سرآمد انتخاب هوشمندانه

پشت پرده آزادراه شیراز-اصفهان: هوش مصنوعی رانندگان را چگونه می‌ترساند؟

آزادراه شیراز-اصفهان با استفاده از فناوری هوشمند هوش مصنوعی بومی‌سازی شده برای مدیریت ترافیک و خدمات راهداری با فیبر نوری بهینه می‌شود.

پشت پرده آزادراه شیراز-اصفهان: هوش مصنوعی رانندگان را چگونه می‌ترساند؟

مدیرعامل شرکت ساخت، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه شیراز–اصفهان، با اشاره به ظرفیت‌های بومی در حوزه فناوری‌های هوشمند، بر لزوم استفاده از محصولات شرکت‌های داخلی در توسعه خدمات آزادراهی تأکید کرد.

بومی‌سازی فناوری‌های آزادراهی با اتکا به توانمندی‌های داخلی

رضا محمدیان در حاشیه نمایشگاه هوش مصنوعی اظهار داشت: حضور شرکت‌های متعدد با محصولات قابل عرضه در حوزه خدمات آزادراهی، فرصتی مغتنم برای بومی‌سازی فناوری‌ها در بخش‌هایی چون تابلوهای پیام متغیر، برچسب‌های عوارضی خودرو (ETS) و سایر خدمات مسیر آزادراه فراهم می‌آورد.

ظرفیت‌های داخلی در مدیریت ترافیک و نگهداری مسیر

محمدیان با بیان اینکه در زمینه‌هایی نظیر مدیریت ترافیک، عبور و مرور، نگهداری مسیر، پایش وضعیت هواشناسی و تجهیز مجتمع‌های خدماتی–رفاهی، ظرفیت‌های داخلی قابل توجهی وجود دارد، افزود: این توانمندی‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای واردات فناوری باشند.

دوربین‌های هوشمند؛ فراتر از ابزار نظارت تصویری

وی به دوربین‌های هوشمند نظارت تصویری به عنوان نمونه‌ای از محصولات نوین داخلی اشاره کرد و گفت: این دوربین‌ها که مجهز به سنسورهای چندگانه برای تحلیل داده‌های ترافیکی، وضعیت روسازی و شرایط مسیر هستند، قابلیت استفاده در پروژه‌های آزادراهی را دارا می‌باشند.

نقش هوش مصنوعی در ارتقاء راهداری و ایمنی

مدیرعامل آزادراه شیراز–اصفهان، اهمیت فناوری هوش مصنوعی در بهره‌برداری فنی را مورد تأکید قرار داد و تشریح کرد: این فناوری در بخش‌های راهداری، تشخیص تخریب آسفالت، پایش جسم راه و پیش‌بینی یخ‌زدگی در زمستان کاربرد مؤثری خواهد داشت. وی به وضعیت ۵۰ کیلومتر ابتدایی آزادراه با روسازی بتنی اشاره کرد و عملیات نگهداری دقیق آن را نیازمند ابزارهای هوشمند دانست.

کاهش وابستگی به نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری

محمدیان رویکرد اصلی در آزادراه شیراز–اصفهان را کاهش وابستگی به نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری از طریق هوش مصنوعی عنوان کرد و بیان داشت: هدف، هوشمند، ایمن و متنوع‌سازی خدمات سفر است تا مسیر هم از نظر زیرساخت و هم از نظر خدمات مسافرتی و رفاهی رضایت‌بخش باشد.

زیرساخت فیبر نوری؛ پیشگام در کشور

وی با اشاره به اجرای زیرساخت فیبر نوری همزمان با احداث آزادراه، اعلام کرد: این آزادراه نخستین مسیر در کشور است که این زیرساخت در آن به اجرا درآمده است. ۲۲۰ کیلومتر فیبر نوری اجرا شده، علاوه بر پشتیبانی سامانه‌های هوش مصنوعی و کنترل ترافیک، به شبکه ملی اطلاعات متصل است و در انتقال سریع داده‌ها نقش حیاتی ایفا می‌کند.

توسعه سرویس‌های نوین و ارتقاء اقتصادی

محمدیان افزود: بستر ارتباطی پرسرعت فیبر نوری، زمینه‌ساز توسعه سرویس‌های متنوعی همچون سامانه‌های هشدار هوشمند، پایش آنلاین وضعیت راه و مدیریت بلادرنگ حوادث رانندگی است. وی خاطرنشان کرد که ارتقاء اقتصادی آزادراه از طریق ورود به حوزه داده و خدمات دیجیتال و انتقال داده‌های بین‌استانی نیز در دستور کار قرار دارد.

الگوی راهداری دیجیتال در ایران

کارشناسان حمل‌ونقل معتقدند، پروژه آزادراه شیراز–اصفهان با بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند و ساختار داده‌محور، می‌تواند الگوی نخستین مدل جدید راهداری دیجیتال در ایران باشد؛ مدلی که زیرساخت، ایمنی و خدمات رفاهی را در یک شبکه واحد مبتنی بر فناوری تلفیق می‌کند.

ارسال نظر