سرآمد انتخاب هوشمندانه

خطر سقوط MD-80ها در کمین؛ قطعات حیاتی هواپیما تعویض می‌شوند!

تعویض تیغه موتور هواپیمای MD-80 پس از تایید کمیته تخصصی سازمان هواپیمایی کشوری برای ایمنی پرواز.

خطر سقوط MD-80ها در کمین؛ قطعات حیاتی هواپیما تعویض می‌شوند!

تهران- نتایج نشست فنی با مدیران مراکز تعمیراتی و بهره‌برداران هواپیماهای MD-۸۰، منجر به تشکیل کمیته‌ای تخصصی برای بررسی نهایی روش جایگزین بخش توربین کم‌فشار موتور این هواپیماها شد.

کمیته تخصصی برای بررسی فنی تیغه‌های توربین کم‌فشار

حسین پورفرزانه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در تشریح نتایج این نشست اعلام کرد که با توجه به اهمیت حفظ ایمنی پرواز و استمرار بهره‌برداری از ناوگان MD، مقرر شد کمیته‌ای متشکل از متخصصان صنعت و کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل شود. این کمیته مأموریت دارد تا ضمن بررسی همه ابعاد فنی و ایمنی، درباره نحوه جایگزینی تیغه‌های توربین کم‌فشار (Low Pressure Turbine Blades) تصمیم‌گیری کرده و بازه زمانی مشخصی برای اجرای این فرآیند از سوی شرکت‌های بهره‌بردار تعیین کند.

الزام شرکت‌های هواپیمایی به تعویض تیغه‌های موتور

بر اساس این تصمیم، شرکت‌های هواپیمایی موظف خواهند بود در مهلت تعیین‌شده، نسبت به تعویض تیغه‌های موتور با نمونه‌های نو و تأیید شده اقدام کنند. این تیغه‌ها می‌تواند از طریق خرید از مراکز معتبر خارجی یا با استفاده از توان داخلی در ساخت قطعات مورد تأیید سازمان هواپیمایی کشوری تأمین شود. معاون وزیر راه و شهرسازی بر این الزام تاکید کرد.

تداوم فعالیت ناوگان MD در چارچوب ضوابط ایمنی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد که نتایج بررسی‌ها و تصمیمات این کمیته تخصصی، پس از نهایی شدن، به ریاست سازمان ارائه و برای ابلاغ به شرکت‌های هواپیمایی و مراکز تعمیر و نگهداری ارسال خواهد شد. هدف از این اقدام، تداوم فعالیت ناوگان MD در چارچوب ضوابط ایمنی بین‌المللی است.

بیان دغدغه‌ها و چالش‌های فنی

در ادامه این نشست، که با حضور معاون و مدیران معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد، مدیران شرکت‌های هواپیمایی به بیان دغدغه‌ها و چالش‌های فنی موجود پیرامون موتور هواپیماهای MD-۸۰ پرداختند.

ارسال نظر