سرآمد انتخاب هوشمندانه

هواداری که فراموش شد: خیانت به سکوهای ایران؟

مدیریت ورزشی و کانون هواداری تراکتور برای ارتقای فرهنگ و رفتار هواداران در ورزشگاه تلاش می‌کنند.

هواداری که فراموش شد: خیانت به سکوهای ایران؟

برای بهبود وضعیت موجود ورزشگاه‌ها، گفت‌وگویی با رسول صادقی، کارشناس و مربی فوتبال تبریزی انجام شد. وی با تأکید بر نقش کلیدی هواداران در رقابت‌های ورزشی، به خصوص در فوتبال به عنوان پرمخاطب‌ترین رشته ورزشی، خواستار بررسی و بازخواست نهادهای اداری فرهنگی از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما در کنار باشگاه‌ها و ادارات ورزش و جوانان در زمینه کم‌کاری‌های فرهنگی شد.

ارتقای سواد فرهنگی هواداران، گامی ضروری

صادقی معتقد است که ابتدا باید سواد فرهنگی هواداران ارتقا یابد، چرا که تاکنون در این زمینه اقدام مؤثری صورت نگرفته و شاهد بروز تخلفاتی از سوی تماشاگرنماها هستیم. وی هشدار داد که در صورت عدم یافتن راه‌حل‌های ریشه‌ای و تخصصی برای اصلاح این وضعیت، تبعات ناخوشایندی به بار خواهد آمد.

بازتاب فرهنگ هر کشور در رفتار هواداران

این کارشناس ورزشی با اشاره به پیشرفت سیستم‌های فناورانه، بیان کرد که عملکرد هواداران در ورزشگاه‌ها، آبروی ایران را به نمایش می‌گذارد و هر رفتاری بازتابی از فرهنگ کشور است. وی همچنین عدم دستیابی به لذت تماشای فوتبال در ورزشگاه‌های ایران را ناشی از عملکرد ضعیف مدیران ورزشی دانست.

انتقاد از تمرکز انتقادات بر هیئت فوتبال و اداره ورزش

صادقی با توجه به عدم ارائه برنامه‌های فرهنگی از سوی نهادهای ذی‌ربط، از این که اکثر رسانه‌ها مشکلات ورزشگاه‌ها را به هیئت فوتبال و اداره ورزش و جوانان نسبت می‌دهند، انتقاد کرد و گفت که ساختارهای فرهنگی تحت تأثیر عملکرد نهادهای بیشتری هستند.

محرومیت تماشاگران، راه‌حل پایدار نیست

وی درباره محرومیت هواداران از سوی کمیته انضباطی، ابراز داشت که صرف محرومیت و جریمه‌های مالی به تنهایی نمی‌تواند باعث ارتقای سواد فرهنگی هواداران شود و آموزش و تربیت در این زمینه باید تعریف شود.

نگاه ابزاری باشگاه‌ها به هواداران

این مربی فوتبال تبریزی تاکید کرد که باشگاه‌های ورزشی تاکنون نگاهی ابزاری به هواداران داشته و آن‌ها را در ساختار خود ندیده‌اند. وی با اشاره به بررسی ویژگی‌های دموگرافیک تماشاگران، توضیح داد که ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف منجر به عدم توانایی برخی تماشاگران در کنترل احساساتشان می‌شود که در این میان نقش مدیران ورزشی پررنگ‌تر است.

تغییر رفتار هواداران در مقایسه با دهه‌های گذشته

صادقی با مقایسه وضعیت کنونی با دهه‌های ۶۰ و ۷۰ شمسی، که بازی‌ها بدون مشکل برگزار می‌شد، ابراز تأسف کرد که امروزه اکثر تماشاگران در فضای مجازی بین مفهوم رقیب و دشمن تمایز قائل نمی‌شوند و به بی‌احترامی روی می‌آورند که این موضوع ناشی از غفلت نسبت به فرهنگ هواداری است.

