گزارش وضعیت جهانی ایمنی جادهها ۲۰۲۳
سرانه تی وی

ایران (جمهوری اسلامی ایران)
جمعیت: ۸۷,۹۲۳,۴۳۲ نفر
گروه درآمدی: درآمد متوسط رو به پایین
منطقه سازمان بهداشت جهانی: منطقه مدیترانه شرقی
مشارکت در گزارش جهانی ایمنی جادهها: ۲۰۰۹، ۲۰۱۳، ۲۰۱۵، ۲۰۱۸، ۲۰۲۳
بار تصادفات جادهای
تعداد تلفات گزارششده (سال ۲۰۲۱): ۱۶,۷۷۸ نفر
توزیع جنسیتی تلفات: مردان ۸۰٪، زنان ۲۰٪
توزیع تلفات بر اساس نوع کاربر جاده: ۴۹٪، ۲۲٪، ۲۰٪، ۱٪، ۸٪
تخمین سازمان بهداشت جهانی از تعداد تلفات جادهای (با فاصله اطمینان ۹۵٪) در سال ۲۰۲۱: ۱۸,۱۵۶ نفر (۱۵,۸۵۶ - ۲۰,۴۵۶ نفر)
نرخ تخمینی تلفات جادهای در هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر جمعیت (۲۰۲۱): ۲۰.۶ نفر
زیرساختهای ایمن جادهای
مجموع طول جادههای آسفالتشده (۲۰۲۱): ۱۹۸,۲۹۲ کیلومتر
وجود استانداردهای فنی برای جادههای جدید که ایمنی همه کاربران جاده را در نظر بگیرد یا با کنوانسیونهای سازمان ملل همخوانی داشته باشد: بله
ارزیابی سیستماتیک ایمنی جادههای جدید: بله
وجود قوانین ملی برای ارزیابی و بازرسی رسمی ایمنی جادهها: بله
هدفگذاری برای تطابق جادهها با استانداردهای ایمنی فنی برای همه کاربران: بله
سرمایهگذاری در بهبود نقاط پرخطر جادهای: بله
وسایل نقلیه ایمن
مجموع وسایل نقلیه ثبتشده (۲۰۲۱): ۳۶,۷۶۷,۱۵۲ وسیله نقلیه (۴۱,۸۱۷.۲ در هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر)
قانون ملی برای بازرسی فنی دورهای وسایل نقلیه: بله
قوانین ملی درباره حفاظت در تصادفهای جلو و جانبی: خیر
قانون ملی برای کمربند ایمنی و نقاط اتصال کمربند: خیر
قانون ملی درباره کنترل پایداری الکترونیکی (ESC): خیر
قانون ملی برای حفاظت از عابران پیاده: خیر
قانون ملی برای سیستم ترمز ضدقفل (ABS): خیر
در نظر گرفتن الزامات ایمنی در خرید وسایل نقلیه دولتی: خیر
وجود استانداردهای ایمنی باکیفیت برای واردات خودروهای دستدوم: بله
پاسخ پس از تصادف
قانون ملی برای دسترسی همگانی به مراقبتهای اورژانسی: بله
قانون ملی برای تضمین دسترسی رایگان به خدمات توانبخشی برای همه مصدومان: خیر
قانون ملی برای تضمین دسترسی رایگان به خدمات روانشناسی برای قربانیان تصادفات جادهای و خانوادههایشان: خیر
وجود قانون «سامری نیکو» (حمایت از کمککنندگان به مصدومان جادهای): خیر
شماره تماس اضطراری ملی: شماره ملی یکپارچه
هدفگذاری برای زمان بین تصادف و ارائه مراقبت اورژانسی حرفهای در مناطق شهری: ۸ دقیقه
چارچوب نهادی
استراتژیهایی برای ترویج جایگزینهایی برای استفاده شخصی از وسایل نقلیه موتوری: خیر
استراتژی ملی ایمنی جادهای: بله
هدفگذاری برای کاهش تلفات جادهای: مشخص نشده
هدفگذاری برای کاهش صدمات غیرمرگبار: مشخص نشده
تأمین مالی برای اجرای استراتژی ایمنی جادهای: بله، اما بهصورت جزئی
قانون ملی برای بیمه مسئولیت شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری: بله
قانون ملی درباره مدت رانندگی و استراحت رانندگان حرفهای: بله
پیوستن به یک یا چند کنوانسیون ایمنی جادهای سازمان ملل: ۲ مورد
وجود نهاد ملی مسئول اجرای استراتژی ایمنی جادهای: بله
وجود نهادهای هماهنگکننده خدمات پیشبیمارستانی و پزشکی اورژانس: بله، در سطح ملی
رفتار کاربران جاده
محدودیتهای سرعت در مناطق شهری و جادهای
حداکثر سرعت در مناطق شهری: ۶۰ کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعت در جادههای بینشهری: ۹۵ کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعت در بزرگراهها: ۱۲۰ کیلومتر در ساعت
امکان تغییر محدودیت سرعت توسط مقامات محلی: خیر
قانونگذاری برای رانندگی در حالت مستی:
قانون ملی برای ممنوعیت رانندگی در حالت مستی: بله
انجام آزمایش تصادفی الکل: بله
انجام آزمایش الکل برای رانندگان در تصادفات مرگبار: برخی رانندگان آزمایش میشوند
قانونگذاری درباره استفاده از تلفن همراه حین رانندگی: بله
نوع ممنوعیت: استفاده از تلفن همراه دستی و هندزفری ممنوع است
قوانین مربوط به استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران:
قانون ملی برای استفاده از کلاه ایمنی: بله
الزام بستن کلاه ایمنی: خیر
اعمال قانون برای راننده و سرنشینان: بله
تعیین استاندارد برای کلاه ایمنی: بله
قوانین مربوط به کمربند ایمنی و سیستمهای محافظت از کودکان:
قانون ملی برای استفاده از کمربند ایمنی: بله
اعمال قانون برای سرنشینان جلو و عقب: بله
قانون ملی برای استفاده از صندلی ایمنی کودک: خیر
سیستمهای ملی دادهبرداری
سیستم ثبت احوال و آمار حیاتی (۲۰۲۱): گروه ۱
جمعآوری داده درباره توزیع سفرها بر اساس نوع وسیله نقلیه: بله
ثبت موارد تخلف سرعت و تصادفات ناشی از سرعت غیرمجاز: بله
ثبت تصادفات مرتبط با مصرف الکل و مواد مخدر: خیر
جمعآوری داده درباره استفاده از کمربند ایمنی، صندلی ایمنی کودک و کلاه ایمنی: خیر
ثبت تخلفات استفاده از تلفن همراه حین رانندگی: خیر