سرآمد انتخاب هوشمندانه

وزیر راه:۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز تا پایان سال اصلاح می‌شود

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اصلاح نقاط حادثه خیز به دنبال کاهش تصادفات و افزایش ایمنی جاده است.

وزیر راه:۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز تا پایان سال اصلاح می‌شود

اصلاح نقاط حادثه‌خیز؛ ۸۰۰ نقطه تکمیل و هزار نقطه جدید در دستور کار

پیشرفت چشمگیر در کاهش نقاط پرخطر جاده‌ای

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور از پیشرفت قابل توجه در پروژه اصلاح نقاط حادثه‌خیز خبر داد. بر اساس آخرین گزارش‌ها، تاکنون حدود ۸۰۰ نقطه از مجموع ۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده، اصلاح شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، رفع حادثه‌خیزی این تعداد نقطه به طور کامل تکمیل شود.

شناسایی هزار نقطه جدید برای برنامه‌های آتی

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اعلام کرد که در تفاهم با پلیس راه، فرایند شناسایی هزار نقطه حادثه‌خیز جدید برای برنامه‌های آتی آغاز شده است. در حال حاضر، جلسات کارشناسی فشرده‌ای در جریان است و تیم‌های تخصصی مشغول تحلیل آمار سه‌ساله تصادفات کشور هستند تا نقاط پرریسک با دقت بالا شناسایی شوند.

آخرین وضعیت اصلاح ۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز

آخرین فهرست مصوب کمیسیون ایمنی راه‌های کشور شامل ۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز بوده است. طبق گزارش‌های موجود، حدود ۸۰۰ نقطه از این مجموعه تاکنون اصلاح شده و تنها ۹۰ نقطه در دست اجرا قرار دارد. تلاش سازمان بر این است که تا پایان سال جاری، پرونده تمام ۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده، به طور کامل بسته شود.

اولویت‌بندی نقاط جدید بر اساس شاخص‌های متعدد

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره روش اولویت‌بندی نقاط حادثه‌خیز جدید توضیح داد: همزمان با اجرای پروژه‌های جاری، شناسایی ۱۰۰ محور حادثه‌خیز کشور از منظر ایمنی، کیفیت رویه راه و پوشش دوربین‌های جاده‌ای نیز در دستور کار قرار دارد. با تقاطع این اطلاعات و داده‌های مربوط به نقاط حادثه‌خیز، نقاطی انتخاب خواهند شد که بیشترین تاثیر را در کاهش سوانح جاده‌ای دارند. نقاطی که علاوه بر قرار گرفتن در فهرست ۱۰۰ محور حادثه‌خیز، حداقل دو شاخص از سه شاخص اصلی (ایمنی، کیفیت رویه، پوشش دوربین) آنها نیازمند ارتقا باشد، در اولویت نخست اصلاح قرار خواهند گرفت.

فرایند اجرای پروژه‌های اصلاحی

مدت زمان اجرای هر بسته از پروژه‌های اصلاح نقاط حادثه‌خیز معمولاً بین ۲ تا ۳ سال به طول می‌انجامد. این فرایند شامل مطالعات میدانی، طراحی مهندسی، انتخاب پیمانکار و تأمین اعتبارات مالی است. به عنوان مثال، پروژه فعلی از فروردین ۱۴۰۲ آغاز شده و پس از شش ماه مطالعه و طراحی، با انتخاب پیمانکار و تأمین اعتبار از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ عملیات اجرایی آن شروع شده است. با این روند، اتمام پروژه در سال جاری، مجموع زمان صرف شده را به حدود دو سال و نیم تا سه سال می‌رساند.

تداوم روند کاهش تصادفات با اجرای برنامه‌های آتی

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پایان بر عزم جدی این سازمان برای اصلاح کامل فهرست فعلی نقاط حادثه‌خیز تاکید کرد و همزمان از برنامه‌ریزی مشترک با پلیس راه برای اجرای دور جدید شناسایی هزار نقطه حادثه‌خیز خبر داد. هدف از این اقدامات، تداوم هدفمند و مؤثر روند کاهش تصادفات جاده‌ای در سراسر کشور است.

ارسال نظر