آمار شوکه کننده: ۱۴ هزار مرگ در ۸ ماه! سهم باورنکردنی تهران از قربانیان تصادفات فاش شد
پلیس راهور برای کاهش تلفات بالای تصادفات موتورسیکلت، بر نوسازی و الزام استفاده از کلاه ایمنی تأکید میکند.
سردار حسن مؤمنی، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، با اشاره به فوت نزدیک به ۱۴ هزار نفر بر اثر تصادفات طی هشت ماه نخست سال جاری، اعلام کرد که ۲۳ تا ۲۵ درصد از این جانباختگان، راکبان موتورسیکلت بودهاند. وی همچنین از وجود حدود ۱۴ میلیون موتورسیکلت در کشور خبر داد که بیش از ۹۰ درصد آنها به سن فرسودگی رسیدهاند.
افزایش نگرانکننده فوتیهای موتورسواران در تصادفات
جانشین پلیس راهور فراجا، امروز در آئین آغاز نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده کشور، ضمن تشریح تاریخچه ورود و تولید موتورسیکلت در ایران که به سال ۱۳۴۹ بازمیگردد، اظهار داشت: تا دهه ۸۰ شمسی، روند تولید و استفاده از موتورسیکلت معمولی بود، اما از آن زمان به بعد شاهد افزایش ناگهانی و چشمگیر تعداد موتورسیکلتها بودهایم. وی افزود: اگر آمار سال ۱۳۸۵ تا امروز را بررسی کنیم، بیش از ۱۶۰ درصد افزایش تعداد موتورسیکلت در کشور مشهود است. متأسفانه اقدامات فرهنگی و زیرساختی متناسب با این رشد، به اندازه کافی محقق نشده است.
سردار مؤمنی با تأکید بر آمار نگرانکننده، تصریح کرد که حدود ۱۴ میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد که بیش از ۹۰ تا ۹۱ درصد آنها فرسوده هستند. او با اشاره به آغاز طرح نوسازی، هشدار داد که با یک محاسبه سرانگشتی، سالها زمان لازم است تا این تعداد موتورسیکلت فرسوده از چرخه خارج شوند، چرا که همزمان موتورسیکلتهای دیگر نیز به سن فرسودگی میرسند. این وضعیت نشاندهنده نیاز به عزمی ملی و استمرار جدی در نوسازی است.
سهم ۲۵ درصدی راکبان موتورسیکلت از تلفات ترافیکی
جانشین پلیس راهور با اشاره به ایمنی ترافیک، گفت: ۲۳ تا ۲۵ درصد فوتیهای ناشی از تصادفات مربوط به راکبان موتورسیکلت است که آماری بسیار نگرانکننده محسوب میشود. موتورسیکلتسواران جزو کاربران آسیبپذیر ترافیک هستند و بخشی از این تلفات به فرسودگی موتورسیکلتها بازمیگردد. وی افزود: بخش عمده فوتیهای موتورسیکلتسواران در تصادفات، ناشی از ضربه به سر و گردن است که یکی از دلایل اصلی آن عدم استفاده از کلاه ایمنی است.
درخواستها برای افزایش ایمنی و کاهش تلفات
سردار مؤمنی از تولیدکنندگان موتورسیکلت درخواست کرد تا یک کلاه ایمنی همراه با موتورسیکلت به خریداران تحویل دهند، اقدامی که میتواند نقش مؤثری در کاهش تلفات داشته و تأثیر قابلتوجهی بر قیمت تمامشده نخواهد داشت. وی همچنین از شرکتهای دانشبنیان خواست تا کلاههای ایمنی سبکتر، ایمنتر و مناسب فصل گرما طراحی و تولید کنند؛ زیرا گرمای هوا در تابستان یکی از دلایل مهم استفاده نکردن از کلاه ایمنی است و این اقدام میتواند نقش مؤثری در کاهش تصادفات داشته باشد.
