سرآمد انتخاب هوشمندانه

ایران خودرو و سایپا با این خبر شرمنده شوند / بیچاره مردم!

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: طبق داده‌های موجود ۶۰ درصد خودروهای جدید تولید داخل در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در آزمون معاینه فنی مردود می‌شوند.

ایران خودرو و سایپا با این خبر شرمنده شوند / بیچاره مردم!

سیدمحمدمهدی میرزایی قمی شامگاه سه‌شنبه در گفت وگویی با اشاره به اینکه برخی از خودروهای داخلی که به سن معاینه فنی نرسیده‌اند به مراکز معاینه فنی مراجعه دارند، اظهار کرد: امسال ۱۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودروی غیرمشمول مراجعه کردند که ۲۰ درصد نقص فنی داشتند.

به گفته وی، اگر چه خودروهای زیر چهار سال ساخت مشمول دریافت معاینه فنی نیست اما این تعداد پس از مراجعه در آزمون‌های معاینه فنی رد شدند.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه اول سال جاری در این ۲ کارخانه عمده خودروسازی کشور، براساس محصولات تولیدی این کارخانه‌ها حدود ۴۰ درصد محصولات سایپا در مراجعه نخست به معاینه فنی و ۲۰ درصد از محصولات ایران خودرو در مراجعه اول مردود شده و اقدام به رفع نقص کردند.

میرزایی قمی اضافه کرد: عمده خودروهای تولیدی در کشور محصول این ۲ شرکت است لذا باید سوال شود که چرا روی کیفیت خودروهای تولیدی نظارتی نیست و مدیریت نمی‌شود.

۱۲ درصد خودروها در معاینه نخست نقض فنی داشت

میرزایی قمی افزود: در ۹ ماه گذشته از سال جاری حدود یک میلیون و ۱۰۴ هزار دستگاه به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند که ۸۵۸ هزار دستگاه مراجعه نخست بوده که ۱۲ درصد از این خودروها به دلیل داشتن نقص آلایندگی مردود شدند.

وی یادآور شد: اکنون حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تا سه میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو مشمول معاینه فنی در تهران هستند که حدود یک میلیون خودرو دارای نقص فنی بوده و از این تعداد ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو شامل نقص آلایندگی است، این آمار شامل خودروهای زیر چهار سال ساخت و خودروهای فرسوده نیست.

معاینه-فنی-خودرو3

عامل آلودگی تهران موتورسیکلت‌های فرسوده

میرزایی قمی گفت: از عوامل آلاینده در تهران می‌توان به تردد موتورسیکلت‌های قدیمی و فرسوده اشاره کرد. اگر چه موتورسواران باید برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند اما تعداد مراجعه در سال گذشته تنها ۸۲۳ دستگاه بوده و با توجه به حجم تردد موتورسیکلت‌ها به نوعی مراجعه آنها صفر است.

وی ادامه داد: در فرایند معاینه فنی ۲ موضوع آلایندگی و ایمنی با هم بررسی می‌شود، از آنجا که موتورسیکلت‌ها در موضوعاتی همچون تصادفات و آلایندگی هوا موثرند باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند تا وضعیت آنها مشخص شود البته اکنون بانک داده کاملی از وضعیت این موتورسیکلت‌ها وجود ندارد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: طرح ارشادی موتورسیکلت‌ها برای دریافت معاینه فنی رایگانه در سه مرکز سیار و در محدوده منطقه ۱۲ پایتخت با بیشترین تردد و همکاری پلیس و شهرداری تهران در حال انجام است.

میرزایی قمی تاکید کرد: در همین راستا دستگاه‌های مجهز با استانداردهای روز دنیا برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها خریداری شده تا در این طرح از ۱۰ آذرماه تا ۱۰ بهمن ماه به صورت رایگان نسبت به انجام معاینه فنی موتورسیکلت‌ها اقدام شود.

وی یادآور شد: پس از ۲ ماه دیگر طرح استفاده از معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها به صورت ارشادی و رایگان نیست و از ۱۰ بهمن ماه اگر موتورسیکلتی معاینه فنی نداشته باشد توسط پلیس اعمال قانون می‌شود.

وی میزان مراجعه موتورسیکلت‌ها برای اجرای طرح رایگان معاینه فنی را از ۱۰ آذر تا سوم دی ماه حدود ۲ هزار و ۴۰۰ موتورسیکلت عنوان کرد و گفت: در این مدت یک هزار و ۵۹۲ دستگاه موتورسیکلت معاینه فنی دریافت کردند ولی ۸۰۰ مورد دارای عیب بوده و معاینه فنی نگرفند.

معاینه-فنی-خودرو4

مردودی ۶۲ درصدی وانت آریسان در معاینه فنی نخست

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در مورد فرایند معاینه فنی وانت‌ها در پایتخت با اشاره به اینکه آمارها در این زمینه بدتر است، افزود: اگر چه باید ایمنی آنها باید بیشتر از دیگر خودروها باشد اما ۵۰ درصد وانت‌های مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی در تهران در مراجعه نخست مردود می‌شوند.

وی ادامه داد: ۶۲ درصد از وانت‌های آریسان در مراجعه نخست مردود می‌شوند، برای خودروهای ۲ شرکت تولیدی در تهران، پراید در رتبه نخست با ۴۵ درصد، ساینا ۴۰ درصد و پژو ۴۰۵ با ۳۰ درصد مردودی در مراجعه نخست بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته وی، آمارهای مربوط به خودروهای خارجی و وارداتی هم داریم که سهم محصولات مشابه در مردودی سه دهم درصد بوده است.

وی اظهار کرد: تهران در بخش تجهیزات مرتبط با معاینه فنی اقداماتی را در حوزه نوسازی انجام داده و اکنون شرایط خوبی در مراکز داریم.

۶۰ درصد خودروهای جدید تولید داخل در آزمون معاینه فنی مردود می‌شوند

میرزایی قمی افزود: اکنون ۶۴ خط معاینه فنی، ۱۷ مرکز ثابت، ۱۵ مرکز سیار، ۱۱ خط موتورسیکلت و سه خط معاینه خوروی سنگین در تهران فعالیت دارد. بنابراین همه وسایل نقلیه سبک و سنگین و موتورسیکلت‌ها باید مشکل خودرو در زمینه نقص فنی و آلایندگی را رفع نقص کنند.

وی به موضوع معاینه فنی خودروهای سنگین هم اشاره کرد و گفت: در بخش اتوبوس‌های شرکت واحد و اتوبوس‌های ملکی شهرداری تهران علاوه بر داشتن معاینه، به صورت مستمر به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند.

به گفته وی، عمده بحث ما در زمینه تاکسی‌ها است و اگر چه معاینه فنی آنها رایگان است اما تعداد مراجعه آنها به مراکز پایتخت پایین بوده و بدلیل شرایط آسان بیشتر برای گرفتن معاینه فنی به مراکز خارج از شهر تهران مراجعه می‌کنند.

میرزایی قمی اضافه کرد: با توجه به اینکه در بحث معاینه فنی، سن معافیت از معاینه فنی چهار سال و سن گارانتی ۲ سال است، اینها با هم نمی‌خواند و لازم است قانونگذار این موضوع را بازنگری کند تا این دو بازه زمانی به هم نزدیک شود.

منبع : ایرنا
ارسال نظر