کشف bombshell: ۴ قطار غولپیکر روسیه تا پایان ۲۰۲۵ به آپرین میرسند – چه اتفاقی در راه است؟
ایران، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان همکاری حمل و نقل ریلی شمال به جنوب را از طریق بندر خشک ریلی تهران (ترمینال آپرین) توسعه میدهند.
پایانههای ریلی ایران، شاهراه ترانزیت شمال به جنوب
استقبال از نخستین قطار ترانزیتی روسیه در تهران
روز گذشته، با ورود نخستین قطار ترانزیتی روسیه از طریق راهآهن ترکمنستان و مرز اینچهبرون به بندر خشک ریلی تهران، نقطه عطفی در همکاریهای حملونقلی میان ایران و روسیه رقم خورد. اولِگ پولییِف، مدیرعامل لجستیک راهآهن روسیه، این رویداد را "جشن یک پیروزی مشترک" خواند و بر اهمیت راهبردی این مسیر تأکید کرد.
تاریخچه و تحول همکاریهای ریلی
مدیرعامل لجستیک راهآهن روسیه با اشاره به آغاز توسعه این مسیر در سال ۲۰۲۲، هدف از ایجاد یک مسیر جایگزین برای کارفرمایان و مشتریان را تشریح کرد. وی با یادآوری نخستین قطار مسکو به بندرعباس در پاییز سال ۱۳۸۱ (۲۰۰۲ میلادی)، به طولانی بودن زمان سیر و هزینه بالای حمل در آن دوره اشاره کرد. پولییِف افزود که با همکاریهای مؤثر راهآهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان، زمان ترانزیت اکنون به حدود ۱۵ روز کاهش یافته که نشاندهنده پیشرفت قابل توجهی است.
پایانه آپرین؛ فرصتی برای آینده
ورود نخستین قطار روسیه به ترمینال آپرین، از سوی پولییِف، نقطه آغاز مسیری جدید در همکاریهای دو کشور ارزیابی شد. وی این پایانه را یک "چهارراه بین مسیرهای شرق به غرب و شمال به جنوب" دانست و بندر خشک ریلی تهران را جایگزینی مناسب برای مسیرهای دریایی، بهویژه مسیر شمال، برشمرد. مدیرعامل لجستیک راهآهن روسیه آیندهای روشن برای پایانه آپرین متصور است و اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی، برنامهریزی برای ارسال ۴ قطار از روسیه به این ترمینال انجام شده است.