تولید دنا تا پایان فصل بهار ۱۴۰۳ به نسبت بهار سال گذشته حدود هشت درصد افت کرده تا زنگ خطر برای این خانواده خودرویی محبوب به صدا در آید. براساس پیگیری اقتصادنیوز، آن طور که صورتهای مالی آبیهای جاده مخصوص نشان میدهد تا پایان خرداد امسال در مجموع حول و حوش ۱۸ هزار و ۹۵۰ دستگاه انواع دنا در خطوط تولید این خودروساز نهایی شده است.
خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص تا پایان سه ماهه اول ۱۴۰۲ تولید، بیش از ۲۰ هزار و ۵۵۰ دستگاهی را در کارنامه خود ثبت کرده است. بنابراین شاهد هستیم که تیراژ تولید اعضای خانواده دنا درباره زمانی مورد بررسی نزدیک به هزار و ۶۰۰ دستگاه افت داشته است.
کاهش تولید دنا در حالی رقم خورده که این خودروساز اعضای خانواده دنا را بعد از الزام به اعمال استانداردهای ۸۵ گانه به دو مدل دنا ) و دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک آپشنال (ارتفا یافته) محدود کرده است.
آبیهای جاده مخصوص اواخر شهریور ۱۴۰۲ برای هشت محصول ارتقا یافته خود از جمله دو عضو خانواده دنا مجوز افزایش نرخ گرفتند. به گزارش اقتصادنیوز، به نظر میرسید کسب این مجوز قیمتی به رشد تولید این خانواده محبوب خودرویی کمک کند، اتفاقی که در فصل بهار ۱۴۰۳ نیفتاده است. کاهش تیراژ دنا در سه ماهه اول امسال خبر خوبی برای بازار محسوب نمیشود و میتواند نرخ بازاری این خودرو را تحت تاثیر قرار دهد.
بررسی قیمتهای بازاری نشان میدهد نرخ دنا پلاس با گیربکس دستی ۶ سرعته و موتور EF۷ P (ارتقا یافته) در بازار حدود ۹۴۵ میلیون تومان است و دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک آپشنال (ارتفا یافته) نیز با قیمتی نزدیک به یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان در بازار داد و ستد میشود.
این احتمال وجود دارد که با توجه به کاهش تیراژ تولید دنا و به دنبال آن کاهش عرضه شاهد صعودی شدن نرخ دو عضو خانواده دنا به گونهای باشیم که نرخ بازاری دنا پلاس با گیربکس دستی ۶ سرعته و موتور EF۷ P (ارتقا یافته) وارد کانال یک میلیارد تومانی شود و نرخ بازاری دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک آپشنال (ارتفا یافته) نیز نه تنها در کانال بالای یک میلیارد تومانی تثبیت شود، بلکه به سمت قلههای بالاتر قیمتی حرکت کند. با توجه به این مسئله میتوان گفت دنا وارد مسیر خطرناکی شده و میتواند تبعاتی برای متقاضیان این خودرو به همراه داشته باشد، اصل چالش میتواند برای مشتاقان این خودرو این باشد که به رغم میل باطنی مجبور شوند از بازار دنا خارج شوند.