فروش بلیت قطار سفرهای نوروزی از ۸ اسفند راس ساعت ۸ صبح آغاز شد و فقط چند ساعت بعد آغاز پیشفروش اینترنتی بلیط قطار برای تعطیلات نوروز، ظرفیت اغلب واگنها در مسیرهای پرتردد تکمیل شد. روندی که با اعتراض و واکنشهای بسیاری از مردم همراه شد.
این واکنشها آنجایی بیشتر شد که بلیتهای نوروزی با قیمتی بالاتر در سبد فروش آژانسهای مسافرتی موجود بود. اعتراضات مردمی منجر به اتخاذ تصمیمات جدیدی در رویه فروش بلیت قطار شده و مدیرکل دفتر هوشمندسازی و دادهکاوی راهآهن از اصلاح رویه فروش بلیت به مسافران خبر داده است.
به گفته سعید حسنزاده، برای سامان دادن به این موضوع و رعایت عدالت، شرکت راهآهن تصمیمی اتخاذ کرده که همه بلیتها در ساعت نخست از طریق وبسایتها ارائه شود و پس از گذشت چند ساعت آژانسها وارد شده و بلیتهای باقیمانده را توزیع کنند.
مدیرکل دفتر هوشمندسازی و دادهکاوی راهآهن گفت: نزدیکبه ۲هزار آژانس مسافری ریلی و ۲۵ سایت اینترنتی به صورت وب سرویس، بلیت به مردم عرضه میکنند.
وی افزود: قیمت بلیت قطارها بستگی به فاصله، کلاس مسافرت، زمان رزرو و نیز نوع سرویسهای ارائه شده توسط شرکتهای حملونقل دارد. در اکثر کشورها، بلیتهای قطارها به صورت آنلاین از طریق وبسایتها یا اپلیکیشنهای تلفن همراه قابل خریداری هستند. همچنین بلیتهای قطار در مواقع تخفیفها و پیشنهادهای ویژه ممکن است با قیمت مناسبتری قابل تهیه باشند.
حسن زاده اظهار داشت: به طور کلی در ایام اوج سفرها، برای گرفتن بلیت آژانسها از وبسایتها جلوتر هستند و طبیعی است شخصی که از طریق وبسایت اقدام میکند از آژانس عقب میماند.
هدفگذاری رسیدن به ۴۰ میلیون نفر مسافر
سازکارهای تهیه بلیت قطار درحالی مطرح میشود که مدیرعامل راه آهن با اعلام عبور مسافران سالیانه ریلی از مرز ۳۰ میلیون نفر، از شکسته شدن رکورد تاریخ راه آهن در این زمینه خبر داده است.
مدیرعامل راه آهن با اشاره به رکوردشکنی جابهجایی مسافر با قطار، گفت: با هدفگذاریهای انجام شده و در صورت تامین مالی از قبیل تهاتر نفت و تامین مالی از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، تلاش میکنیم تا در سه سال آینده به عدد ۴۰ میلیون مسافر سالیانه برسیم.
سید میعاد صالحی نیمه اسفند سال گذشته در مراسم جشن عبور از ۳۰ میلیون مسافر سالیانه و شکسته شدن رکورد ۱۰۰ ساله حمل مسافر ریلی افزود: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده از ابتدای امسال، روز دوشنبه هفتم اسفندماه، تعداد سالیانه مسافران ریلی از مرز ۳۰ میلیون عبور کرد و امیدواریم تا پایان سال به عدد جابهجایی حدود ۳۲ میلیون نفر مسافر دست پیدا کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برای اینکه به هدف ۴۰ میلیون مسافر سالیانه در سه سال آینده دست یابیم باید همگی تلاش کنیم و حدود ۵۰ هزار کارکنان بخش دولتی و خصوصی شبکه حمل و نقل ریلی کشور بهصورت مستقیم در تلاش هستند تا این اتفاق ارزشمند رقم بخورد.
وی با بیان اینکه هر نفر- کیلومتر مسافر ریلی، دستکم ۲۰ سی سی صرفهجویی مصرف سوخت برای دولت بههمراه دارد، خاطرنشان کرد: تعداد کشتههای جادهای در سال نزدیک به ۲۰ هزار نفر و تعداد تصادفات جرحی و منجر به نقص عضو بیش از ۱۰ برابر این میزان بوده است؛ در حالی که صنعت ریلی بهلحاظ ایمنی و عدم آسیبهای جسمی و مالی، حوزهای کاملاً متفاوت نسبت به جاده است.
حوزه مسافری ریلی زیانده است
وی با بیان اینکه حوزه مسافری در زیان است، افزود: ۱۴ سال پیش حدود ۲ هزار واگن مسافری در شبکه ریلی وجود داشت که اکنون به کمتر از یکهزار دستگاه کاهش یافته است و ما شبانهروز در حال تلاش هستیم تا حوزه ناوگان را تقویت کنیم.
صالحی بر ضرورت خدمات رسانی مطلوب به مسافران ریلی در ایام سال تاکید کرد و اظهار داشت: مسافران سفیران ما هستند و باید حداکثر تلاشمان را برای خدمت رسانی هر چه بهتر به مسافران انجام دهیم.
وی گفت: حوزه مسافری ریلی زیان ده شده و قیمت بلیتها فاصله قابل توجهی با قیمت تمام شده دارد و معتقدیم باید مشوقهای مالی لازم به حوزه مسافری ریلی از سوی دولت پرداخت شود تا اقتصاد حمل و نقل ریلی مسافری بتواند مانا و سودده باشد، در غیر این صورت روند فرسایشی ناوگان ریلی مسافری ادامه خواهد یافت.