مرز 720 میلیون تومان شکسته شد: ارزانترین خودروی بازار سر به فلک کشید!
نوسانات شدید قیمت خودرو با توقف معاملات در بازار داخلی و وارداتی، ناشی از نرخ ارز و انتظار تورمی.
بازار خودرو در ایران با موج جدیدی از نوسانات قیمتی مواجه شده است. افزایش دوباره نرخ ارز، موجب شده تا قیمت خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی شاهد جهشی کمسابقه باشند؛ وضعیتی که فعالان بازار از آن با عنوان "آشفتگی قیمتی" یاد میکنند.
توقف معاملات در بازار خودرو
در شرایط فعلی، خرید و فروش خودرو عملاً متوقف شده است. قیمتهای اعلام شده در بازار، فاقد پشتوانه معاملاتی بوده و بیشتر به صورت سلیقهای تعیین میشوند. این موضوع، بازار را در وضعیت انجماد قرار داده است.
رشد چشمگیر قیمت خودروهای داخلی
در میان خودروهای تولید داخل، ارزانترین مدل یعنی کوییک، اکنون به 730 میلیون تومان رسیده که نشاندهنده رشد محسوس نسبت به ابتدای پاییز است. دنا پلاس اتوماتیک نیز با قیمت یک میلیارد و 530 میلیون تومان و پژو 207 اتوماتیک با قیمت یک میلیارد و 430 میلیون تومان در بازار عرضه میشوند.
تأثیر نرخ ارز بر قیمت خودروهای اقتصادی
کارشناسان معتقدند قیمتگذاری خودروهای اقتصادی بیش از آنکه بر مبنای ارزش واقعی خودرو باشد، تحت تأثیر نرخ ارز و جو روانی بازار قرار گرفته است.
جهشهای قیمتی در خودروهای وارداتی
در بخش خودروهای وارداتی، شدت نوسانات بیشتر بوده است. فولکسواگن ID4 که دو ماه پیش 3.4 میلیارد تومان قیمت داشت، اکنون 4.4 میلیارد تومان ارزشگذاری میشود. نیسان ترا نیز از 4.8 میلیارد تومان به 6.1 میلیارد تومان رسیده است.
عوامل مؤثر بر نوسانات بازار خودرو
فعالان بازار خودرو، نرخ ارز را عامل اصلی تأثیرگذار بر قیمت خودروهای وارداتی میدانند. هرگونه تغییر در بازار ارز، با فاصلهای کوتاه در قیمت این خودروها منعکس میشود. محدودیت عرضه و کاهش ثبت سفارشها نیز به تشدید این نوسانات دامن زده است.
قیمتهای "نمایشی" به جای معاملات واقعی
با وجود افزایش سراسری قیمتها، عملاً هیچ معامله واقعی در بازار انجام نمیشود. قیمتها بیشتر جنبه "نمایشی" دارند؛ فروشندگان نرخهای جدید را اعلام میکنند، اما نه خریداری وجود دارد و نه فروشندهای حاضر به معامله قطعی است.
تحلیل کارشناسان از دلایل نوسانات
کارشناسان سه عامل اصلی را در شکلگیری این نوسانات دخیل میدانند:
- افزایش و بیثباتی نرخ ارز: نرخ ارز، بخش مهمی از هزینههای تولید و واردات خودرو را تعیین میکند و رشد اخیر آن به سرعت در بازار خودرو منعکس شده است.
- عدم تناسب عرضه و تقاضا: محدودیت در تولید خودروهای داخلی و کندی جریان ورود خودروهای وارداتی، منجر به کمبود عرضه و افزایش قدرت دلالان شده است.
- انتظار تورمی در بازار: خریداران با پیشبینی افزایش بیشتر قیمتها، از خرید خودداری میکنند و فروشندگان نیز به دلیل نگرانی از ضرر، از عرضه خودرو اجتناب میورزند.
میانگین افزایش قیمت و چشمانداز آینده
میانگین افزایش قیمت خودروها در هفتههای اخیر بین 5 تا 10 درصد بوده است، اما در برخی خودروهای وارداتی این رشد بسیار چشمگیرتر و گاهی تا یک میلیارد تومان در دو ماه مشاهده میشود. آینده بازار خودرو بیش از هر زمان دیگری به وضعیت بازار ارز وابسته است و این بازار در دوراهی "تعادل" و "التهاب بیشتر" قرار دارد.