سرآمد انتخاب هوشمندانه

همیلتون: آیا با یک خداحافظی باشکوه یا تلخ روبرو هستیم؟

لوئیس همیلتون با عملکرد ناامیدکننده به فراری در فرمول یک می‌رود اما آینده او نامعلوم است.

همیلتون: آیا با یک خداحافظی باشکوه یا تلخ روبرو هستیم؟

انتقال لوئیس همیلتون به فراری، یکی از پرحاشیه‌ترین رویدادهای تاریخ فرمول یک، با انتظارات بالایی همراه بود. اما عملکرد ضعیف همیلتون در فصل جاری، آینده او را در این ورزش در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

عملکرد ناامیدکننده همیلتون در فراری

اتحاد میان قهرمان هفت دوره فرمول یک و تیم افسانه‌ای اسکودریا فراری، در ابتدا نویدبخش فصلی درخشان بود. با این حال، همیلتون در اولین فصل حضور خود در فراری، نتوانسته است با خودرو هماهنگ شود و به وضوح از هم‌تیمی خود، شارل لکلرک، عقب مانده است. آمارهای فصل جاری، این اختلاف فاحش را به تصویر می‌کشند: لکلرک با ۲۱۰ امتیاز در برابر ۱۴۶ امتیاز همیلتون، ۷ برد در سکوها در مقابل صفر برای همیلتون، و ۱۵ تعیین خط در برابر ۵ برای همیلتون. این آمار نشان می‌دهد که همیلتون هنوز نتوانسته است ارتباط مؤثری با خودروی فراری، به ویژه در بخش ترمزها و موتور، برقرار کند. این مشکل، با نزدیک شدن فصل به پایان، همچنان پابرجاست.

هزینه سنگین و بازدهی اندک

قرارداد لوئیس همیلتون با فراری در پایان سال ۲۰۲۶ به اتمام می‌رسد و با توجه به عملکرد فعلی، بعید است که مارانلو تمایلی به تمدید آن داشته باشد. همیلتون با دریافت یکی از بالاترین دستمزدهای فرمول یک، سالانه ۶۰ میلیون دلار برای فراری هزینه دارد که تقریباً دو برابر دستمزد لکلرک تخمین زده می‌شود. با توجه به این ارقام، این سوال مطرح می‌شود که آیا فراری منطقی دارد چنین مبلغی را برای راننده‌ای بپردازد که از هر نظر از هم‌تیمی خود عقب‌تر است؟

درست است که حضور همیلتون جنبه بازاریابی داشته است، اما هر کمپین تبلیغاتی محدودیت‌های خود را دارد. حتی در مورد مایک شوماخر، پسر قهرمان افسانه‌ای، که حضورش در فراری نیز جنبه بازاریابی داشت، نتوانست به تیم اصلی راه یابد و پس از فصلی ناامیدکننده، از سوی فراری کنار گذاشته شد. سرنوشتی مشابه می‌تواند در انتظار همیلتون نیز باشد، اگر نتواند در پیست نتیجه بگیرد. بدون پیروزی یا حتی حضور بر روی سکو، جنبه بازاریابی نیز کم‌رنگ می‌شود و مقام‌های ششم یا هفتم نمی‌توانند تأثیر محسوسی بر جذب اسپانسر یا آگاهی از برند بگذارند.

همیلتون نیز به فراری نیازی ندارد

از سوی دیگر، خود لوئیس همیلتون نیز نمی‌تواند ادعا کند که به همکاری با فراری نیازمند است. او با ترک مرسدس، انتظار داشت خودرویی در اختیار داشته باشد که او را به جمع مدعیان بازگرداند، اما در عمل، وضعیت جدید بدتر از قبل است. برای مثال، جورج راسل امسال در مرسدس دو پیروزی کسب کرده است، در حالی که فراری حتی فرصت واقعی برای برد نداشته است.

همیلتون که تمامی افتخارات ممکن را در این ورزش کسب کرده است، بعید است تمایلی به رقابت برای کسب چند امتیاز جزئی در آستانه چهل سالگی داشته باشد. او ظاهراً در درک پتانسیل خودرویی که قادر به رقابت برای پیروزی نیست، ناکام مانده است. فصل‌های پایانی او در مرسدس نیز نشان داد که زمانی که تیم مرسدس از رقبا عقب افتاده بود، راسل عملکرد بهتری داشت، اما به محض بازگشت تیم به جمع رقبا، همیلتون نیز درخشان‌تر ظاهر شد.

روشن است که همیلتون علاقه‌ای به ایفای نقش یک "پیشکسوت حاضر در میانه میدان" ندارد. بنابراین، اگر فراری تا سال ۲۰۲۶ نتواند خودرویی رقابتی بسازد، حفظ قهرمان هفت دوره در ترکیب خود بسیار دشوار خواهد بود.

آینده نامعلوم همیلتون در فرمول یک

یافتن مقصدی تازه برای لوئیس همیلتون در پایان دوران حرفه‌ای خود در فرمول یک، دشوار به نظر می‌رسد. تیم ردبول هیچ تمایلی به جذب او ندارد، چرا که تمامی ساختار تیم بر محور مکس فرستاپن می‌چرخد و خود همیلتون نیز تمایلی به ورود به قلمرو فرستاپن ندارد. مک‌لارن نیز گزینه محتملی نیست، زیرا زاک براون، مدیر این تیم، به دنبال راننده‌ای با نقش شماره دو واضح خواهد بود تا از بروز تنش‌های درون‌تیمی جلوگیری کند و بعید است همیلتون حاضر به پذیرش چنین نقشی باشد.

بازگشت به مرسدس نیز عملاً منتفی است، زیرا نه لوئیس تمایل به بازگشت دارد و نه توتو ولف، مدیر تیم، علاقه‌ای به ازسرگیری همکاری گذشته نشان داده است. تنها گزینه نظری باقی‌مانده، استون مارتین است، اما آینده این تیم نیز نامطمئن است و در صورت ورود به مرحله‌ای تازه با قوانین جدید، تمرکز خود را بر جذب فرستاپن خواهند گذاشت.

در نتیجه، چشم‌انداز روشنی برای ادامه حضور لوئیس همیلتون در فرمول یک پس از سال ۲۰۲۶ وجود ندارد، چه در فراری و چه در تیمی دیگر. فصل آینده به احتمال زیاد آخرین راند قهرمان هفت دوره جهان در پیست‌های فرمول یک خواهد بود.

ارسال نظر