آخرین ضربه به گره ترافیکی غرب کشور: تکمیل یک کریدور سرنوشتساز با سرعت برقآسا
استاندار کردستان بر ضرورت تسریع توسعه کریدور بزرگراهی غرب کشور و کنارگذر سنندج برای کاهش حوادث جادهای و تسهیل صادرات تاکید کرد.
افتتاح و آغاز عملیات اجرایی کریدور بزرگراهی غرب کشور در کردستان؛ نماینده مجلس: 170 کیلومتر محور مواصلاتی زیر بار ترافیک است
ضرورت تکمیل کریدور برای کاهش حوادث جادهای
محسن فتحی، نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی، در مراسم افتتاح 25 کیلومتر و آغاز عملیات اجرایی 20 کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان کردستان، اظهار داشت: محورهای مواصلاتی استان حدود 170 کیلومتر زیر بار ترافیک قرار دارد، اما 150 کیلومتر دیگر هنوز به بهرهبرداری نرسیده است. وی افزود: با وجود تعیین پیمانکار برای این مسیر، مردم استان سالها در انتظار توسعه این محور بودهاند.
فتحی با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور برای کاهش حوادث جادهای، تصریح کرد: در سال گذشته، 380 نفر در محورهای استان جان خود را از دست دادند. وی ابراز امیدواری کرد با بهرهبرداری از این پروژه و اجرای طرحهای جانبی، شاهد کاهش چشمگیر تلفات جادهای باشیم.
لزوم تکمیل کنارگذر سنندج برای توقف تردد خودروهای سنگین
نماینده سنندج با قدردانی از تلاشهای مسئولان پیشین و فعلی، گفت: ما مرهون زحمات آقای بازوند و تیم مدیریتی ایشان هستیم و لازم است از اقدامات دولت در پیشبرد این پروژه قدردانی کنیم.
وی همچنین به ضرورت تکمیل کنارگذر سنندج اشاره و بیان کرد: مسیر ترانزیتی داخل شهر سالهاست با مشکلات امنیتی و حوادث ناگوار همراه بوده است؛ امیدواریم این پروژه در اولویت وزارت راه قرار گیرد تا عبور خودروهای سنگین از داخل شهر متوقف شود.
فتحی اظهار داشت: با همکاری وزارت راه و شهرسازی، استانداری و دستگاههای اجرایی استان، انتظار داریم این پروژه تا پایان سال 1405 بهطور کامل به بهرهبرداری برسد تا ضمن افزایش ایمنی، تلفات جادهای نیز کاهش یابد.
استاندار کردستان: طول کریدور در کردستان 320 کیلومتر است؛ عقبماندگی اجرایی مشهود است
در ادامه مراسم، آرش لهونی، استاندار کردستان، با تأکید بر ضرورت تسریع در تکمیل این محور، گفت: طول کریدور بزرگراهی شمالغرب به جنوبغرب کشور در محدوده استان کردستان 320 کیلومتر است که بخشی از مسیر پنج استان را شامل میشود. وی افزود: متأسفانه اقدامات اجرایی در کردستان نسبت به دیگر استانها کمتر بوده و این عقبماندگی از سالهای گذشته بهجا مانده است.
لهونی تصریح کرد: در حالی که بیش از 85 درصد مسیر در سایر استانها زیر بار ترافیک قرار دارد، در کردستان تنها 52 درصد مسیر فعال است که همین موضوع به افزایش تصادفات و بروز مشکلات متعدد در جادههای استان منجر شده است.
شتابدهی به فعالیت در محور حادثهخیز سنندج-کامیاران
استاندار کردستان با اشاره به محور حادثهخیز سنندج-کامیاران، یادآور شد: طی یک سال اخیر با پیگیریهای انجامشده، فعالیت در قطعات مختلف این محور شتاب گرفته است. وی افزود: برخی بخشها به بهرهبرداری رسیده و در سایر قطعات نیز پیمانکاران مشخص شده و عملیات اجرایی آغاز شده است.
لهونی ضمن قدردانی از وزارت راه و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، تأکید کرد: با مدیریت دولت فعلی، تغییرات مثبتی در روند توسعه این محور مشاهده میشود، اما همچنان نیاز به تخصیص اعتبارات جهشی برای تکمیل مسیر و رفع نقاط حادثهخیز داریم.
توسعه محورهای بانه و مریوان، راهی برای افزایش 20 تا 30 درصدی صادرات
وی با اشاره به اهمیت محورهای بانه و مریوان بهعنوان مسیرهای اتصال کریدور به اقلیم کردستان عراق، گفت: توسعه این محورهای آنتنی میتواند بین 20 تا 30 درصد صادرات استان را افزایش دهد و فرصتهای اقتصادی ارزشمندی برای کردستان فراهم کند.