوان بستری آزمایشی برای نوآوریهای تولیدی پیشگامانهای که هزینه خودروهای برقی را کاهش میدهد، ارائه کرده بود.
رویترز در ماه آوریل گزارش داد «تسلا» به جای یک مدل کاملا جدید، روی نسخههای سادهتر سدان «مدل سه» و شاسیبلند کامپکت «مدل وای» (Model Y) کار خواهد کرد. هیچ قیمتی برای این مدلها اعلام نشده و این خودروها که قرار است در نیمه اول سال ۲۰۲۵ عرضه شوند، به تعویق افتادهاند.
«لارس موراوی»، مدیر مهندسی شرکت «تسلا»، در جلسه گزارش مالی این شرکت، در آوریل گفت: مدلهای مقرونبهصرفه از نظر شکل و شمایل، شبیه خودروهایی خواهند بود که ما در حال حاضر میسازیم.
به گفته افراد آگاه، پس از آنکه «ماسک» گزارش رویترز در مورد حذف «مدل دو» را تکذیب کرد، مدیران اجرایی از «ماسک» در مورد آنچه که شرکت باید به تامینکنندگان و سرمایهگذاران سردرگم بگوید، سوال کردند.
برخی از مدیران به همکارانشان گفتند که این انکار بیمعنی است؛ سرمایهگذاران و عموم مردم ناگزیر حقیقت را خواهند فهمید و نگران بودند که این امر با توجه به اینکه خریداران، خریدشان را به تعویق انداختهاند تا منتظر یک «تسلا» ۲۵ هزار دلاری باشند که در واقع، این شرکت تصمیم گرفته بود آن را تولید نکند، به فروش «تسلا» آسیب برساند.
یکی از منابع آگاه از مذاکرات داخلی در مورد انکار عمومی «ماسک» به رویترز گفت: «تسلا» طی سالها، راهبردهای متنوعی را برای تولید خودروهای برقی کمهزینه در نظر گرفته است.
«گری بلک»، یکی از سرمایهگذاران «تسلا» گفت: در آن زمان اظهارات «ماسک» را به عنوان «انکار» تلقی نمیکرد و خاطرنشان کرد که «ماسک» اغلب نظرات «کوتاه و ناگهانی» میدهد که میتواند درباره هر چیزی باشد.
طبق گزارش رویترز، خودروساز چینی بیوایدی در آوریل، برای اولینبار از «تسلا» در اروپا پرفروشتر شد و در حال کسب مقام اول جهانی در زمینه خودروهای برقی مقرونبهصرفه است. هاچبک برقی «سیگال» (Seagull) در چین کمتر از ۱۰ هزار دلار قیمت دارد و در بازارهای صادراتی با قیمتی رقابتی بیش از دو برابر این قیمت به فروش خواهد رسید.