کدام بانکها "قهرمان" صیانت از مشتریان شدند؟/ افشاگری از پشت پرده جایزه جنجالی!
بانک مرکزی با منشور صیانت از مشتریان، از بانکهایی که به شفافیت بانکی، سواد مالی و تکنولوژی مالی کمک میکنند، تقدیر و نظارت بانکی را تقویت میکند.
مدیرکل امور دادستانی و صیانت از مشتریان بانک مرکزی از برگزاری رویدادی با محوریت صیانت از مشتریان بانکها و مؤسسات اعتباری خبر داد که در آن از «اولین منشور صیانت از مشتریان» رونمایی و از بانکها و مؤسسات اعتباری برتر تقدیر خواهد شد.
تغییر رویکرد بانک مرکزی به سوی صیانت پیشگیرانه از مشتریان
علیاکبر میرعمادی، مدیرکل امور دادستانی و صیانت از مشتریان بانک مرکزی، با اشاره به تغییرات ساختاری و ابلاغ قانون جدید بانک مرکزی، از یک تغییر نگرش اساسی در حوزه صیانت از مشتریان خبر داد. وی این تغییر رویکرد را حرکتی از حالت پسینی به سوی رویکرد پیشگیرانه دانست و گفت: «تا پیش از این، رویکرد بر این مبنا بود که اگر شکایتی در مؤسسات اعتباری یا اشخاص تحت نظارت مطرح شود، به نحو شایسته به آن رسیدگی شود؛ اما در رویکرد جدید، بانک مرکزی در تلاش است که سازوکارهای صیانت از مشتریان را در اشخاص تحت نظارت به نحو شایسته و مطلوبی ارتقا داده و پیادهسازی کند بهگونهای که از تولید شکایت، حتیالمقدور جلوگیری شود.»
برگزاری رویداد «تنظیمگری و نظارت: صیانت از مشتریان»
این مقام مسئول بانک مرکزی اعلام کرد که رویداد «تنظیمگری و نظارت: صیانت از مشتریان بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی؛ چالشها و راهکارها» در ۲۲ دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد. هدف از این همایش، کمک به تولید محتوا در موضوعات مرتبط با صیانت از مشتریان، پررنگسازی نقش این حوزه و نهادینهسازی و فرهنگسازی آن در سطح جامعه و در میان بانکها و مؤسسات اعتباری است.
محورهای هفتگانه همایش صیانت از مشتریان
میرعمادی محورهای هفتگانه این همایش را تشریح کرد که شامل چارچوبهای حقوقی و مقرراتی صیانت از مشتریان، مسئولیتپذیری، شفافیت و پاسخگویی بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، سازوکار نظارتی در حمایت از مشتریان، فناوری و امنیت تراکنشهای مالی و حفاظت از اطلاعات مشتریان، سهولت دسترسی به خدمات بانکی، راهکارهای نوآورانه برای کاهش هزینههای خدمات بانکی و اطلاعرسانی و ارتقای سواد مالی مشتریان بانکی است. وی تأکید کرد که تلاش شده است تا همه ابعاد مربوط به صیانت از مشتریان در این محورها گنجانده شود تا با هماندیشی با نخبگان و صاحبنظران، شاهد ارتقا در نظام بانکی باشیم.
تقدیر از بانکها و مؤسسات اعتباری برتر
مدیرکل امور دادستانی و صیانت از مشتریان بانک مرکزی همچنین به برگزاری مراسم اهدای «جایزه صیانت از مشتریان» به بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی برتر اشاره کرد و افزود: «این امر نشاندهنده این است که هم رویکردهای تشویقی و هم رویکردهای تنبیهی دنبال خواهد شد.» وی در ادامه از برنامهریزی برای رتبهبندی بانکها و مؤسسات اعتباری بر اساس شاخصهای صیانت از مشتریان خبر داد و گفت این رتبهبندی هم توسط بازرسان و هم از طریق نظرسنجی از مشتریان انجام خواهد شد.
رونمایی از منشور صیانت از مشتریان
میرعمادی در پایان خاطرنشان کرد که «اولین منشور صیانت از مشتریان» که با مشورت کانون بانکهای خصوصی، شورای هماهنگی بانکها، نخبگان و خبرگان در حال تدوین است، در همایش پیشرو توسط رئیس کل بانک مرکزی رونمایی خواهد شد.
اطلاعات تکمیلی برای شرکت در همایش
آخرین مهلت ارسال مقالات برای این همایش ۱ دیماه و آخرین مهلت ثبتنام نیز ۱۵ دیماه است. پژوهشگران و محققان جهت ارسال مقالات خود میتوانند به آدرس www.bcp.mbri.ac.ir مراجعه کنند.