سرآمد انتخاب هوشمندانه

افزایش ۸۰ درصدی قیمت خودرو در آینده؟

دبیر انجمن خودروسازان اواخر ماه گذشته نامه‌ای به محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهوری نوشته و مدعی شده، به دلیل افزایش ندادن طولانی مدت قیمت‌ها و افزایش نرخ مواد اولیه، اگر به نرخ برخی از خودروهای ایران خودرو ۷۰ الی ۸۰ درصد اضافه کنیم تازه به نرخ تمام شده می‌رسیم.

افزایش ۸۰ درصدی قیمت خودرو در آینده؟

دبیر انجمن خودروسازان اواخر ماه گذشته نامه‌ای به محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهوری نوشته و مدعی شده، به دلیل افزایش ندادن طولانی مدت قیمت‌ها و افزایش نرخ مواد اولیه، اگر به نرخ برخی از خودروهای ایران خودرو ۷۰ الی ۸۰ درصد اضافه کنیم تازه به نرخ تمام شده می‌رسیم.

نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان مدعی شده نرخ برخی خودروهای ایران خودرو باید ۷۰تا۸۰ درصد اضافه شود تا تازه به نرخ تمام شده برسد.با این ادعا مثلا نرخ تمام شده پژو۲۰۷ یا دناپلاس اتومات حداقل ۲میلیارد و۳۰۰ میلیون تومان می‌شود که به نظر ادعای مضحکی است.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان اواخر ماه گذشته نامه‌ای به محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهوری نوشته و مدعی شده، به دلیل افزایش ندادن طولانی مدت قیمتها و افزایش نرخ مواد اولیه، اگر به نرخ برخی از خودروهای ایران خودرو ۷۰ الی ۸۰ درصد اضافه کنیم تازه به نرخ تمام شده می‌رسیم.

دبیر انجمن خودروسازان در حالی برای این ادعای خود هیچ سندی ارائه نداده و اعلام هم نکرده که کدام خودروها با این میزان زیان انباشته تولید می‌شوند، که غیرمستقیم درخواست کرده این خودروها ۷۰ تا ۸۰ درصد گران شوند!

مضحک و خنده دار بودن این ادعا به گونه‌ای است که در یک محاسبه کوچک ریاضی مشخص می‌شود، اگر بخواهیم ادعای وی را بپذیریم، ارزان‌ترین محصول سواری ایران خودرو یعنی پژو ۲۰۷ که درحال‌حاضر ۴۵۸ میلیون تومان است، باید ۱ میلیارد ۸۰۰ میلیون تومان افزایش نرخ پیدا کند تا تازه به نرخ تمام شده تولید یعنی ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برسد.

از آقای نعمت‌زاده باید پرسید که آیا واقعا شما معتقد هستید، کف نرخ تمام شده تولید محصولات ایران خودرو حدود ۲.۳ میلیارد تومان است؟

اگر خودروی مد نظر‌ آقای نعمت بخش مثلا دناپلاس توربو اتومات باشد که نرخ کارخانه‌ای آن درحال‌حاضر ۷۰۱ میلیون تومان است، با فرض اینکه این رقم ۳۰ درصد نرخ تمام شده این خودرو باشد و باید ۷۰ درصد به نرخ آن اضافه کنیم تا به نرخ تمام شده برسد، حداقل ۱ میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان باید به نرخ دناپلاس اتومات اضافه کنیم، یعنی نرخ تمام شده تولید این خودرو به عبارتی می‌شود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان که مشخص است ادعای مضحک و خنده آوری است.

به نظر می‌رسد، آقای نعمت بخش بدون اینکه بخواهد ادعاهای کلی پرت مطرح کند، باید با جزییات از خودروهایی که مدعی است با زیان تولید می‌شود نام ببرد تا کارشناسان این حوزه ادعاهای وی را راستی آزمایی کنند.

ارسال نظر