عدو مسبب خیر شد!
تاثیر شیوع کرونا بر اشتغال، ۴ برابر شدیدتر از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ برآورد شده و از آن به عنوان جدیترین بحران بازار کار پس از رکود سال ۱۹۲۹ یاد میشود. این مهمان ناخوانده با اعمال تغییرات گسترده در ساختار اقتصادی کشورها، بسیاری از کسبوکارهای کوچک و بزرگ را وادار به تغییر استراتژیهای بقا کرد. بااینهمه کرونا درکنار خسارات شدید به اقتصاد جهان و تعطیلی بسیاری از کسبوکارها، به نقطه عطف توسعه اقتصاد دیجیتال در جهان تبدیل شد.

پس از حکمرانی ویروس تاجدار در جهان، بسیاری از صنایع و کسبوکارها با هدف یافتن راهی برای بقا، روی به اجرای روشهای نوین مدیریت ریسک آوردند. در این مسیر با تجزیه و تحلیل ریسکهای احتمالی، انعطافپذیری سازمانی افزایش یافت و اقداماتی مانند استفاده از تکنولوژیهای دیجیتال و اعمال تغییرات در زنجیره تامین در دستور کار قرار گرفت. همچنین تمرکز بر استراتژیهای مالی و مدیریت سرمایه، بازنگری در ساختار مالی و توجه به مدیریت نقدینگی اهمیت بیشتری پیدا کرد.
فناوری، قلاب تابآوری شد
در نهایت کسبوکارهایی که وارد فضای دیجیتالی شدند با اتکا به افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها بیش از کسبوکارهای سنتی دوام آوردند. چنانچه براساس شواهد، فعالان حوزه فروش آنلاین، تولیدکنندگان محصولات غذایی و بهداشتی و شرکتهای با قابلیت دورکاری، با تجربه ریسک پایینتر و تابآوری بیشتری برای بقا همراه شدند.
به تناسب مشکلات فضای یاد شده، این موفقیت به حدی بود که تمرکز بر دستاوردهای جهانی کسبوکارهای دیجیتال را بیش از پیش برای دولتمردان و مدیران اقتصادی نمایان ساخت. از سوی دیگر با رشد کسبوکارهای دیجیتال، فضای رقابتی بین این گروه نیز افزایش یافته و فعالان بازار دیجیتال را مجبور به نوآوری، بکارگیری استراتژیهای بازاریابی قوی و ارائه خدمات متمایز کرد.
اقتصاد دیجیتال و تجربه جهانی
اختلال ناشی از انقلاب صنعتی چهارم توسط COVID-۱۹ تسریع شد. در اصل افزایش نیاز به چابکی، سازگاری و تحول مثبت از مهمترین دستاوردهای کرونا برای اقتصاد جهان بود که به دنبال تجربه اقتصاد جهانی بهدست آمد. با توجه به سرعت دیجیتالی شدن اقتصاد جهانی پیشبینی میشود ۷۰ درصد ارزش کسبوکارها در دهه آینده بر اساس مدلهای تجاری پلتفرم دیجیتال باشد. با این حال، نزدیک به ۲.۷ میلیارد نفر در جهان هنوز به اینترنت دسترسی ندارند.
از سوی دیگر این فناوری دارای مزایا و معایبی است که نمیتوان از تاثیر هیچ کدام چشمپوشی کرد. فنآوریهای دیجیتال ظرفیت ایجاد ارزش جدید را برای همه دارند و در نقطه مقابل حاوی خطر تشدید محرومیت، تمرکز نابرابر قدرت و ثروت و بیثباتی اجتماعی است. بااین وجود بنگاههای اقتصادی برای بقا در دنیای پس از کرونا، راهی جز استفاده از زیرساختها و دادههای دیجیتال برای همکاری و توسعه مدلهای کسبوکار نوآورانه ندارند. بنابراین بنگاههای تازه وارد به این دنیای پررمز و راز میتوانند با استفاده از تجربه کسبوکارهای دیجیتال موفق جهان این ره ۱۰۰ ساله را چند ساله بپیمایند.
۱۰ کسبوکار دیجیتال موفق در جهان
۱. آمازون (Amazon): آمازون با پلتفرم خرید آنلاین خود، خدمات ابری (AWS)، رسانههای دیجیتال (Kindle) و دیگر خدمات، آمازون یکی از بزرگترین و پرمخاطبترین شرکتهای دیجیتال جهان است.
۲. فیسبوک (Facebook): فیسبوک با بیش از ۲.۸ میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان، یکی از بزرگترین شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای تبلیغاتی است. همچنین، فیسبوک مالک اینستاگرام و واتساپ است.
۳. گوگل (Google): گوگل یکی از بزرگترین موتورهای جستوجوگر در جهان است. این شرکت همچنین خدمات دیگری مانند Gmail، Google Maps، YouTube و Google Drive را ارائه میدهد.
۴. علی بابا (Alibaba): علی بابا یکی از بزرگترین شرکتهای تجارت الکترونیک در جهان است و در چین فعالیت میکند. آلیبابا با بازار آنلاین خود و خدمات پرداخت آنلاین (Alipay) به موفقیت قابل توجهی دست یافته است.
۵. مایکروسافت (Microsoft): مایکروسافت یکی از بزرگترین شرکتهای نرمافزاری در جهان است. این شرکت خدماتی مانند سیستم عامل ویندوز، آفیس و خدمات ابری (Azure) را ارائه میدهد.
۶. نتفلیکس (Netflix): نتفلیکس یک پلتفرم استریمینگ ویدیو است که به مشترکان خود امکان مشاهده فیلمها و سریالهای آنلاین را میدهد. نتفلیکس با محتواهای اصلی و متنوع، جایگاه قوی در صنعت پخش محتوا بهدست آورده است.
۷. اوبر (Uber): اوبر یک پلتفرم خدمات حملونقل است که به کاربران امکان سفر با خودروهای تاکسی و اجارهای را میدهد. این شرکت با رشد سریع و گسترش جهانی، در صنعت حملونقل تغییرات بزرگی را به وجود آورده است.
۸. توییچ (Twitch): توییچ یک پلتفرم استریمینگ ویدیویی است که در ابتدا برای استریمینگ بازیهای ویدیویی بر روی اینترنت شروع به فعالیت کرد. اما درادامه پاسخ…
۹. آیتیونز (iTunes) و آیفون (iPhone): شرکت اپل (Apple) با محصولاتی مانند آیتیونز و آیفون، در زمینه موسیقی، پخش محتوا، خدمات ابری و تلفن همراه یکی از برترین شرکتهای دیجیتال جهان است.
۱۰. وردپرس (WordPress): وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که به کاربران امکان ایجاد وبسایتها و وبلاگهای حرفهای را میدهد. با بیش از ۴۰٪ سهم بازار، وردپرس یکی از محبوبترین و قدرتمندترین ابزارهای ساخت وب است.