ضرورت ترسیم منشور حقوقی تماشاگران

وی هوادار را یکی از ارکان اصلی ورزش حرفه‌ای دانست و گفت که این بخش هرگز دیده نشده و اقدامات انجام شده بیشتر کپی‌برداری بوده است. او بر ضرورت ترسیم منشور حقوقی تماشاگران و هواداران فوتبال تأکید کرد.

تاثیر ارتقای فرهنگ هواداری بر کیفیت فوتبال

صادقی معتقد است که ارتقای فرهنگ هواداری منجر به بهبود کیفیت فوتبال حرفه‌ای، افزایش رضایتمندی تماشاگران و همچنین افزایش امنیت و کیفیت ورزشگاه‌ها خواهد شد. وی پیشنهاد داد که مدیران ورزشی با ارائه آموزش و اطلاعات به تماشاگران در خصوص رفتارهای مناسب در ورزشگاه، در بهبود وضعیت تأثیرگذار باشند و جریمه‌ها نیز تنها شامل حال متخلفان شود.

تلاش برای ایجاد فضایی لذت‌بخش در ورزشگاه‌ها

این کارشناس فوتبال عنوان کرد که در ورزشگاه باید شرایطی فراهم شود تا تماشاگر فشارهای بیرون را فراموش کرده و فضای ورزشگاه برایشان لذت‌بخش و نشاط‌آور باشد، اما به دلیل فراموشی این موضوع و عدم برنامه‌ریزی مسئولان، شاهد انباشت خشونت در محیط ورزشگاه‌ها هستیم.

نقش کانون‌های هواداری و لیدرها

صادقی در خصوص نقش لیدرها توضیح داد که تا زمانی که کانون‌های هواداری به نقش اصلی خود عمل نکنند، لیدرها نیز نمی‌توانند در توسعه فرهنگ هواداری مؤثر باشند. وی بر استقلال کانون‌ها و در نظر گرفتن ساختار آن‌ها توسط مسئولین باشگاه‌ها تأکید کرد.

تشکیل کمیته فرهنگی و اصلاح ضعف‌ها

وی خواستار تشکیل کمیته فرهنگی و مسئولیت اجتماعی توسط افراد توانمند و متخصص در این حوزه شد تا مسائل مربوط به سکوها و هواداران ریشه‌یابی و ضعف‌ها اصلاح شوند. صادقی با اشاره به فراموش شدن هوادار و حقوق او در طول سال‌های گذشته، بر لزوم پیاده‌سازی برنامه‌هایی برای ارتقای سواد هواداری تأکید کرد.

پرشورهای تراکتور؛ تجسم هویت ملی

در ادامه، به پرشورهای تیم تراکتور در خطه آذربایجان اشاره شد که با تیم محبوب خود، پیوندی عمیق فرهنگی، سنی و غیرت منطقه‌ای دارند و به نوعی هویت ملی را به نمایش می‌گذارند. تیم تراکتور از زمان تأسیس در سال ۱۳۴۹ در تبریز، همواره مورد حمایت هواداران خود بوده است.

حضور پرشور ۷۰ هزار تماشاگر در بازی‌های تراکتور

این خبر در حالی منتشر می‌شود که تیم تراکتور تنها نماینده ایران در بازی‌های لیگ نخبگان آسیا است و در چهار بازی انجام شده ۸ امتیاز کسب کرده است. در دو بازی خانگی، این تیم از حمایت بیش از ۷۰ هزار تماشاگر بهره برده است که بی‌شک در نتایج کسب شده تأثیرگذار بوده است.

شعارهای فرهنگی هواداران تراکتور

هواداران تراکتور با سر دادن شعارهایی فرهنگی مانند "عیبی یوخ" (مشکلی نیست، جبران می‌کنید) در زمان گل خوردن، "سن چاغیرسان گلرم من" (هر وقت صدایم کنی می‌آیم) قبل و حین بازی، و "بیر ایکی اوچ" (یک، دو، سه) در زمان ورود به میدان و پایان بازی، به بازیکنان تیم خود روحیه و حمایت همه‌جانبه را القا می‌کنند.

ارسال نظر