آمار تکاندهنده تلفات ترافیکی و روند فزاینده شهری
جانشین پلیس راهور با اشاره به آمار هشتماهه امسال، اعلام کرد که حدود ۱۴ هزار نفر از هموطنان در تصادفات جان خود را از دست دادهاند که رقمی بسیار نگرانکننده است. او یادآور شد که سالانه نزدیک به ۲۰ هزار نفر در تصادفات کشته و بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر مصدوم میشوند که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها دچار معلولیتهای دائمی میشوند و فرد و خانواده را تا پایان عمر درگیر میکند.
وی افزود: تجربه نشان داده که همافزایی دستگاهها میتواند مؤثر باشد. در دهه ۸۰، حدود ۲۸ هزار کشته در تصادفات داشتیم که اگر همان روند ادامه پیدا میکرد، امروز باید شاهد حدود ۹۰ هزار کشته میبودیم. چند سال پیش این عدد به حدود ۱۶ هزار نفر رسید، اما متأسفانه در سه تا چهار سال اخیر دوباره روند افزایشی داشتهایم.
سردار مؤمنی تصریح کرد: افزایش تصادفات در هشت ماه امسال عمدتاً در درون شهرها بوده است؛ جایی که کاربران آسیبپذیر، یعنی موتورسیکلتسواران و عابران پیاده، بیشترین سهم را دارند. حدود ۱۰ درصد افزایش تصادفات درونشهری ثبت شده و شهر تهران بهتنهایی حدود ۱۷ درصد جانباختگان کشور را به خود اختصاص داده است، در حالی که بیش از ۶۰ درصد افزایش تلفات مربوط به تهران بوده که بسیار نگرانکننده است.
راهکارهای پلیس راهور برای مقابله با چالشها
جانشین پلیس راهور از شهرداریها خواست نسبت به رفع نواقص دوربینهای درونشهری اقدام کنند، زیرا این دوربینها اثر بازدارندگی بالایی دارند. همچنین در خصوص نصب پلاک جلو برای موتورسیکلتها، اقدامات استانداردسازی در حال بررسی است تا تخلفات توسط دوربینها بهتر ثبت و مدیریت شود. وی بر اجرای الزامات قانونی برای خروج موتورسیکلتهای فرسوده، اجرای تبصرههای ۸ و ۱۶ قانون هوای پاک، تبدیل ۱۰ درصد موتورسیکلتها به برقی و تسریع در ارائه تسهیلات نوسازی در کلانشهرها تأکید کرد.
سردار مؤمنی با انتقاد از اسقاط کاغذی، تصریح کرد: انتظار پلیس این است که اسقاط به صورت فیزیکی انجام شود؛ یعنی برای تولید هر موتورسیکلت جدید، یک موتورسیکلت فرسوده به طور واقعی از چرخه خارج شود تا مسئله فرسودگی به نتیجه برسد. او راهکارهای پلیس را شامل اقدامات آموزشی و فرهنگی، اقدامات مهندسی و زیرساختی، ساماندهی توقف موتورسیکلتها، ایجاد موانع برای تردد در معابر ممنوع، ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت در محدودههای مرکزی شهرها و مدیریت کنترلی دانست که همگی نیازمند همکاری دستگاهها بهویژه شهرداریها بر اساس مواد ۳۱ و ۳۲ قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی است.
تأکید بر نصب حفاظ جانبی کامیونها
سردار مؤمنی در پایان به موضوعی خارج از حوزه موتورسیکلت اشاره کرد و آن نصب حفاظ جانبی کامیونهاست. وی گفت: این مصوبه سالها پیش در کمیسیون ایمنی تصویب شده، اما نیازمند تأکید و دستور ویژه برای اجراست؛ چرا که نصب حفاظ جانبی میتواند نقش بسیار مهمی در کاهش تلفات تصادفات با خودروهای سنگین داشته باشد.