سرآمد انتخاب هوشمندانه

تولید خودرو به نقطه بحرانی رسید

نایب‌رئیس هیات‌مدیره ایران‌خودرو در جریان بازدید مدیرعامل و مدیران ارشد بورس کالا از این شرکت گفت: آخرین افزایش نرخ محصولات ایران‌خودرو در آذر ۱۴۰۳ و بر اساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۲ صورت گرفت. این در حالی است که در آن قیمت‌گذاری، هزینه‌های تاریخی ما لحاظ نشده بود. بسیاری از اقلام مصرفی صنعت خودرو در سال گذشته حتی دوبرابر افزایش نرخ داشته‌اند، اما ما به عنوان مصرف‌کننده این اقلام، امکان تعدیل نرخ متناسب را نداشته‌ایم.

تولید خودرو به نقطه بحرانی رسید

جمشید ایمانی افزود: بر خلاف ادعای شورای رقابت، تنظیم بازار اتفاق نیفتاده و ماحصل این روند آزمون‌وخطا، انتقال نزدیک به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از تولیدکننده به شبکه سودجویان بوده که عددی اغراق‌آمیز نیست.

وی ادامه داد: در نتیجه این سیاست‌ها، توان نوسازی، بازسازی و تنوع‌بخشی به محصولات از صنعت خودرو گرفته شده و اکنون در نقطه‌ای بحرانی قرار داریم. زیان انباشته شرکت به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این کسری سرمایه در گردش، به‌تدریج تولید را کاهش می‌دهد و تبعات گسترده‌تری را در پی خواهد داشت.

ایمانی اظهار کرد: با وجود تلاش‌های فراوان، به نتیجه مشخصی نرسیدیم و ادامه فعالیت در شرایط فعلی، همراه با زیان بیش‌تر خواهد بود. راه‌حل قانونی و روشن ما، عرضه خودرو در بورس کالاست.

وی عنوان کرد: مسئله آن‌قدر بدیهی و روشن است که نیاز به ارائه مدارک جدید ندارد. سال گذشته ارز را با نرخ ۴۲ هزار تومان دریافت می‌کردیم، هزینه‌های گمرکی و دستمزد کارگر نیز کم‌تر بود؛ امروز همان ارز را با نرخ ۷۰ هزار تومان تهیه می‌کنیم و سایر هزینه‌ها نیز بالا رفته است‌، البته مدارک لازم را هم ارائه کرده‌ایم.

ایمانی با بیان این‌که مشکل اصلی ما قیمت‌گذاری نیست؛ بلکه عدم اجرای به‌موقع دستورالعمل‌هاست، افزود: اساس این دستورالعمل‌ها به سال ۱۳۸۹ بازمی‌گردد، در حالی‌که امروز شرایط بازار و اقتصاد کشور کاملا متفاوت شده است. ما بارها اصرار کرده‌ایم که دستورالعمل‌ها به‌موقع اجرا شوند، اما با تعلل در تصمیم‌گیری مواجه بوده‌ایم.

نایب‌رئیس هیات‌مدیره ایران‌خودرو ادامه داد: ما به دنبال راه‌حل‌های قانونی هستیم و بورس کالا را یک بستر شفاف و کارآمد برای معاملات می‌دانیم. در این بستر، مصرف‌کننده به‌راحتی دسترسی دارد، دلالی و سوداگری حذف و قیمت‌ها واقعی می‌شود.

ایمانی با اشاره به عرضه‌های گذشته ایران خودرو در بورس کالا گفت: اگر خاطرتان باشد، با عرضه خودرو در بورس کالا، نرخ در بازار ۱۵ درصد کاهش یافت که در صورت ادامه عرضه این روند ادامه می‌یافت.

وی اظهار کرد: مزیت اصلی، هدایت منابع به‌سمت تولید است. گردش پول، شفافیت مالی، مقابله با پولشویی و وصول حقوق دولتی، همگی در بورس کالا قابل رصد و تضمین است، اما امروز در بازار غیررسمی مشخص نیست آیا سهم دولت پرداخت می‌شود یا خیر، اما در بورس کالا، حتی معاملات سال‌های گذشته به‌صورت شفاف قابل پی‌گیری است.

ایمانی در پایان از مدیران بورس کالا بابت فراهم‌کردن این فرصت تشکر کرد؛ این بستر، دریچه‌ای برای خروج از زیان و حرکت دوباره به‌سمت سرمایه‌گذاری و تولید ملی است.

ارسال نظر