سرآمد انتخاب هوشمندانه

اسرائیل ChatGPT را به بردگی می‌کشد؟

اسرائیل با استفاده از هوش مصنوعی و شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات به نسل زد در مورد فلسطین و نتانیاهو تلاش می‌کند.

اسرائیل ChatGPT را به بردگی می‌کشد؟

رژیم اسرائیل قراردادی به ارزش 6 میلیون دلار با شرکت تازه‌تأسیس «کلاک تاور - Clock Tower X LLC» امضا کرده است تا محتوای رسانه‌ای ویژه نسل «زد» تولید کند. هدف از این پروژه که در شبکه‌هایی مانند تیک‌تاک، اینستاگرام و یوتیوب فعالیت خواهد داشت، دستیابی به دست‌کم 50 میلیون بازدید در ماه عنوان شده است.

کارزار تبلیغاتی اسرائیل با عنوان عبری «هسبراه»

این اقدام بخشی از کارزار تبلیغاتی اسرائیل برای ترویج روایت خود از تحولات منطقه عربی، به‌ویژه در جریان دو سال گذشته و جنگ علیه نوار غزه است. اسرائیل این برنامه تبلیغاتی را با عنوان عبری «هسبراه» دنبال می‌کند.

استفاده از هوش مصنوعی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی

شرکت کلاک تاور قرار است «پایگاه‌های اینترنتی و محتوایی ایجاد کند که بر نتایج تولید متون در مدل‌های هوش مصنوعی مانند GPT اثر بگذارد». به بیان دیگر، هدف این شرکت تأثیرگذاری بر نحوه درک و پاسخ‌دهی مدل‌هایی مانند ChatGPT نسبت به موضوعات مرتبط با اسرائیل است؛ چراکه این مدل‌ها بر اساس حجم عظیمی از داده‌های اینترنتی آموزش می‌بینند.

بر اساس گزارش وبگاه «ریسپانسیبل استیت‌کرفت»، این شرکت همچنین از پلتفرم «MarketBrew AI» استفاده خواهد کرد؛ ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی نتایج جست‌وجو و کمک به کاربران برای تبلیغ بهتر محتوای خود در موتورهای جست‌وجو. هدف، افزایش دیده شدن روایت‌های مطلوب برای اسرائیل است.

پیام‌های تبلیغاتی اسرائیل در رسانه‌های وابسته به «شبکه سیلم مدیا - Salem Media Network» نیز گنجانده خواهد شد. این شبکه رسانه‌ای محافظه‌کار مسیحی، مجموعه‌ای از ایستگاه‌های رادیویی و برنامه‌هایی را در اختیار دارد.

در فروردین گذشته، این شبکه اعلام کرد که دونالد ترامپ جونیور و لارا ترامپ از سهام‌داران اصلی آن شده‌اند. شرکت سیلم مدیا هنوز درباره دریافت پول از کلاک تاور برای انتشار محتوای تبلیغاتی اسرائیل پاسخی نداده است.

مدیر سابق کارزار انتخاباتی ترامپ در راس پروژه

در رأس این طرح، «برد پارسکیل» قرار دارد؛ مدیر سابق کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ که در همکاری با شرکت بدنام «کمبریج آنالیتیکا» نقش محوری داشت. او اکنون مدیرعامل شرکت کلاک تاور و رئیس جدید بخش راهبردی در شبکه سیلم است.

در اسناد رسمی ثبت‌شده در وزارت دادگستری آمریکا، هدف از این قرارداد «اجرای یک کارزار ملی در آمریکا برای مقابله با یهودستیزی» عنوان شده است، اما جزئیات دقیق پیام‌های تبلیغاتی فاش نشده است.

پشت‌پرده دولتی پروژه

مدیر اصلی پروژه، «اران شایوویچ» رئیس دفتر وزیر خارجه اسرائیل است. وی کارزاری موسوم به «پروژه 545» را هدایت می‌کند که هدفش تقویت ارتباطات راهبردی و دیپلماسی عمومی اسرائیل است.

برنامه کلاک تاور مخاطبانی را هدف گرفته که از اسرائیل فاصله گرفته‌اند به ویژه جوانان آمریکایی که احساسات حمایت از فلسطین در میان آن‌ها به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است. نظرسنجی مؤسسه «گالوپ» نشان داد تنها 9 درصد از آمریکایی‌های 18 تا 34 ساله از عملیات نظامی اسرائیل در غزه حمایت می‌کنند.

نتانیاهو: شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین سلاح اسرائیل هستند

نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، در نشستی با فعالان رسانه‌ای حامی اسرائیل تأکید کرده بود که «شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین سلاح اسرائیل هستند».

استفاده امنیتی از هوش مصنوعی علیه فلسطینیان

منابع فلسطینی گزارش داده‌اند که رژیم اشغالگر یک جوان فلسطینی را تنها به‌دلیل گفت‌وگوهایش با ChatGPT بازداشت کرده و او را بدون هیچ اتهامی برای دوازده ماه در بازداشت نگه داشته است. به گفته خالد محاجنه، وکیل فلسطینی این پرونده، این نخستین مورد از نوع خود است.

«هسبراه» چیست؟

«هسبراه» واژه‌ای عبری به‌معنای «توضیح» یا «توجیه» است و به فعالیت‌های تبلیغاتی اسرائیل برای مشروع جلوه دادن سیاست‌های خود گفته می‌شود. این کارزار توسط وزارت خارجه، وزارت اطلاع‌رسانی، وزارت گردشگری و دفتر نخست‌وزیر اسرائیل هدایت می‌شود.

وظایف اصلی این برنامه شامل توجیه سیاست‌های دولت در زمان بحران، مدیریت روایت رسانه‌ای جهانی، ساخت «برند ملی» برای اسرائیل و حفظ حمایت سیاسی و مالی یهودیان و لابی‌های خارجی است.

در سال‌های اخیر، هسبراه وارد مرحله دیجیتال جدیدی شده و تمرکز آن بر نسل جوان و استفاده از فناوری‌های نوین برای شکل‌دهی به افکار عمومی در فضای مجازی است.

ارسال نظر