برخی از ایرلاین ها اخیرا برای افزایش نرخ بلیط هواپیما و فروش بلیت خارج از نرخ مصوب، با تغییر چیدمان صندلیهای برخی از هواپیماهای این شرکت، کل هواپیما را تبدیل به بیزینس کرده اند.
بلیت تجاری نرخ مصوبی ندارد
به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، بلیت تجاری هواپیما نرخ مصوبی ندارد و همین موضوع باعث شده تا تعداد صندلیهای تجاری در هواپیما افزایش یابد.
محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره این اقدام برخی ایرلاینها گفت: هواپیماهایی در برخی ایرلاینها هستند که چیدمان خود را تغییر دادهاند و تمام صندلی هایشان به تجاری تبدیل شده است. این اقدام بر اساس قوانین و مقررات ایکائو بوده و هر شرکت هواپیمایی مدارکی دارد که براساس آن میتواند چیدمان صندلیها را تغییر دهد.
وی با تاکید بر اینکه انجام این تغییرات از نظر فنی امکانپذیر است، ادامه داد: طراحی هواپیما توسط کارخانه سازنده آن انجام میشود و بر اساس همان طراحی میتوان چینش صندلیها را تغییر داد و سازمان هواپیمایی بر اساس آن اجازه میدهد. ترتیب ثبت شده در اسناد هواپیما، صندلیها را میتوان به تجاری یا اقتصادی تغییر داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: لازم به ذکر است که هواپیما با تمامی صندلیهای تجاری از این طریق وارد ایران شد و با توجه به شرایط سفر درخواست هایی برای خرید بلیت این هواپیماها وجود دارد.
محمدی بخش در خصوص نرخ بلیت صندلیهای تجاری اظهار کرد: درحالحاضر بیشتر صندلیهای هواپیما حدود ۵ تا ۱۰ صندلی تجاری است که این تعداد محدود در نرخ مصوب لحاظ نشده است. تاکنون وارد بحث تعیین نرخ بلیت صندلیهای تجاری نشدهایم.
تخلف را گزارش دهید
در همین حال رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه جرایم ایرلاینهای متخلف را باید افزایش داد تا تخلف را تکرار نکنند، تاکید دارد: مجلس با درصد اعلام شده برای افزایش بلیت هواپیما مخالفت کرد.
محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در این باره اظهارکرد: وزارت راه و شهرسازی برای کنترل و مهار گرانفروشی بلیت باید نظارتهای میدانی خود را افزایش دهد و به ویژه در فضای مجازی نرخ بلیت هواپیما را کنترل کند. موضوع مهم در حذف دلالی این است که نباید امکان فروش مجدد بلیت خریداری شده برای افراد وجود داشته باشد و باید مقررات بازدارنده برای دست بهدست نشدن بلیت اعمال شود.
وی با تاکید بر اینکه جرایم ایرلاینهای متخلف حتما باید پیشگیرانه باشد، گفت: جرایم ایرلاینهای گرانفروش را باید تا حدی افزایش داد که دیگر انگیزهای برای افزایش نرخ بلیت نداشته باشند.
رضاییکوچی افزود: برخوردها با ایرلاینهای متخلف و سایتهای گرانفروش ضعیف است و باید برخوردها جدیتر شود تا گرانفروشی تکرار نشود.
وی همچنین با اشاره به درخواست افزایش نرخ بیلت هواپیما برای سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: درصدی را برای افزایش بلیت هواپیما برای بررسی در کمیسیون عمران مجلس پیشنهاد داده شده که مجلس با این درصد مخالفت کرده و آنچه که مجلس آن را افزایش معقول میداند نیمی از درصدی است که درخواست داده شده است.
داستان دنباله دار
افزایش نرخ بلیت هواپیما در سال جدید از اواخر اسفند ماه سال گذشته شروع شد و قرار بر این بود که با توجه به رای دیوان مبنی بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما که البته موقوفالاجرا شده بود و هچنین افزایش نرخ دلار نسبت به تعیین نرخ بلیت هواپیما در سال ۱۴۰۳ تصمیمگیری شود.
البته برخی از شرکتهای هواپیمایی منتظر افزایش قانونی و رسمی مسئولان و تایید ستاد تنظیم بازار نماندند و بلیتهای نوروزی برای مسیر تهران- کیش حتی با نرخ ۵ میلیون تومان هم به فروش رفت البته با برچسب صندلی بیزنس! زمانی که موضوع از ایرلاین متخلف پیگیری میشود ادعا میکنند که آژانس و سایت و پلتفرم واسط گرانفروشی کردهاست.
نخستین روز سال جدید سازمان هواپیمایی با احتساب نرخ ۱۰ درصدی ارزش افزوده با انتشار جدول نرخ بلیت هواپیما برای مسیرهای مختلف، قیمتهای به روز شده را اعلام کرد اما برخی از ایرلاینها به ویژه برای مسیرهای پرتردد قیمتها بالاتر از این اعداد به فروش گذاشتهاند که البته در نبود گزینه دیگر و نبود نظارت مردم ناچار به خرید هستند.
اما عاملی منجر به تکرار این تخلف شده ناکافی بودن جرایم و برخوردها با متخلفان است بطوریکه ایرلاینها و فروشندگان بلیت جرایم را میپذیرند و به تخلف خود ادامه میدهند.