سرآمد انتخاب هوشمندانه

گزارش وضعیت جهانی ایمنی جاده‌ها ۲۰۲۳

گزارش وضعیت جهانی ایمنی جاده‌ها ۲۰۲۳

ایران (جمهوری اسلامی ایران)

جمعیت: ۸۷,۹۲۳,۴۳۲ نفر

گروه درآمدی: درآمد متوسط رو به پایین

منطقه سازمان بهداشت جهانی: منطقه مدیترانه شرقی

مشارکت در گزارش جهانی ایمنی جاده‌ها: ۲۰۰۹، ۲۰۱۳، ۲۰۱۵، ۲۰۱۸، ۲۰۲۳

بار تصادفات جاده‌ای

تعداد تلفات گزارش‌شده (سال ۲۰۲۱): ۱۶,۷۷۸ نفر

توزیع جنسیتی تلفات: مردان ۸۰٪، زنان ۲۰٪

توزیع تلفات بر اساس نوع کاربر جاده: ۴۹٪، ۲۲٪، ۲۰٪، ۱٪، ۸٪

تخمین سازمان بهداشت جهانی از تعداد تلفات جاده‌ای (با فاصله اطمینان ۹۵٪) در سال ۲۰۲۱: ۱۸,۱۵۶ نفر (۱۵,۸۵۶ - ۲۰,۴۵۶ نفر)

نرخ تخمینی تلفات جاده‌ای در هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر جمعیت (۲۰۲۱): ۲۰.۶ نفر

زیرساخت‌های ایمن جاده‌ای

مجموع طول جاده‌های آسفالت‌شده (۲۰۲۱): ۱۹۸,۲۹۲ کیلومتر

وجود استانداردهای فنی برای جاده‌های جدید که ایمنی همه کاربران جاده را در نظر بگیرد یا با کنوانسیون‌های سازمان ملل همخوانی داشته باشد: بله

ارزیابی سیستماتیک ایمنی جاده‌های جدید: بله

وجود قوانین ملی برای ارزیابی و بازرسی رسمی ایمنی جاده‌ها: بله

هدف‌گذاری برای تطابق جاده‌ها با استانداردهای ایمنی فنی برای همه کاربران: بله

سرمایه‌گذاری در بهبود نقاط پرخطر جاده‌ای: بله

وسایل نقلیه ایمن

مجموع وسایل نقلیه ثبت‌شده (۲۰۲۱): ۳۶,۷۶۷,۱۵۲ وسیله نقلیه (۴۱,۸۱۷.۲ در هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر)

قانون ملی برای بازرسی فنی دوره‌ای وسایل نقلیه: بله

قوانین ملی درباره حفاظت در تصادف‌های جلو و جانبی: خیر

قانون ملی برای کمربند ایمنی و نقاط اتصال کمربند: خیر

قانون ملی درباره کنترل پایداری الکترونیکی (ESC): خیر

قانون ملی برای حفاظت از عابران پیاده: خیر

قانون ملی برای سیستم ترمز ضدقفل (ABS): خیر

در نظر گرفتن الزامات ایمنی در خرید وسایل نقلیه دولتی: خیر

وجود استانداردهای ایمنی باکیفیت برای واردات خودروهای دست‌دوم: بله

پاسخ پس از تصادف

قانون ملی برای دسترسی همگانی به مراقبت‌های اورژانسی: بله

قانون ملی برای تضمین دسترسی رایگان به خدمات توانبخشی برای همه مصدومان: خیر

قانون ملی برای تضمین دسترسی رایگان به خدمات روان‌شناسی برای قربانیان تصادفات جاده‌ای و خانواده‌هایشان: خیر

وجود قانون «سامری نیکو» (حمایت از کمک‌کنندگان به مصدومان جاده‌ای): خیر

شماره تماس اضطراری ملی: شماره ملی یکپارچه

هدف‌گذاری برای زمان بین تصادف و ارائه مراقبت اورژانسی حرفه‌ای در مناطق شهری: ۸ دقیقه

چارچوب نهادی

استراتژی‌هایی برای ترویج جایگزین‌هایی برای استفاده شخصی از وسایل نقلیه موتوری: خیر

استراتژی ملی ایمنی جاده‌ای: بله

هدف‌گذاری برای کاهش تلفات جاده‌ای: مشخص نشده

هدف‌گذاری برای کاهش صدمات غیرمرگبار: مشخص نشده

تأمین مالی برای اجرای استراتژی ایمنی جاده‌ای: بله، اما به‌صورت جزئی

قانون ملی برای بیمه مسئولیت شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری: بله

قانون ملی درباره مدت رانندگی و استراحت رانندگان حرفه‌ای: بله

پیوستن به یک یا چند کنوانسیون ایمنی جاده‌ای سازمان ملل: ۲ مورد

وجود نهاد ملی مسئول اجرای استراتژی ایمنی جاده‌ای: بله

وجود نهادهای هماهنگ‌کننده خدمات پیش‌بیمارستانی و پزشکی اورژانس: بله، در سطح ملی

رفتار کاربران جاده

محدودیت‌های سرعت در مناطق شهری و جاده‌ای

حداکثر سرعت در مناطق شهری: ۶۰ کیلومتر در ساعت

حداکثر سرعت در جاده‌های بین‌شهری: ۹۵ کیلومتر در ساعت

حداکثر سرعت در بزرگراه‌ها: ۱۲۰ کیلومتر در ساعت

امکان تغییر محدودیت سرعت توسط مقامات محلی: خیر

قانون‌گذاری برای رانندگی در حالت مستی:

قانون ملی برای ممنوعیت رانندگی در حالت مستی: بله

انجام آزمایش تصادفی الکل: بله

انجام آزمایش الکل برای رانندگان در تصادفات مرگبار: برخی رانندگان آزمایش می‌شوند

قانون‌گذاری درباره استفاده از تلفن همراه حین رانندگی: بله

نوع ممنوعیت: استفاده از تلفن همراه دستی و هندزفری ممنوع است

قوانین مربوط به استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران:

قانون ملی برای استفاده از کلاه ایمنی: بله

الزام بستن کلاه ایمنی: خیر

اعمال قانون برای راننده و سرنشینان: بله

تعیین استاندارد برای کلاه ایمنی: بله

قوانین مربوط به کمربند ایمنی و سیستم‌های محافظت از کودکان:

قانون ملی برای استفاده از کمربند ایمنی: بله

اعمال قانون برای سرنشینان جلو و عقب: بله

قانون ملی برای استفاده از صندلی ایمنی کودک: خیر

سیستم‌های ملی داده‌برداری

سیستم ثبت احوال و آمار حیاتی (۲۰۲۱): گروه ۱

جمع‌آوری داده درباره توزیع سفرها بر اساس نوع وسیله نقلیه: بله

ثبت موارد تخلف سرعت و تصادفات ناشی از سرعت غیرمجاز: بله

ثبت تصادفات مرتبط با مصرف الکل و مواد مخدر: خیر

جمع‌آوری داده درباره استفاده از کمربند ایمنی، صندلی ایمنی کودک و کلاه ایمنی: خیر

ثبت تخلفات استفاده از تلفن همراه حین رانندگی: خیر

 

ارسال نظر