بنزین ایران در مقابل انبه پاکستان / تجارتی که حسابی عجیب بود!
در سالهای اخیر، گزارشهایی مبنی بر تهاتر غیررسمی بنزین ایران با میوه، بهویژه انبه از پاکستان، منتشر شده است.

این مبادلات عمدتاً بهصورت قاچاق و توسط گروههای سازمانیافته در مرزهای ایران و پاکستان انجام میشود.
جزئیات تهاتر بنزین با انبه
-
قاچاق سوخت به پاکستان: بر اساس گزارشها، سالانه حدود ۲.۸ میلیارد لیتر سوخت از ایران به پاکستان قاچاق میشود. این سوخت در ۹۹۵ پمپبنزین پاکستانی به فروش میرسد.
-
واردات انبه به ایران: در مقابل، بیش از ۳۰ هزار تن انبه از پاکستان به ایران قاچاق میشود. این مبادلات به دلیل تفاوت قیمت سوخت در دو کشور و سودآوری بالای قاچاق سوخت صورت میگیرد.
-
سازمانیافتگی قاچاق: این عملیات توسط گروههای خاص و بهصورت سازمانیافته انجام میشود. حجم بالای سوخت قاچاقشده نشاندهنده دخالت شبکههای بزرگ در این مبادلات است.
تأثیرات بر بازار داخلی
-
فراوانی انبه در بازار: در پی این تهاتر، عرضه انبه در بازارهای ایران افزایش یافته است. این امر منجر به کاهش قیمت و دسترسی بیشتر مصرفکنندگان به این میوه شده است.
-
عدم ثبت در آمارهای رسمی: به دلیل ماهیت غیررسمی این مبادلات، واردات انبه از طریق قاچاق در آمارهای رسمی گمرک ثبت نمیشود. این موضوع میتواند بر برنامهریزیهای تجاری و اقتصادی کشور تأثیرگذار باشد.
نتیجهگیری
تهاتر غیررسمی بنزین با میوه، بهویژه انبه، نمونهای از چالشهای موجود در مدیریت مرزی و تفاوت قیمت سوخت در منطقه است. برای مقابله با این پدیده، نیاز به تقویت نظارت مرزی، هماهنگی بینالمللی و تعدیل سیاستهای قیمتی وجود دارد تا از قاچاق سوخت و مبادلات غیررسمی جلوگیری شود.